Kod SKU: co to jest i do czego służy?

Niezależnie od tego, czy Twój biznes ma już ugruntowaną pozycję, czy dopiero planujesz otworzyć swój pierwszy sklep internetowy, będziesz potrzebował narzędzi pomagających w zarządzaniu każdym aspektem związanym z produktami w katalogu. Jednym z rodzajów takiej pomocy jest wdrożenie kodów SKU, które pozwolą Ci zautomatyzować komunikację z dostawcami, pracownikami oraz usprawnić tworzenie algorytmów online, a co za tym idzie – zagwarantują większą sprzedaż.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest kod SKU?

  • Do czego służy?

  • Jak go używać?

  • Czym różni się od innych rodzajów kodów?

Co to jest kod SKU?

SKU (Stock Keeping Unit) to alfanumeryczny kod, który można przypisać do produktu w katalogu, aby ułatwić jego identyfikację, zoptymalizować organizację magazynu oraz pomóc pracownikom i klientom w łatwym odnalezieniu towaru.

SKU

Źródło: Liberal Dictionary

Do czego służy SKU?

1. Monitorowanie statusu zamówienia

Czy Twój produkt jest nadal dostępny? Dzięki SKU możesz śledzić w czasie rzeczywistym, które i ile z Twoich towarów zostało sprzedanych.

Dzięki temu o wiele łatwiej ustali termin ponownego zamówienia, zanim skończą się zapasy. Twoi klienci docenią Twoją skuteczność i szybkość działania.

2. Analizowanie trendów zakupowych klientów

Ponieważ SKU pomagają w śledzeniu zapasów, możesz również przewidzieć, na które pozycje jest duży popyt i wyróżnić je na przykład na stronie docelowej Twojego e-sklepu.

Ponadto, SKU informują Cię w czasie rzeczywistym, które z Twoich produktów są mniej popularne – a przy odrobinie kreatywności możesz stworzyć kampanię marketingową, aby zwrócić na nie uwagę. Unikaj jednak nagłego wyłączenia ich z zapasów: możesz narazić się na ryzyko, że klienci zwrócą się gdzie indziej.

📚Przeczytaj też: Jak tworzyć skuteczne landing pages, które konwertują

3. Określanie, kiedy nadszedł czas, aby zaopatrzyć się w dany produkt

Najlepsze wyjście to unikanie wyczerpania zapasów. Ze względu na wymagania klientów i coraz bardziej zdigitalizowany świat, który nie pozwala na długi czas oczekiwania, ryzykujesz, że zwrócą się oni do konkurencji, aby kupić produkty, które również oferujesz.

4. Optymalizacja wysyłki

Czy Twój biznes e-commerce ma również lokalizacje stacjonarne? Dzięki SKU możesz szybko zareagować i wybrać produkt z magazynu najbliższego osobie, która złożyła zamówienie. Oprócz szybkości i wydajności, rozwiązanie to zmniejsza negatywny wpływ Twojej działalności na środowisko.

5. Propozycje innych produktów

Czy pomimo wszystkich środków ostrożności, Twój najpopularniejszy produkt jest wciąż wyprzedany? Nie martw się: możesz wykorzystać dane z kodu SKU, aby skierować klientów do innych interesujących pozycji. Gdy ten kliknie na konkretny produkt online, wyświetlone zostaną inne, które mogą mu się spodobać.

Kod SKU sprzedawcy tworzy algorytm, który sugeruje SKU o podobnych cechach. Wygodne, prawda?

📚Przeczytaj też: Co mogą zrobić firmy sprzedające takie same produkty, aby się wyróżnić?

Jak używać SKU?

Jak już wspomnieliśmy, SKU są używane między innymi do śledzenia zapasów i sprzedaży. Ale ponieważ to Ty decydujesz, które elementy zawrzeć w swoich kodach, warto wcześniej przyjrzeć się wymaganiom e-commerce, aby stworzyć rozwiązania dopasowane do Twoich potrzeb.

Struktura SKU

Aby stworzyć czytelny kod, zalecamy wykonanie tych 5 prostych kroków.

1. Weź pod uwagę rodzaj towaru, który sprzedajesz

Wydaje się to oczywiste, ale w zależności od tego, czy sprzedajesz np. książki, czy ubrania, będziesz musiał stworzyć różne rodzaje kodów.

Jeśli więc Twój e-commerce zajmuje się sprzedażą ubrań, dobrą hierarchią będzie marka > kolor > rozmiar.

sku

2. Weź pod uwagę wielkość magazynu

Kiedy handlujesz tylko jedną marką odzieży, organizacja przedstawiona powyżej nie miałaby większego sensu. Jeśli inwentarz jest minimalny, możesz skupić się na grupie, dla której przeznaczone są Twoje ubrania (kobiety, mężczyźni, dzieci, itd.).

💡 Dzięki dropshippingowi możesz rozpocząć sprzedaż online bez konieczności posiadania magazynu.

3. Upewnij się, że kody są łatwe do rozpoznania

Dobry kod SKU jest spójny i natychmiast identyfikowalny. Tworząc go, należy pamiętać o uwzględnieniu wszystkich specyficznych cech danego produktu.

Na przykład para czarnych butów do biegania Nike Pegasus, rozmiar 43, może mieć oznaczenie NK-PG-BLK-43.

4. Zadbaj, aby wybrana sekwencja była unikalna

Jeśli twój kod jest taki sam jak przypisany do innych produktów lub identyczny z tym używanym przez innych dostawców, możesz nie być w stanie śledzić zapasów skutecznie.

Postaraj się przestrzegać tych wytycznych:

  • mieścić się w przedziale od 8 do 12 znaków,

  • rozpocząć sekwencję od litery,

  • nadać każdej literze lub liczbie określone znaczenie.

5. Zwracaj uwagę na potrzeby klientów

Weź pod uwagę opinie osób, które kupują Twoje produkty. Czy często dostajesz pytania o kolor? Nadaj tym informacjom priorytet podczas tworzenia sekwencji alfanumerycznej i umieść odpowiednie znaki na początku SKU. W ten sposób będziesz mógł szybciej odpowiedzieć na pytania klientów.

Nouveau call-to-action

Czym SKU różni się od innych rodzajów kodów?

UPC

Prawdopodobnie znasz już kody kreskowe UPC (Universal Product Code) znajdujące się z tyłu lub z boku większości opakowań. Chociaż na pierwszy rzut oka UPC i SKU mogą wydawać się podobne, w rzeczywistości mają zupełnie inne zastosowania.

SKU

UPC

- kod wewnętrzny do śledzenia zapasów

- kod uniwersalny

- identyfikuje produkt lub jego lokalizację w konkretnym sklepie lub na stronie internetowej

- służy do lokalizowania produktu na różnych stronach internetowych lub w różnych sklepach

- określa właściwości produktu

- określa producenta i artykuł

- struktura kodu jest ustalana przez sprzedawcę detalicznego

- struktura kodu jest ustalana przez Global Standards Organization

- kod alfanumeryczny składający się z 8-12 znaków

- kod numeryczny - zawsze składa się z 12 cyfr


UPC jest rodzajem numeru GTIN (Global Trade Item Number) właściwym dla Ameryki Północnej. Inne to:

  • EAN (w Europie – European Article Number): 13-cyfrowy numer

  • JAN (w Japonii – Japanese Article Number): 8- lub 13-cyfrowy numer

  • ISBN (w przypadku książek – International Standard Book Number): 13-cyfrowy numer

  • ITF-14 (stosowany do oznaczania wielopaków): 14-cyfrowy numer

MPN

MPN (Manufacturer Part Number) to kolejny alfanumeryczny kod używany przez producentów do identyfikacji produktu w celu innych przedmiotów stworzonych przez tego samego producenta. Jest on nadawany, gdy z produktami nie jest związany żaden kod GTIN.

Podsumowanie

Kody SKU są bardzo pomocne w organizacji Twojego e-commerce – czy to po to, aby wiedzieć, kiedy jest czas na uzupełnienie zapasów, czy aby analizować trendy zakupowe Twoich klientów.

Dzięki temu artykułowi wiesz już, do czego służą, jak je stworzyć i jak ułatwić życie swoim pracownikom, a także jak je wykorzystać, aby zapewnić płynniejszą i efektywniejszą ścieżkę zakupową klienta.

Chcesz dowiedzieć się, jak pisać zwiększające sprzedaż opisy produktów? Przeczytaj nasz darmowy poradnik 👇

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu z j. włoskiego: Codice SKU: cos’è e a cosa serve?

18.11.2021

Alessandra Cois

Z wykształcenia językoznawca. Piszę artykuły o nowościach w świecie e-commerce, stawiając klientów w centrum zainteresowania.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies