Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Każdemu konsumentowi robiącemu zakupy przez internet przysługuje prawo do odstąpienia od umowy. Przedsiębiorcy mają jednak możliwość wyłączenia tego prawa w pewnych sytuacjach lub dla poszczególnych produktów. Z wejściem w życie nowej ustawy o prawach konsumenta zmieniły się do tej pory stosowane wyjątki oraz zostały wprowadzone nowe. Przyjrzyjmy się więc bliżej sytuacjom, w których e-sprzedawcy mogą odmówić konsumentom prawa do odstąpienia od umowy zgodnie z nową ustawą.
Ustawa o prawach konsumenta przewiduje pewne wyłączenia spod prawa konsumenta do odstąpienia od umowy. Wymienione w art. 38 ustawy wyłączenia stanowią dla e-sprzedawców jedyną możliwość odmówienia konsumentowi zwrot towaru. Należy pamiętać, że zapisy te interpretuje się zwężająco, tzn. nie można ich rozszerzać na korzyść sprzedawców.
W internecie można kupić produkty, za które wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym (np. obce waluty, akcje, obligacje, itp.). Jeżeli przedsiębiorca nie ma wpływu na zmiany cen i jeżeli mogą one wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy (tzn. w ciągu 14 dni), to konsument nie ma prawa do odstąpienia od umowy (art. 38 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta).
Stara ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów przewidywała możliwości wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy dla „świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone”. W nowej ustawie o prawach konsumenta nie ma już takiego zapisu. Zamiast tego ustawa umożliwia e-sprzedawcom wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy w sytuacjach, gdy zakupiony towar jest nieprefabrykowany i został wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służy zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb (art. 38 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta). Wyjątek ten dotyczy wyłącznie produktów, które zostały wykonane na podstawie indywidualnego wyboru i decyzji konsumenta. Są to towary wyraźnie spersonalizowane, tak jak np. garnitur na miarę.
Konsumentom także nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w sytuacjach, gdy kupują towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia. Wyjątek ten dotyczy w szczególności towarów takich jak żywność z krótkim terminem do spożycia (art. 38 pkt 4 ustawy o prawach konsumenta).
Ustawa o prawach konsumenta przewiduje także możliwość wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy o dostarczanie gazet, periodyków lub czasopism (art. 38 pkt 10 ustawy o prawach konsumenta). Zgodnie z nową ustawą o prawach konsumenta wyjątek ten już nie dotyczy prenumeraty dzienników i czasopism. Przy takich umowach konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania pierwszego wydania.
Powyżej przedstawione wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy nie są zupełnie nowe, ponieważ w podobnej formie były zawarte w poprzednich przepisach. Częściowo zmienił się zakres ich zastosowania oraz słownictwo. Warto więc sprawdzić w sklepie, czy podane informacje o wyjątkach zostały odpowiednio zaktualizowane. Sprzedawca nie może powołać się na wyjątki od odstąpienia od umowy, jeśli nie poinformował o nich konsumentów. W tym celu najlepiej stosować ustawowy opis wyjątków i umieścić je bezpośrednio przy informacjach o prawie do odstąpienia od umowy.
23.02.2015Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.