Wyprzedaże sezonowe i promocje w e-sklepach a prawa konsumenta

shutterstock_217329868_675x300px-1

Promocje i wyprzedaże sezonowe są w obecnych czasach powszechnym zjawiskiem również w przypadku większości e-sklepów i sprzedaży online. Sprzedawca internetowy powinien pamiętać, iż konsumentowi kupującemu towar z promocji lub w trakcie wyprzedaży sezonowej przysługują takie same prawa do reklamacji czy odstąpienia od umowy jak podczas zwykłych e-zakupów dotyczących nieprzecenionego towaru.

Wyprzedaż i promocja nie wpływają na prawa konsumenta

W okresie sezonowych promocji zdarzają się przypadki, iż sprzedawcy odmawiają konsumentom uprawnień związanych z zakupem towaru, powołując się na fakt dokonania zakupu towaru z wyprzedaży w promocyjnej cenie. Jest to jednak niedozwolona praktyka ograniczająca prawa konsumenta.

„Towary przecenione nie podlegają reklamacji” – sprzedawca internetowy, udzielający klientom takich informacji łamie prawo i naraża się na kary pieniężne nakładane przez UOKiK.

Konsument który kupuje w internecie przeceniony towar podczas wyprzedaży sezonowej, nie ma mniej praw, niż gdyby kupował towar nieobjęty wyprzedażą. Wyprzedaż, czy promocyjna obniżka ceny w żadnym wypadku nie oznaczają, iż konsument jest mniej chroniony. W dalszym ciągu może on np. odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania zakupionego w internecie towaru.

Zwrotom nie podlegają jedynie przecenione produkty, których nie można zwracać również w przypadku zwykłej sprzedaży bez przecen – takie jak np. produkty mające krótki termin przydatności do użycia lub ulegające szybkiemu zepsuciu.

Przecena ze względu na wadę towaru

Konsument nie może jednak reklamować towaru ze względu na wadę, która była przyczyną obniżenia ceny produktu. Kupując płaszcz, który zgodnie z informacją w opisie produktu na stronie sklepu internetowego nie ma kilku guzików i z tego powodu jest tańszy, konsument musi liczyć się z faktem, że reklamacja wadliwego zapięcia płaszcza nie zostanie uznana. W dalszym ciągu zachowuje on jednak prawo do odstąpienia od zawartej na odległość umowy. Natomiast, jeśli okazałoby się, że ten sam płaszcz ma jeszcze inne wady, o których sprzedawca nie poinformował, konsument ma prawo do reklamacji.

Przy czym sprzedawca internetowy musi również pamiętać, iż w przypadku wyprzedaży sezonowej towar musi być pełnowartościowy i nie może być przeceniony ze względu na jakąś wadę – podstawą przeceny jest wówczas sam fakt wyprzedaży sezonowej. Ponadto informacje o przecenach i dostępnych promocjach nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Sprzedawca internetowy musi podać obie ceny – przed i po obniżce, tak by klient nie miał co do tego wątpliwości i mógł się zorientować, czy dokonanie zakupu jest dla niego opłacalne.

31.07.2015
Select Country: