Jak ulepszyć wyszukiwarkę w sklepie i zwiększyć konwersję

wyszukiwarka na stronie sklepu internetowego

Wyszukiwarka na stronie sklepu pomaga zrozumieć, jakich produktów szukają odwiedzający stronę i może prowadzić do zwiększenia konwersji nawet o 20 proc. W tym artykule pokażemy, jak zoptymalizować ten często niedoceniany element, aby poprawić sprzedaż, zapewnić najlepszy możliwy UX i uzyskać od odwiedzających cenne informacje, które pomogą Ci udoskonalić Twoją pracę.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym to pole, w którym użytkownik może wpisać nazwę produktu, którego szuka. Znajduje się ona zazwyczaj w górnej części strony i umożliwia wyszukiwanie np. nazw konkretnych artykułów, marek lub kategorii.

Pasek wyszukiwania jest elementem, którego nie powinno zabraknąć w Twoim sklepie internetowym zwłaszcza, jeśli Twój katalog jest bardzo obszerny – ale nie tylko. Zanim zaczniemy, warto poznać kilka ważnych faktów:

  • 30-70 proc. całkowitej sprzedaży w e-handlu pochodzi od użytkowników korzystających z funkcji wyszukiwania,

  • z funkcji wyszukiwania korzysta średnio 20 proc. odwiedzających e-sklepy (źródło: Doorfinder).

  • użytkownicy, którzy wpisują zapytanie do paska, są 7-10 razy bardziej skłonni do dokonania zakupu niż inni odwiedzający stronę internetową (źródło: PrefixBox)

  • użytkownicy korzystający z paska wyszukiwania wydają nawet 2,6 razy więcej (Salesforce).

Dzięki paskowi wyszukiwania możesz odpowiadać na potrzeby odwiedzających, co zwiększa szanse na wzrost sprzedaży. Według Doorfinder sklepy internetowe, które wprowadziły pasek wyszukiwania, odnotowują wzrost sprzedaży nawet o 20 proc.

Należy pamiętać, że wpływ na tę liczbę ma położenie paska wyszukiwania. Ogólnie rzecz biorąc, aby zachęcić odwiedzających do korzystania z wyszukiwarki, warto umieścić ją w miejscu, w którym klienci przywykli ją znajdować: na górze strony, na środku lub po prawej stronie.

1

Aby zachęcić odwiedzających do wpisania zapytania do wyszukiwarki, warto umieścić w niej predefiniowany tekst, np.:

  • wyszukiwanie według produktu,

  • wyszukiwanie według marki,

  • wyszukiwanie według rozmiaru,

  • wyszukiwanie według składnika,

  • czego szukasz?

💡 Jeśli zauważysz, że Twój pasek wyszukiwania nie jest często używany, spróbuj użyć koloru wyróżniającego się z tła, aby był jeszcze bardziej widoczny. Pamiętaj także o tym, aby pozostawał nieruchomy na górze strony, nawet jeśli użytkownik przewija ją w dół.

Pamiętaj, że zapytania wyszukiwane przez Twoich użytkowników dostarczają Ci cennych informacji, które możesz wykorzystać zarówno na stronach produktowych, jak i w reklamach w Google oraz na platformach takich jak Pinterest czy YouTube. Wiedza o tym, jakie słowa kluczowe są najczęściej wyszukiwane, pomoże Ci wybrać te, które warto uwzględnić w opisach produktów (SEO) lub w kampaniach reklamowych (SEA).

New call-to-action

Jak zoptymalizować funkcję wyszukiwania w sklepie internetowym?

Nie jest tajemnicą, że im lepsze doświadczenie użytkownika (UX) na stronie internetowej, tym wyższe konwersje. Pasek wyszukiwania również odgrywa kluczową rolę w UX, dlatego należy go zoptymalizować. Oto 7 wskazówek, jak to zrobić.

1.      Zawsze pokazuj co najmniej jeden wynik wyszukiwania

Średnia liczba wyszukiwań, które prowadzą do komunikatu „0 wyników” w handlu elektronicznym wynosi aż 20 proc. Według Algolia, fakt ten prowadzi do tego, że 12 proc. użytkowników porzuca Twoją stronę i przenosi się do konkurencji.

Jeśli nie masz dokładnie takiego produktu, jakiego szukają użytkownicy, warto pokazać podobny asortyment lub to, co zazwyczaj kupują użytkownicy dokonujący tego samego wyszukiwania. Możesz też zamieścić dane kontaktowe działu obsługi klienta.

Stałe pokazywanie wyników zachęca odwiedzających do pozostania na stronie.

2.      Uwzględniaj błędy ortograficzne i synonimy

Około 70 proc. funkcji wyszukiwania w sklepach internetowych nie jest w stanie podać wyników dla synonimów lub błędów ortograficznych.

Oznacza to, że nawet jeśli produkt jest dostępny w katalogu, Twoi klienci mogą go nie znaleźć, ponieważ nie jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania. To oczywiście oznacza spadek sprzedaży.

Ma to miejsce zwłaszcza, jeśli odwiedzający przegląda strony za pomocą smartfona, ale nie tylko – zapytania wyszukiwarki mogą zawierać błędy wynikające z niewielkiego rozmiaru klawiatury.

Biorąc pod uwagę, że 12 proc. klientów dokonuje zakupów online za pośrednictwem telefonu komórkowego przynajmniej raz w tygodniu, a 27 proc. przynajmniej raz w miesiącu, zdecydowanie warto zadbać o to, aby Twoja wyszukiwarka była zoptymalizowana również pod kątem urządzeń mobilnych.

Podobnie, aby upewnić się, że nie ma wyszukiwań, które nie prowadzą do żadnych wyników, należy rozważyć synonimy. Rzeczywiście, do niektórych przedmiotów można odnosić się za pomocą różnych słów (np. wózek dziecięcy lub spacerówka).

Google może pomóc Ci zidentyfikować zapytania wyszukiwane przez użytkowników w Twoim sklepie, a także ewentualne błędy ortograficzne lub synonimy. Wystarczy otworzyć Google Analytics, a następnie wybrać Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie > Wyszukiwane hasła, aby je znaleźć. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie pomocy technicznej Google.

3.      Użyj funkcji autouzupełniania

Według Klood, wdrożenie funkcji autouzupełniania w pasku wyszukiwania zwiększa prawdopodobieństwo konwersji odwiedzających sklep w klientów nawet sześciokrotnie.

Autouzupełnianie sugeruje użytkownikom produkty i słowa kluczowe zaraz po rozpoczęciu wpisywania zapytania. Przewidywanie myśli użytkowników poprzez szybkie wyświetlanie właściwych produktów lub kategorii może być przydatne, ponieważ pomaga zaoszczędzić czas, zapewnia bardziej trafne wyniki wyszukiwania i zapobiega literówkom, które mogłyby prowadzić do pustych wyników wyszukiwania.

💡 Masz bloga lub inne strony informacyjne, które zawierają słowo kluczowe? Dodaj artykuły, w których słowo wprowadzone w polu wyszukiwania pojawia się w wynikach wyszukiwania. Zwiększa to ruch na stronie i średni czas spędzany na niej przez użytkowników.

4.      Pokaż gwiazdki oceny w wynikach

Masz wiele podobnych produktów, które pasują do tego samego słowa kluczowego? Oferowanie użytkownikom nadmiaru opcji jest często bardziej szkodliwe, niż mogłoby się wydawać. Wywołuje to bowiem poczucie przytłoczenia, które prowadzi do opuszczenia strony.

Możesz ułatwić wyszukiwanie, wyświetlając ocenę produktu wyrażoną w gwiazdkach bezpośrednio w wynikach wyszukiwania:

2

Dowiedz się, jak zdobyć gwiazdki i opinie w Google w naszym darmowym poradniku 👇

5.      Umożliwiaj dalsze filtrowanie wyszukiwania

Na przykład, sklepy internetowe działające w branży mody powinny umożliwiać wyszukiwanie nie tylko hasła „spodnie”, ale także „białe spodnie”, „spodnie z wysokim stanem”, itd.

Filtrowanie wyszukiwania w jak największym stopniu pomaga użytkownikom w uzyskaniu odpowiednich dla nich wyników wyszukiwania, co przekłada się na ich lepsze doświadczenia i większą sprzedaż.

6.      Zapisuj historię

Ponieważ internauci lubią odwiedzać różne strony, aby porównywać ceny czy szczegóły dotyczące produktów przed podjęciem ostatecznej decyzji, zaleca się zapisywanie historii wyszukiwania. W ten sposób odwiedzający mogą szybciej powrócić do poprzednio otwartych stron.

💡 Niektóre sklepy internetowe, zwłaszcza te, które mają duży katalog z wieloma filtrami, umożliwiają swoim użytkownikom utworzenie konta, w którym mogą oni zapisywać swoje ustawienia wyszukiwania.

7.      Pokaż nawigację okruszkową

Na koniec, wskazówka, która nie jest ściśle związana z paskiem wyszukiwania, ale pomaga klientom znaleźć odpowiedni dla nich produkt, to pokazanie breadcrumbsów.

Dzięki nawigacji okruszkowej, odwiedzający mogą szybko i łatwo poruszać się po stronach witryny, aby znaleźć produkty podobne do tego, który oglądają w danej kategorii.

📚Przeczytaj też: Czym są breadcrumbs i jak mogą się przyczynić do polepszenia SEO?

Podsumowanie

Niezoptymalizowany pasek wyszukiwania w Twoim sklepie internetowym oznacza spadek sprzedaży i nie jest w stanie dostarczyć Ci danych, które pozwolą na dogłębne zrozumienie profilu odwiedzających, a także uzyskanie organicznych słów kluczowych do przyszłych kampanii marketingowych i rozwoju nowych strategii biznesowych.

Pamiętaj, że pasek wyszukiwania, jako część e-commerce, decyduje, obok innych cech, o UX witryny, a w konsekwencji o sukcesie Twojego biznesu.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. włoskim: Come migliorare la barra di ricerca e aumentare le conversioni

12.04.2022
Select Country: