Co oferuje Trusted Shops, czego nie mają inni?
Większa widoczność, lojalność i konwersje: dowiedz się, które produkty wyróżniają Trusted Shops na tle konkurencji i jakie są ich zalety.
W czerwcu wpisano do rejestru UOKiK tylko 5 nowych klauzul, w tym żadnej z zakresu handlu elektronicznego. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał w czerwcu wyrok, który powinien zaciekawić sprzedawców internetowych. Dotyczy on pytania, czy prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość przysługuje konsumentom, którzy odbiorą przesyłkę w sklepie stacjonarnym?
Sklepy stacjonarne, które prowadzą sprzedaż online, często oferują swoim klientom możliwość osobistego odbioru towaru w siedzibie sklepu. Niektóre sklepy internetowe umieszczają w swoich regulaminach zapisy, które odmawiają konsumentom prawa od odstąpienia od umowy i zwrotu towaru jeśli odebrali przesyłkę w sklepie stacjonarnym. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem?
Zgodnie z art. 7 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów wszystkim konsumentom, którzy dokonali zakupu w sklepie internetowym (zawarli umowę na odległość) przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy. Umowa zawarta na odległość oznacza, że została ona zawarta pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą bez fizycznej obecności obu stron (np. online). Dodatkowo przedsiębiorca powinien prowadzić działalność gospodarczą, która umożliwia zawarcie umowy na odległość, co zazwyczaj następuje za pośrednictwem sklepu internetowego (art. 6 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów).
Możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy zależy więc od sposobu zawarcia umowy. Sposób realizacji zamówienia (za pośrednictwem firmy kurierskiej lub odbiór przesyłki w sklepie stacjonarnym) nie ma przy tym znaczenia.
UOKiK wydał już decyzję odnośnie zapisu, który wyłącza prawo do odstąpienia od umowy konsumentom, którzy osobiście odbiorą przesyłkę w sklepie stacjonarnym. Przy czym umowa pomiędzy e-sprzedawcą a konsumentem została zawarta na odległość (online).
„W przypadku odbioru PRODUKTÓW w ksiegarni xxx, zwrotu PRODUKTÓW można dokonać w ksiegarni, w której dokonano odbioru PRODUKTÓW wyłącznie w momencie odbioru (księgarnie nie przyjmują zwrotów po dokonaniu odbioru).”
Stanowisko UOKiK zostało potwierdzone wyrokiem SOKiK (XVII AmA 26/13). Ukarany sklep ma jeszcze prawo do złożenia apelacji. Z tego powodu wyrok nie jest jeszcze prawomocny.
Nowa ustawa o prawach konsumenta nie zmienia przepisów w tym zakresie. Zgodnie art. 27 ustawy, konsumentom nadal będzie przysługiwało prawo do odstąpienia od umowy, jeśli umowa została zawarta na odległość.
Wraz z wejściem w życie nowej ustawy w dalszym ciągu karane będą wpisy, które odmawiają konsumentom prawa od odstąpienia od umowy jeśli odbierają przesyłkę w sklepie stacjonarnym. Warto sprawdzić regulamin, aby wykluczyć możliwość stosowania takich lub podobnych klauzul w sklepie. O ile istnieją wątpliwości, najlepiej skonsultować się z prawnikiem.
11.07.2014Większa widoczność, lojalność i konwersje: dowiedz się, które produkty wyróżniają Trusted Shops na tle konkurencji i jakie są ich zalety.
Zwrot towaru to kwestia, z którą muszą mierzyć się wszyscy właściciele e-sklepów. Jakie są strategie, by ich unikać?