Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dziś nie trzeba już nikogo przekonywać, że SEO to podstawowy budulec sukcesu w internecie. Jednak nie można zapominać, że ogromne znaczenie ma również to, co zrobi użytkownik po wejściu na stronę. Tak naprawdę to na tym etapie rozgrywa się główna bitwa o konwersję. Aby odnieść sukces, trzeba zatem zadbać nie tylko o dobrą widoczność, ale i o wrażenia użytkownika. Na połączeniu tych dwóch obszarów skupia się strategia SXO. Co to jest i jak wpływa na e-commerce? Wyjaśniamy!
SXO (Search Experience Optimization) to połączenie SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience). Strategia ta skupia się nie tylko na poprawie widoczności w wyszukiwarce, ale również na optymalizacji doświadczeń użytkownika i zachęceniu go do wykonania rentownej dla właściciela sklepu akcji.
Można powiedzieć, że działanie według założeń SXO to kompleksowy proces pozyskiwania klienta w internecie, który dzieli się na trzy główne etapy:
Pokazanie się w sieci i wyróżnienie na tle innych.
Zaciekawienie użytkownika i zaoferowanie mu czegoś wartościowego (np. contentu).
Zachęcenie do wykonania akcji.
Działania w ramach strategi SXO nakierowanie są na zadowolenie zarówno robotów indeksujących, jak i użytkowników.
Konwersja to główne źródło zysku w sklepie internetowym. Nawet jeśli zainwestujesz ogromne pieniądze w pozycjonowanie, nie masz gwarancji, że użytkownicy, którzy dotarli na Twoją stronę, dokonają zakupu. Warto wiedzieć, że doświadczenia i wrażenia towarzyszące użytkownikom przy korzystaniu ze strony wpływają na ich decyzje zakupowe. Jeśli odwiedzą Twój sklep, ale nie spodoba im się to, co tam zastaną, najprawdopodobniej zrezygnują z zakupów i przejdą do konkurencji.
Warto także dodać, że optymalizacja pod kątem UX przekłada się na skuteczne pozycjonowanie stron. Wyszukiwarka Google wymaga od właścicieli stron tego, aby dbali o wartość dla użytkowników. Wysoki współczynnik odrzuceń nie wygląda dobrze w oczach Google i może przyczynić się do obniżenia pozycji.
Oczywiście wdrożenie UX bez SEO również nie będzie skuteczne. Co z tego, że Twoja strona jest profesjonalna, atrakcyjna i użyteczna, jeśli trudno ją odnaleźć w internecie? SEO i UX w e-commerce zawsze powinny iść ze sobą w parze. Właśnie na tym skupia się SXO.
📚Przeczytaj też: Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla e-sklepu?
większa rozpoznawalność w sieci,
większy ruch organiczny,
wyższy współczynnik konwersji,
większe zyski,
zaufanie klientów,
dobra reputacja,
niższy współczynnik odrzuceń,
niższa liczba porzuconych koszyków,
lojalność klientów.
Strategia SXO składa się z pięciu elementów:
Sama wysoka pozycja nie jest główną korzyścią i nie przekłada się bezpośrednio na sukces w e-commerce, jednak jest konieczna do tego, aby na kolejnych etapach odnieść sukces. Warto dążyć do miejsca w TOP10 na ważne dla branży słowa kluczowe, ponieważ użytkownicy najczęściej zatrzymują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
📚Przeczytaj też: Najlepsze narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych
Na pozycjonowanie składają się działania wykonywane w obrębie witryny (m.in. optymalizacja adresów URL, budowanie struktury nagłówków, linkowanie wewnętrzne, optymalizacja metadanych) oraz poza nią (link building, promocja strony w social mediach lub innych kanałach).
Strona prawidłowo zoptymalizowana pod kątem UX jest przede wszystkim użyteczna, bezpieczna oraz atrakcyjna pod kątem wizualnym i technicznym. Trzeba zadbać o:
szybkość ładowania zawartości,
certyfikat SSL (protokół bezpieczeństwa),
dostępność na wielu urządzeniach (responsywność),
intuicyjną nawigację.
Na stronie nic nie powinno zniechęcać użytkownika do pozostania na niej. Warto szczególnie zadbać o pierwsze wrażenie, czyli to, co internauta zobaczy od razu po kliknięciu linku.
Content marketing uznawany jest za jeden z filarów internetowych działań. Bogate merytoryczne treści dodają stronie wartość, pomagają odbiorcom rozwiązywać problemy oraz podejmować decyzje zakupowe. Bez wartościowego contentu nie można mówić o SXO.
W e-commerce najważniejsze treści to opisy produktów i kategorii, wpisy na blogu, poradniki dotyczące wyboru produktów oraz sekcja najczęściej zadawanych pytań. Oczywiście content to nie tylko teksty, ale również grafiki, infografiki, materiały wideo, a nawet audio.
Warto pamiętać, że choć wkład merytoryczny ma ogromne znaczenie, ważna jest także prezentacja treści. Teksty muszą być odpowiednio sformatowane, podzielone na sekcje z nagłówkami, a filmy czy grafiki powinny cechować się najwyższą jakością.
Optymalizacja konwersji to wdrożenie rozwiązań zachęcających użytkownika do wykonania konkretnej akcji. Ważne są takie kwestie, jak wydajność, użyteczność czy atrakcyjność strony. Co jeszcze należy zrobić, aby zwiększyć współczynnik konwersji? Przede wszystkim nie można zapominać o skutecznym CTA, czyli wezwaniu do działania.
Oprócz tego należy przeanalizować ścieżkę, jaką musi przejść konsument, aby sfinalizować transakcję. Powinna być ona maksymalnie uproszczona. Bardzo często powodem porzuconego koszyka jest zawiły, skomplikowany proces zakupowy.
Żadnego z wyżej wymienionych działań nie da się skutecznie przeprowadzić bez analityki. Trzeba poznać zachowania, przyzwyczajenia i potrzeby konsumentów, a także regularnie sprawdzać, jak reagują oni na wdrażane rozwiązania. Warto korzystać z narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics, a także przeprowadzać testy A/B lub testy z udziałem użytkowników. Istotne znaczenie ma audyt SXO strony ale również pod kątem SEO. Trzeba pamiętać, że wymagania wyszukiwarki dynamicznie się zmieniają.
SXO to złożona strategia, której przeprowadzenie wymaga sporej wiedzy i doświadczenia w kilku obszarach, jednak jej wdrożenie z pewnością się opłaci. Jeśli nie masz doświadczenia w zakresie marketingu internetowego, zastanów się nad współpracą z profesjonalną agencją SEO/SEM.
06.10.2022Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.