Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Niezależnie od tego, czy Twój biznes ma już ugruntowaną pozycję, czy dopiero planujesz otworzyć swój pierwszy sklep internetowy, będziesz potrzebował narzędzi pomagających w zarządzaniu każdym aspektem związanym z produktami w katalogu. Jednym z rodzajów takiej pomocy jest wdrożenie kodów SKU, które pozwolą Ci zautomatyzować komunikację z dostawcami, pracownikami oraz usprawnić tworzenie algorytmów online, a co za tym idzie – zagwarantują większą sprzedaż.
Z tego artykułu dowiesz się:
Co to jest kod SKU?
Do czego służy?
Jak go używać?
Czym różni się od innych rodzajów kodów?
SKU (Stock Keeping Unit) to alfanumeryczny kod, który można przypisać do produktu w katalogu, aby ułatwić jego identyfikację, zoptymalizować organizację magazynu oraz pomóc pracownikom i klientom w łatwym odnalezieniu towaru.
Źródło: Liberal Dictionary
Czy Twój produkt jest nadal dostępny? Dzięki SKU możesz śledzić w czasie rzeczywistym, które i ile z Twoich towarów zostało sprzedanych.
Dzięki temu o wiele łatwiej ustali termin ponownego zamówienia, zanim skończą się zapasy. Twoi klienci docenią Twoją skuteczność i szybkość działania.
Ponieważ SKU pomagają w śledzeniu zapasów, możesz również przewidzieć, na które pozycje jest duży popyt i wyróżnić je na przykład na stronie docelowej Twojego e-sklepu.
Ponadto, SKU informują Cię w czasie rzeczywistym, które z Twoich produktów są mniej popularne – a przy odrobinie kreatywności możesz stworzyć kampanię marketingową, aby zwrócić na nie uwagę. Unikaj jednak nagłego wyłączenia ich z zapasów: możesz narazić się na ryzyko, że klienci zwrócą się gdzie indziej.
📚Przeczytaj też: Jak tworzyć skuteczne landing pages, które konwertują
Najlepsze wyjście to unikanie wyczerpania zapasów. Ze względu na wymagania klientów i coraz bardziej zdigitalizowany świat, który nie pozwala na długi czas oczekiwania, ryzykujesz, że zwrócą się oni do konkurencji, aby kupić produkty, które również oferujesz.
Czy Twój biznes e-commerce ma również lokalizacje stacjonarne? Dzięki SKU możesz szybko zareagować i wybrać produkt z magazynu najbliższego osobie, która złożyła zamówienie. Oprócz szybkości i wydajności, rozwiązanie to zmniejsza negatywny wpływ Twojej działalności na środowisko.
Czy pomimo wszystkich środków ostrożności, Twój najpopularniejszy produkt jest wciąż wyprzedany? Nie martw się: możesz wykorzystać dane z kodu SKU, aby skierować klientów do innych interesujących pozycji. Gdy ten kliknie na konkretny produkt online, wyświetlone zostaną inne, które mogą mu się spodobać.
Kod SKU sprzedawcy tworzy algorytm, który sugeruje SKU o podobnych cechach. Wygodne, prawda?
📚Przeczytaj też: Co mogą zrobić firmy sprzedające takie same produkty, aby się wyróżnić?
Jak już wspomnieliśmy, SKU są używane między innymi do śledzenia zapasów i sprzedaży. Ale ponieważ to Ty decydujesz, które elementy zawrzeć w swoich kodach, warto wcześniej przyjrzeć się wymaganiom e-commerce, aby stworzyć rozwiązania dopasowane do Twoich potrzeb.
Aby stworzyć czytelny kod, zalecamy wykonanie tych 5 prostych kroków.
Wydaje się to oczywiste, ale w zależności od tego, czy sprzedajesz np. książki, czy ubrania, będziesz musiał stworzyć różne rodzaje kodów.
Jeśli więc Twój e-commerce zajmuje się sprzedażą ubrań, dobrą hierarchią będzie marka > kolor > rozmiar.
Kiedy handlujesz tylko jedną marką odzieży, organizacja przedstawiona powyżej nie miałaby większego sensu. Jeśli inwentarz jest minimalny, możesz skupić się na grupie, dla której przeznaczone są Twoje ubrania (kobiety, mężczyźni, dzieci, itd.).
💡 Dzięki dropshippingowi możesz rozpocząć sprzedaż online bez konieczności posiadania magazynu.
Dobry kod SKU jest spójny i natychmiast identyfikowalny. Tworząc go, należy pamiętać o uwzględnieniu wszystkich specyficznych cech danego produktu.
Na przykład para czarnych butów do biegania Nike Pegasus, rozmiar 43, może mieć oznaczenie NK-PG-BLK-43.
Jeśli twój kod jest taki sam jak przypisany do innych produktów lub identyczny z tym używanym przez innych dostawców, możesz nie być w stanie śledzić zapasów skutecznie.
Postaraj się przestrzegać tych wytycznych:
mieścić się w przedziale od 8 do 12 znaków,
rozpocząć sekwencję od litery,
nadać każdej literze lub liczbie określone znaczenie.
Weź pod uwagę opinie osób, które kupują Twoje produkty. Czy często dostajesz pytania o kolor? Nadaj tym informacjom priorytet podczas tworzenia sekwencji alfanumerycznej i umieść odpowiednie znaki na początku SKU. W ten sposób będziesz mógł szybciej odpowiedzieć na pytania klientów.
Prawdopodobnie znasz już kody kreskowe UPC (Universal Product Code) znajdujące się z tyłu lub z boku większości opakowań. Chociaż na pierwszy rzut oka UPC i SKU mogą wydawać się podobne, w rzeczywistości mają zupełnie inne zastosowania.
SKU |
UPC |
- kod wewnętrzny do śledzenia zapasów |
- kod uniwersalny |
- identyfikuje produkt lub jego lokalizację w konkretnym sklepie lub na stronie internetowej |
- służy do lokalizowania produktu na różnych stronach internetowych lub w różnych sklepach |
- określa właściwości produktu |
- określa producenta i artykuł |
- struktura kodu jest ustalana przez sprzedawcę detalicznego |
- struktura kodu jest ustalana przez Global Standards Organization |
- kod alfanumeryczny składający się z 8-12 znaków |
- kod numeryczny - zawsze składa się z 12 cyfr |
UPC jest rodzajem numeru GTIN (Global Trade Item Number) właściwym dla Ameryki Północnej. Inne to:
EAN (w Europie – European Article Number): 13-cyfrowy numer
JAN (w Japonii – Japanese Article Number): 8- lub 13-cyfrowy numer
ISBN (w przypadku książek – International Standard Book Number): 13-cyfrowy numer
ITF-14 (stosowany do oznaczania wielopaków): 14-cyfrowy numer
MPN (Manufacturer Part Number) to kolejny alfanumeryczny kod używany przez producentów do identyfikacji produktu w celu innych przedmiotów stworzonych przez tego samego producenta. Jest on nadawany, gdy z produktami nie jest związany żaden kod GTIN.
Kody SKU są bardzo pomocne w organizacji Twojego e-commerce – czy to po to, aby wiedzieć, kiedy jest czas na uzupełnienie zapasów, czy aby analizować trendy zakupowe Twoich klientów.
Dzięki temu artykułowi wiesz już, do czego służą, jak je stworzyć i jak ułatwić życie swoim pracownikom, a także jak je wykorzystać, aby zapewnić płynniejszą i efektywniejszą ścieżkę zakupową klienta.
Chcesz dowiedzieć się, jak pisać zwiększające sprzedaż opisy produktów? Przeczytaj nasz darmowy poradnik 👇
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu z j. włoskiego: Codice SKU: cos’è e a cosa serve?
18.11.2021Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.