Sekretne wskazówki SEO – wprost od pracownika Google

Backlinki wpływają na pozycję w wyszukiwarce – nic odkrywczego!

Czy wiesz jednak, gdzie umieścić backlinki by działały najlepiej?

Sprawdź w artykule, co na ten temat zdradził niedawno John Mueller, pracownik Google. (Zachowaj tę informację dla siebie).

W tym artykule dowiesz się:

  • calculator w jaki sposób Google określa wartość backlinka na stronie

  • workflow na jakiej podstawie Google podejmuje taką decyzję

  • reading_ebook kim jest John Mueller i gdzie można go śledzić

Ale zanim przejdziesz dalej...

Zobacz, jak możesz samodzielnie i bez budżetów pomóc swojemu biznesowi w sieci w zakresie pozycjonowania:

Sprawdzony i polecany poradnik na temat SEO [u nas za darmo]: 

Nouveau call-to-action

John Mueller – kim jest i dlaczego to istotne?

Google jest ogromną korporacją, a jej wyszukiwarka posiada 75% globalnego rynku (źródło). Chrapkę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwaniach Google mają z tego powodu miliony biznesów na świecie. Nic dziwnego, że zawód specjalisty SEO zdobywa coraz większą popularność.

O pozycji w wyszukiwarce decydują ściśle strzeżone algorytmy Google, a specjaliści SEO bazują na swoim doświadczeniu praktycznym, ale również przeciekach ze środka korporacji.

Sprawdzone informacje z wewnątrz Google pochodzą od osób takich jak John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst.

john_mueller-sp

Who is John Mueller of Google – YouTube

Wspomniany John Mueller prowadzi cykl spotkań Google Webmaster Central, gdzie odpowiada na pytania zadawane przez webmasterów i specjalistów SEO.

Możesz znaleźć nagrania wideo z tych spotkań na kanale Google Webmasters. Zwróć uwagę, jak niewiele osób subskrybuje ten kanał! – raptem kilkaset tysięcy. W obliczu tego, jak wiele firm pozycjonuje się w Google, to niewiele.

Nie musisz jednak oglądać wielogodzinnych nagrań z wyżej wymienionych sesji. Poniżej nasze podsumowanie:

Jak Google ocenia backlinki na stronach?

Jak donoszą badania:

91% stron internetowych nie uzyskuje żadnego ruchu z wyszukiwarki.

W dużej mierze wynika to z braku backlinków, które kierowałyby do tych stron:

55,24% stron internetowych nie posiada ani jednego backlinka

Choć backlinki wciąż mają ogromne znaczenie, coraz większy wpływ na pozycję w wyszukiwarce mają tzw. czynniki behawioralne.

Jednym z czynników wpływających na ranking, który zyskuje na znaczeniu w ogólnym algorytmie Google, jest tzw. Dwell time (źródło):

Dwell time – czas, jaki mija między przejściem z wyników wyszukiwania do danej strony a powrotem do listy wyników wyszukiwania.

Jak pokazuje definicja Marketing w Sieci, na Dwell time mają wpływ:

1. Długość trwania sesji – średnia długość czasu, jaką użytkownicy spędzają na danej stronie.
2. Wskaźnik odrzuceń – procent osób odwiedzających witrynę, który opuszcza ją po zobaczeniu tylko jednej strony.
3. Click-through rate (CTR) – współczynnik kliknięć w link w stosunku do liczby jego wyświetleń na liście wyników wyszukiwania.

John Mueller powołuje się na znaczenie czynników behawioralnych również w przypadku samych backlinków, a konkretniej – ocenie ich wartości.

google-skanuje-strony-sp

Algorytm Google skanujący stronę próbuje bazować na ludzkich zachowaniach

Dla Google mają znaczenie:

#1 Położenie backlinków w treści

Jak informuje Mueller na jednym ze swoich spotkań, Google stara się widzieć strony internetowe oczami swoich użytkowników.

Na pewno słyszałeś, że linki umieszczone w stopce nie działają na SEO tak dobrze, jak te, które znajdują się na górze strony.

Ze spotkań Muellera dowiadujemy się, że dobre położenie linka na stronie, to te, które jest naturalne dla użytkownika. Linki położone wysoko w widocznym obszarze wcale nie muszą zdobywać większej "mocy SEO".

W istocie najbardziej wydajne są linki znajdujące się w sekcji z główną treścią danej strony, na przykład w artykule na blogu (a nie w panelu bocznym, czy menu nad treścią). Jak mówi Mueller, takie podejście ma zwyczajnie największy sens z perspektywy użytkownika.

#2 Pochodzenie backlinków

Backlinki pochodzące z zaufanych dla Google stron internetowych, mają większy Link Juice ("moc SEO").

—to logiczne, oczywiste, i często mogłeś już o tym słyszeć.

Webmasterzy i właściciele stron internetowych chcieli w tym temacie wiedzieć, czy z biegiem czasu taki backlink może zmienić swój Link Juice.

Owszem—

John Mueller potwierdził tę informację. Wbrew podejrzeniom webmasterów, nie dzieje się to automatycznie w przykładowym modelu:

Im starszy backlink, tym mniejszy Link Juice.

W praktyce parametr ten dla wybranego backlinka może się zmieniać z biegiem czasu, ale wynika to tylko i wyłącznie z pozycji strony linkującej w indeksie Google.

Przykładowo, gdy strona, która linkuje do Twojej strony internetowej z początku nie jest popularna, backlink będzie miał mniejszy Link Juice. Jeśli strona ta mocno się rozwinie i zdobędzie zaufanie Google, zyskasz na tym i Ty poprzez zwiększenie Link Juice backlinka.

#3 Naturalność backlinków

Na sam koniec kwestia zakupu backlinków.

Podobnie jak eksperci, Mueller podaje, że w dużej mierze kupowane backlinki nie działają. Strategia ta zyskała swoją sławę lata temu i nadal ją utrzymuje.

W praktyce wiele firm inwestuje w zakup backlinków tylko dlatego, że słyszy zewsząd, że tak robi ich konkurencja.

Backlinki naturalnie osadzone w jakościowych artykułach, tworzonych w ramach współpracy contentowej między podmiotami, rządzą się trochę innymi prawami. Mają dla użytkownika końcowego wartość – i Google to wie.

Serwisy internetowe, które zarabiają na umieszczaniu backlinków w swoich treściach są u Google po prostu na cenzurowanym. Algorytm potrafi wykryć, że z danej domeny wychodzi dużo nienaturalnych linków, a artykuły publikowane w danym serwisie nie mają dużej wartości dla użytkownika.

Zatem:

Lepiej zainwestować w wymianę contentu z zaprzyjaźnionym serwisem, zamiast kupować masowo backlinki od firm SEO.

Podsumowanie

Największą wartość mają linki osadzone wewnątrz wartościowych treści. Linki muszą być naturalne.

Warto zainwestować swój czas w tworzenie treści (content marketing) wartościowych dla naszej grupy docelowej, a backlinki pozyskiwać dzięki współpracy z innymi stronami internetowymi. W ten sposób przy okazji zbudujemy swój status eksperta (jako freelancer, biznes czy sklep internetowy).

Nouveau call-to-action

07.05.2020

Szymon Barczak

Szymon Barczak jest kliento-centrycznym marketerem specjalizującym się w SEO.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies