Jak zoptymalizować logistykę i zwiększyć konwersję w swoim e-sklepie? – porady

Systemy ERP i CRM, zarządzanie dostawami, magazynowanie, zatowarowanie... Logistyka to jeden z najważniejszych elementów w rozwoju przedsiębiorstwa, a zwłaszcza, jeśli prowadzimy sklep internetowy. Choć czasem wydaje nam się, że wszystko idzie zgodnie z planem, dynamika z jaką zmieniają się nie tylko narzędzia, ale i zapotrzebowanie, wymaga od Ciebie ciągłego udoskonalania – nie tylko procesów, ale i swojej wiedzy. 

logistics_630x280

Dlaczego warto zoptymalizować procesy logistyczne w swoim e-sklepie? Właściwe zarządzanie nimi to większa konwersja. Poniżej dowiesz się dlaczego.

1. Zainwestuj w dobry system ERP

ERP co to jest?

System ERP (ang. Enterprise Resolution Planning), to zarówno metoda i sposób zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, jak i również określenie systemu informatycznego wspomagającego owe zarządzanie. Umożliwia on zbieranie danych z wielu źródeł i następnie wykonywanie na nich operacji. 

Mniejsze sklepy internetowe z niewielką ilością asortymentu bardzo często korzystają jedynie z systemów CRM (ang. Customer Relationship Management), głównie po to, jak sama nazwa wskazuje, by móc efektywniej zarządzać relacjami z klientami.

Do innych rzeczy, takich jak wysyłka towarów, kontrola stanów magazynowych, płatności, używają oprogramowania, na którym oparty jest sklep (niektóre z nich mają mniej lub bardziej zaawansowane funkcje zarządzania sklepem internetowym), lub dokupują dodatkowe, mniejsze systemy (jak np. Subiekt).

Systemy ERP nie tylko dla "dużych"

Jeśli Twój, dotychczas mały, sklep internetowy, zaczął dynamicznie się rozwijać, może okazać się, że pewnych funkcjonalności zacznie Ci brakować i obecny system okaże się niewystarczający. Z pomocą przychodzą tutaj systemy ERP, dzięki którym jesteś w rozbudować obecne lub dodać nowe najpotrzebniejsze funkcje. 

Warto przy okazji wspomnieć, że niekoniecznie musisz od razu zmieniać platformę sklepową. Możesz system ERP zintegrować z platformą, o którą oparty jest Twój sklep, jeśli oczywiście masz taką możliwość. Włącznie z systemem CRM. 

Jest to dużo mniej ryzykowna i kosztowna opcja niż przenoszenie sklepu na zupełnie nową. Oczywiście mowa tutaj o sytuacji, w której jesteśmy zadowoleni z dotychczasowego rozwiązania i przenoszenie to nie jest konieczne.

W zależności od potrzeb i wielkości sklepu, możesz wybrać moduły systemu, które będą Ci potrzebne do efektywnego zarządzania sklepem internetowym. 

Przeczytaj również: Kiedy zmienić oprogramowanie sklepu i o czym przy tym pamiętać?

blogTitle-Laptop-Statisik-Stratiegie-Planung-Zahlen

Jakie korzyści może dać Twojemu sklepowi system ERP?

Zintegrowanie systemu ERP z oprogramowaniem sprzedażowym znacznie ułatwia automatyzację procesów w firmie i pozwala na ich stałą kontrolę. Im więcej funkcji posiadać będzie Twój system, tym więcej procesów jest w stanie ułatwić, zwłaszcza logistycznych. Dla przykładu:

  • pozwoli Ci na automatyczne generowanie listów przewozowych, dzięki czemu zniweluje prawdopodobieństwo dostarczenia paczki pod niewłaściwy adres oraz skróci sam proces,
  • ułatwi zarządzanie produktami,
  • będzie na bieżąco aktualizować stany magazynowe, co pozwoli na uniknięcie problemów z zamówieniami i dostarczaniem klientom produktów z opóźnieniem. 

Bardzo dużą zaletą systemów ERP jest tworzenie raportów oraz dostęp do zaawansowanych funkcji analitycznych (business intelligence), dzięki czemu będziesz w stanie przewidzieć, czy popyt na dany produkt zwiększy się w najbliższym czasie. Wtedy łatwiej będzie Ci planować dostawy i uzupełniać ewentualne braki. Zwłaszcza przed zbliżającym się czasem wyprzedaży.

Wdrożenie takiego rozwiązania jest ważne zarówno z biznesowego punktu widzenia, jak i wizerunkowego. Opóźnienia w dostawach lub dostarczenie przesyłki pod błędny adres generuje duże koszty oraz wywołuje niezadowolenie klienta, dlatego...

2. Zadbaj o dostępność produktów

Czy wiesz, że zdobycie nowych klientów kosztuje około 7-10 razy więcej niż utrzymanie dotychczasowych? Biorąc to pod uwagę, powinieneś zadbać, by ilość produktów, która widnieje w sklepie internetowym, zgadzała się z rzeczywistym stanem magazynowym.

Wydłużenie czasu realizacji zamówienia przekłada się bardzo często na zwrot produktu lub rezygnację klienta z zakupów w danym sklepie w przyszości. A każdy klient, zwłaszcza, kiedy dopiero rozwijasz swój sklep, jest na wagę złota. Nie pozwól mu uciec do konkurencji i stracić go tylko z tego powodu!

Co zrobić, by uniknąć tego typu niespodzianek? Warto zadbać o dobrze zintegrowany ze sklepem system ERP, o czym mowa powyżej. Dzięki niemu zyskasz zarówno więcej czasu, jak i pieniędzy. Im mniej niezadowolonych klientów, tym zasobniejszy będzie Twój portfel. 

3. Wybierz odpowiedni model logistyczny dla swojego e-sklepu

O tym, jak ważne jest przechowywanie, a przede wszystkim ostatnia mila, przekonał się każdy sprzedawca internetowy. Mówiąc o ostatniej mili mam na myśli w tym kontekście przede wszystkim dobre usytuowanie magazynu i możliwość sprawnego transportu towaru do klienta. Coraz częściej magazyny umieszcza się bliżej ośrodków miejskich, lub nawet w miastach, by sprawniej realizować dostawy produktów.

blogTitle-dropshipping

Do wyboru masz kilka modeli logistycznych  możesz posiłkować się własnym magazynem, skorzystać z dropshippingu, fulfilmentu lub metody "just-in-time".  

Dropshipping  jest zalecany jest dla mniejszych e-sklepów. W tym przypadku wszystkie zadania przejmuje za Ciebie hurtownia, której płacisz prowizję, tym samym nie wynajmujesz powierzchni magazynowej oraz nie zajmujesz się dostawą produktów.

Plusem takiego rozwiązania jest to, że nie musisz inwestować w towar, ograniczasz koszty związane z magazynowaniem i klienci dostają towary szybciej. Sporym minusem jest to, że nie ma się całkowitej kontroli nad całym procesem. To od hurtowni zależy, w jakim tempie i stanie dostarczy ona produkt do klienta, tym samym to od niej zależy Twoja reputacja. 

Just-in-time (JIT) – model ten w praktyce wygląda tak, że towar zamawiany jest dopiero wtedy, gdy klient wyrazi potrzebę jego posiadania. Wystawia się go w sklepie lub na portalu aukcyjnym z zaznaczeniem dokładnego czasu realizacji zamówienia (zazwyczaj podawany jest przedział czasowy).

Z założenia ma on za zadanie redukcję kosztów związaną z produkcją towary produkowane są dopiero wtedy, gdy rzeczywiście jest na nie potrzeba. Dzięki temu unika się kosztów związanych z nadprodukcją i magazynowaniem towarów. JIT ma sporo plusów, zwłaszcza, jeśli chodzi o redukcję kosztów oraz niewielką wkład własny "na start". Wdrażając tę metodę musimy mieć również na uwadze ryzyko związane z opóźnieniami w dostawach. Może się zdarzyć, że klienci zamówią u Ciebie towar, którego Twój dostawca fizycznie już nie posiada. 

Fulfilment   podobnie jak w dropshippingu, wszystkie usługi związane z logistyką są outsourcowane, w tym przypadku jednak towar jest Twoją własnością. Wybierając ten model, płacisz za miejsce w magazynie, obsługę i usługi kurierskie.

Dużą zaletą fulfilmentu jest to, że masz pełną kontrolę nad całym procesem oraz firma, której zlecasz wykonanie zlecenia bierze za nie całkowitą, finansową odpowiedzialność. Wygodniejszy jest także proces rozliczania się za wykonane usługi. Wadą tego modelu jest to, że wciąż nie mamy fizycznego kontaktu z towarem. Rozwiązanie to, choć polecane mniejszym firmom, nie należy również do najtańszych. 

Własny magazyn – tutaj wszystko należy do Ciebie i zależy od Ciebie. Magazyn może znajdować się tuż obok siedziby firmy, co daje Ci możliwość bieżącej kontroli nad towarem, jego stanem, ilością i wysyłką do klienta. Nie ponosisz zatem dodatkowych kosztów z tytułu jego obsługi. Reklamacje i zwroty również są dużo prostsze, ponieważ jesteś w stanie na bieżąco kontrolować jakość swoich produktów i dbać o ich odpowiednie pakowanie.

To dobre rozwiązanie dla mniejszych firm, które mają na podorędziu pomieszczenie, które mogą przysposobić na magazyn i nie potrzebują zbyt wiele miejsca na swoje produkty. 

Przeczytaj również: Organizacja magazynu - zasady, które sprzedawca powinien znać

4. Usługi kurierskie postaw na jakość i daj klientowi wybór

Jeśli mówimy o ostatniej mili – solidna firma kurierska to podstawa. Od tego bowiem w jakim czasie i stanie zostaną dostarczone produkty zależeć będzie również Twój wizerunek. 

Choć zazwyczaj najważniejszym kryterium wyboru takiej firmy, a zwłaszcza na początku prowadzenia sklepu internetowego, jest cena, warto zaoferować swoim klientom kilka możliwości dostawy.

Klienci, którzy kupują w sieci, bardzo często mają już wyrobione zdanie na temat firm przewozowych i jeśli zobaczą, że nie ma najczęściej wybieranej przez nich w Twojej ofercie, mogą zdecydować się na zakup produktu w innym sklepie. Dlaczego? Jeśli wybrana przez Ciebie firma dotąd nie dawała im gwarancji bezpiecznego i szybkiego dostarczenia towaru, mogą sprawdzić, czy oferuje im to Twoja konkurencja. Jest wtedy ryzyko, że to właśnie u niej zostawią swoje pieniądze.  

Podsumowanie

Logistyka to jedna z bardziej skomplikowanych kwestii jeśli chodzi o prowadzenie sklepu internetowego. Zarządzanie procesami magazynowania i dostaw mogą zaważyć zarówno na twoim wizerunku, jak i konwersji. Nie należy zatem bać się nowych technologii i sposobów zarządzania  nalezy raczej korzystać z ich dobrodziejstwa, tak, by poświęcać jak najmniej czasu na każdą drobną czynność. Bo, choć uczymy się na błędach, to technologie pozwalają nam na szybsze ich wychwycenie i możliwość wprowadzenia ulepszeń. A z nich klienci będą z pewnością zadowoleni!

Zapoznaj się z naszym bezpłatnym poradnikiem dotyczącym logistyki w e-commerce:

optymalizacja logistyki e-commerce

0 komentarzy