Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadziła szereg obowiązków informacyjnych, które sprzedawca powinien dopełnić względem konsumenta. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość, czyli w przypadku zakupu w sklepie internetowym, w chwili złożenia zamówienie przez konsumenta, e-sprzedawca powinien w sposób jasny i zrozumiały spełnić obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o prawach konsumenta. W przeciwnym razie musi liczyć się z konsekwencjami prawnymi i karą grzywny.
Większość istotnych dla e-sprzedawcy obowiązków informacyjnych została przez ustawodawcę ujęta w ustawie o prawach konsumenta (art. 12 ust. 1, art. 18, art. 21). Kilka obowiązków informacyjnych ustawodawca zawarł również w kodeksie cywilnym. Warto szczegółowo się z nimi zapoznać, gdyż ich niespełnienie lub niewłaściwa realizacja może wiązać się z bardzo niekorzystnymi dla sprzedawcy skutkami prawnymi.
„Kto w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa zawierając umowę z konsumentem nie spełnia wymagań dotyczących udzielenia informacji lub wydania dokumentu, przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827), podlega karze grzywny”.
Zaniechanie obowiązków informacyjnych – choćby nawet nieumyślne, może również zostać uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, za którą UOKiK w drodze indywidualnej decyzji może nałożyć karę pieniężną w maksymalnej wysokości równej 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Ponadto, zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie o prawach konsumenta (dalej również „upk”):
Niespełnienie, bądź nienależyte wykonanie obowiązków informacyjnych wprawdzie nie prowadzi do uznania umowy zawartej z konsumentem za nieważną, jednak bardzo istotnie modyfikuje uprawnienia stron – rozszerzając znacznie prawa konsumenta i zawężając uprawnienia przedsiębiorcy. Na sprzedawcę internetowego może także zostać nałożona kara grzywny.
27.08.2015Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.