Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Sprzedawca internetowy kierując swoją ofertę do konsumentów zobowiązany jest przestrzegać wielu przepisów w tym m.in. ustawy o prawach konsumenta czy kodeksu cywilnego. Przepisy te regulują sprzedaż na rzecz konsumentów i nakładają na sprzedawcę liczne obowiązki informacyjne względem konsumenta. W relacji sprzedawca – konsument obowiązują również liczne ustawowe terminy. Ich podsumowanie zamieszczamy w niniejszym artykule.
Najważniejsze terminy w prawie konsumenckim
14 dni – konsument ma 14 dni na przesłanie sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Termin liczony jest od dnia otrzymania przez konsumenta towaru (fizyczne objęcie rzeczy w posiadanie). Jeżeli umowa sprzedaży dotyczyła wielu rzeczy, które były dostarczane osobno, partiami lub w częściach, wówczas początek 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy liczony jest od otrzymania przez konsumenta ostatniej rzeczy, partii lub części. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Nie ma znaczenia, że sprzedawca otrzyma oświadczenie konsumenta po upływie terminu. Liczy się sam moment wysłania wiadomości. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, konsument ma kolejne 14 dni na odesłanie towaru z powrotem do sprzedawcy. Od dnia otrzymania od konsumenta oświadczenia o odstąpieniu, sprzedawca w ciągu 14 dni powinien zwrócić klientowi wszystkie dokonane przez niego płatności. Istnieje jednak możliwość wstrzymania się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej. Zastrzeżenie takie, aby było skuteczne, musi znaleźć się w regulaminie sklepu.
Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże mu taką informację, to termin upływa po 14 dniach od momentu jej otrzymania.
14 dni – to również bardzo istotny termin, w kontekście reklamacji towaru złożonej na podstawie ustawowej rękojmi za wady. Jeżeli w piśmie reklamacyjnym konsument zażąda naprawy, wymiany lub obniżenia ceny, wówczas na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. W przypadku niedotrzymania terminu uznaje się, że reklamacja jest zasadna. Po upływie terminu sprzedawca nie może odmówić spełnienia żądania określonego przez konsumenta w reklamacji – nawet jeżeli okaże się, że wada towaru powstała z winy konsumenta, np. wskutek nieprawidłowego użytkowania rzeczy.
1 rok – to okres tzw. szczególnej ochrony towaru sprzedanego konsumentowi. Jeżeli wada towaru zostanie stwierdzona przed upływem roku od dnia jej wydania konsumentowi, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania towaru kupującemu. Konsument nie musi tego udowadniać. Jeżeli sprzedawca się z tym nie zgodzi – to na nim spoczywać będzie obowiązek udowodnienia, iż wada nie istniała w momencie wydania rzeczy, lecz np. powstała na skutek nieprawidłowego, niezgodnego z instrukcją obsługi użytkowania towaru.
2 lata – to okres, w jakim sprzedawca odpowiada za wady rzeczy sprzedanej. Jest on liczony również od dnia wydania rzeczy (objęcie rzeczy przez konsumenta w posiadanie). Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, jednak nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu. W przypadku sprzedaży na rzecz przedsiębiorców możliwa jest modyfikacja lub nawet całkowite wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady.
1 rok – od momentu zauważenia wady to również termin, w którym konsument powinien zgłosić sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i określić swoje żądania.
30 dni – termin na wydanie towaru konsumentowi. Ma on jednak zastosowanie tylko wtedy, gdy strony w umowie nie uzgodniły innego terminu. W praktyce sprzedawcy w swoich ofertach ustanawiają znacznie krótsze terminy realizacji zamówienia. W takiej sytuacji w razie ewentualnych późniejszych trudności z realizacją zamówienia, sklep nie może powoływać się na 30 dniowy termin wynikający z przepisów kodeksu cywilnego.
22.05.2017Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.