Outsourcing w e-commerce – kiedy ma sens?

Jeżeli samodzielnie prowadzisz sklep internetowy, prędzej czy później nadejdzie chwila, w której ilość zadań i obowiązków przerośnie Twoje możliwości. Będzie to ostatnia szansa, aby poszukać pomocy. Kiedy jednak rozpocząć zlecanie zadań na zewnątrz i jakie obowiązki powinny nadal należeć do Ciebie? Tutaj znajdziesz odpowiedzi na te pytania!

Outsourcing

Zanim pokażę, jakie zadania zlecają zazwyczaj na zewnątrz moi klienci z branży e-commerce i kiedy jest na to odpowiedni czas, przyjrzyjmy się najpierw samemu pojęciu outsourcingu.

Czym jest outsourcing?

Outsourcing polega na przekazywaniu zadań, które były dotychczas wykonywane przez pracowników firmy, zewnętrznym usługodawcom.

Jest to możliwość, która budzi zainteresowanie wielu przedsiębiorców, jako że prowadzenie biznesu wymaga bardzo licznych kompetencji.

Oczywiście nikt nie oczekuje, że dysponujesz ich pełnym wachlarzem. Ważne, żebyś zastanowił się, które z zadań lubisz i potrafisz realizować, a które lepiej oddać w ręce ekspertów z zewnątrz.

Kolejnym argumentem przemawiającym za zastosowaniem outsourcingu jest ograniczona wydajność każdego z nas. Nadejdzie chwila, w której zaczniesz delegować zadania innym, ale zatrudnienie nowych pracowników nie zawsze będzie dla Ciebie opłacalne.

Kiedy warto skorzystać z outsourcingu?

Większość sprzedawców internetowych rozpoczynających działalność realizuje wszystkie zadania związane z prowadzeniem firmy całkowicie samodzielnie. Gdy liczba zamówień zaczyna wzrastać, zaczynają sobie oni jednak zdawać sprawę, jak można optymalizować różne procesy i ile czasu należy na nie poświęcać.

Zanim rozpoczniesz zlecanie zadań na zewnątrz, powinieneś zdobyć szczegółową wiedzę na ich temat.

Które obowiązki są wpisane w działalność Twojej firmy i jakich zasobów potrzebujesz do ich realizacji? Dopiero gdy poznasz odpowiedzi na te pytania, będziesz w stanie prawidłowo oszacować koszty outsourcingu.

Warto przy tym pamiętać, że do jego rozpoczęcia konieczne są stałe przychody i jednoznacznie zdefiniowane procesy.

Rodzaje outsourcingu

IT

Jeśli zagadnienia techniczne nie są Twoim konikiem i korzystasz przy tym ze skomplikowanych systemów, musisz liczyć się z błędami i awariami. Pamiętaj, że każdy problem z działaniem sklepu internetowego wiąże się z utratą pieniędzy, a często również klientów.

Marketing

Większość osób otwierających sklepy internetowe rozpoczyna od zera, biorąc na siebie także kampanie marketingowe, choć niekoniecznie się na nich zna. Kiedy obroty sklepu zaczną rosnąć, koniecznie przejdź do optymalizacji kosztów i konwersji.

Jakie kampanie warto zrealizować i ile pieniędzy na nie przeznaczyć? Jaka strategia marketingowa najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie? Jeśli trudno Ci odpowiedzieć na te pytania, poszukaj pomocy u profesjonalistów.

Przed rozpoczęciem outsourcingu przygotuj zestawienie wszystkich swoich oczekiwań i przedstaw je agencji marketingowej lub doradcy oferującemu podobne usługi. Określ również cele S.M.A.R.T., dzięki którym ocenisz pracę wybranych usługodawców.

Aktywność w mediach społecznościowych

W mediach społecznościowych znajdziemy wiele zaniedbanych profili, którymi od kilku tygodni, a nawet miesięcy nikt się nie zajmował.

Jednocześnie użytkownicy, którzy obserwują daną markę, chcą czytać ciekawe posty, które nie ograniczają się wyłącznie do reklamy produktów. Dlatego dobrze zarządzany profil w mediach społecznościowych ma tak duże znaczenie.

Zastanów się, co chcesz osiągnąć, korzystając z takich serwisów:

  • wzrost ruchu na stronie,

  • wzrost wskaźnika konwersji w sklepie internetowym,

  • wzrost rozpoznawalności marki,

  • czy może wzrost zaangażowania grupy docelowej?

Im bardziej szczegółowe informacje otrzyma osoba prowadząca Twój profil, tym lepiej spełni Twoje oczekiwania.

Tworzenie treści

Pisanie jest sztuką, w której nie każdy się odnajduje. Tworzenie treści takich jak teksty na stronę, oryginalne opisy produktów czy posty w mediach społecznościowych także można zlecić zewnętrznej firmie.

Opisy produktów, które zwiększają obroty. Poradnik Trusted Shops

Zamówione teksty powinny być nie tylko bardzo dobrej jakości, ale i zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Dzięki dobrze przemyślanej strategii tworzenia treści skuteczniej dotrzesz do grupy docelowej i zyskasz jej lojalność.

Księgowość

Wiele firm decyduje się na outsourcing usług księgowych i doradztwa podatkowego już na wczesnym etapie działalności, a nawet jeszcze przed jej rozpoczęciem. Ma to związek ze złożonością takich usług.

Aby zmniejszyć koszty i ułatwić sobie współpracę z zewnętrznymi doradcami podatkowymi, możesz skorzystać z odpowiedniego oprogramowania, które pozwoli Ci na zarządzanie wszystkimi wydatkami w jednym miejscu.

Realizacja zamówień

Szczególną uwagę w branży e-commerce trzeba również poświęcić logistyce, od magazynowania po wysyłkę.

Przy 10 klientach w miesiącu nie będziesz jeszcze potrzebować pomocy. Jeśli jednak liczba zamówień wzrośnie, ich realizacja będzie wymagać więcej wysiłku, który odwróci Twoją uwagę od dalszego rozwoju firmy. Możesz wówczas skorzystać z usług zewnętrznej firmy.

Projektowanie stron

Dzięki gotowym rozwiązaniom można dziś błyskawicznie otworzyć własny sklep internetowy. Pamiętaj jednak, że choć są one proste w użyciu, ich zastosowanie nie przesądza jeszcze o sukcesie w e-commerce.

Doradztwo w zakresie zastosowania i możliwości dostępnych na rynku platform sklepowych stało się osobną branżą zatrudniającą wyspecjalizowanych ekspertów.

Największe korzyści z outsourcingu

Bez względu na wielkość firmy staniesz w końcu przed decyzją: czy zdecydować się na outsourcing, czy zatrudnić dodatkowych pracowników?

Ostatecznie to zawsze kwestia kosztów, warto więc zastanowić się, jakie korzyści niesie z sobą outsourcing.

Jakość

Outsourcing oferuje szybki dostęp do ekspertów. Jeśli weźmiesz pod uwagę, ile czasu, pieniędzy i pracy trzeba poświęcić na wyszkolenie własnych pracowników, szybko dostrzeżesz jego zalety.

Wyspecjalizowani usługodawcy zewnętrzni posiadają zazwyczaj dużo więcej doświadczenia w danej dziedzinie, dzięki czemu mogą od razu przystąpić do pracy.

Skalowalność

Jeśli Twoje obroty szybko rosną, znacznie łatwiej będzie Ci zlecić potrzebne działania firmie z zewnątrz.

Poszukiwanie wykwalifikowanych pracowników jest żmudnym zadaniem. Współpracując z zewnętrznymi partnerami, szybko zamówisz dodatkowe usługi.

Oszczędność

Outsourcing powinien pozwolić na oszczędności.

Własna kadra pracownicza generuje dodatkowe koszty takie jak składki ubezpieczeniowe. Twojego budżetu nie obciążą również zwolnienia lekarskie i urlopy w zespole zewnętrznego usługodawcy.

Partner outsourcingowy może zapewnić redukcję kosztów także dzięki swoim kontaktom i zoptymalizowanym już metodom pracy.

Podsumowanie

Obserwuj, ile zaangażowania wymagają rutynowe zadania w Twojej firmie i określ, który moment będzie odpowiedni, by zlecić niektóre z nich firmie z zewnątrz. Outsourcing to szansa, aby skoncentrować się na tym, co potrafisz najlepiej, nie generując jednocześnie kosztów związanych z zatrudnieniem dodatkowych pracowników.

Pamiętaj przy tym, że o ile cięcie kosztów i wysoka jakość usług będą bardzo przydatne dla Twojej firmy, to outsourcing Twojego know-how – już niekoniecznie. Zdecyduj, które z procesów faktycznie chcesz pozostawić u siebie, a które – z ekonomicznego punktu widzenia – zdecydowanie korzystniej będzie zlecać podmiotom zewnętrznym.

0 komentarzy