Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dropshipping to termin dość często używany w kręgach związanych z e-commerce, ale co to dokładnie jest? Czy Twoja firma powinna z niego korzystać? Jak zacząć to robić? Przedstawimy Ci podstawowe informacje, dzięki którym będziesz mógł zdecydować, czy jest to rozwiązanie odpowiednie dla Twojego biznesu.
Dropshipping to metoda dostawy, w której sklep sprzedaje produkty, których w rzeczywistości nie ma w magazynie.
W model ten zaangażowane są trzy strony:
Klient: to użytkownik końcowy. Wchodzi on na stronę internetową i kupuje produkt. Zazwyczaj nie wie, czy dany produkt będzie dropshippingowany czy nie. Zasadniczo znają tylko produkt, cenę, sprzedawcę i czas dostawy.
Sprzedawca: czyli sklep internetowy. W gruncie rzeczy jest on pośrednikiem. Tworzy stronę internetową (łącznie z kasą) i ustala ceny. Gdy sprzedawca otrzyma zamówienie, kontaktuje się z hurtownikiem, który następnie wysyła produkt bezpośrednio do konsumenta.
Dostawca, hurtownik i/lub producent: otrzymuje on zamówienie od sprzedawcy wraz z adresem dostawy klienta i wysyła produkt bezpośrednio do użytkownika końcowego. Ogólnie rzecz biorąc, producenci nie wskazują na opakowaniu swojej roli w łańcuchu dostaw. Niekiedy oferują sprzedawcom możliwość umieszczania na produktach własnych etykiet.
Podsumowując, kiedy klient kupuje produkt od detalisty, ten zamawia produkt u zewnętrznego hurtownika lub producenta, który wysyła go bezpośrednio do klienta.
Metoda ta stoi w opozycji do klasycznego modelu detalicznego, w którym sprzedawca skupuje produkty od hurtowników w ilościach hurtowych, przechowuje je w sklepie lub magazynie, a następnie sam wysyła je do swoich klientów.
Teraz, kiedy już wiesz, co oznacza dropshipping, to zapewne zastanawiasz się, czy jest to dobra opcja dla Twojego sklepu. Cóż, jak każdy model biznesowy, ma on swoje zalety i wady.
Dropshipping ma kilka zalet, szczególnie dla nowych biznesów. Największa z nich polega na tym, że wymaga naprawdę niewielkiej inwestycji początkowej.
Jak już wspomnieliśmy, internetowy sprzedawca detaliczny nie musi przechowywać zapasów i po prostu nabywa produkt od hurtownika, kiedy klient końcowy już go zamówi i za niego zapłaci.
Oznacza to, że sprzedawca detaliczny nie jest w żadnym momencie w posiadaniu tych produktów i dlatego nie martwi się o dokonywanie hurtowych zakupów, posiadanie magazynu do przechowywania produktów ani pozbywanie się ich nadmiaru. Oszczędzając pieniądze na zapasach i przestrzeni magazynowej, bardzo łatwo jest uruchomić firmę internetową przy posiadaniu małego kapitału.
Korzystanie z dropshippingu może przynieść też inne korzyści. Dzięki temu, że nie trzeba się martwić o prowadzenie dużego magazynu, można oferować szerszą gamę produktów. Ponieważ nie trzeba zarządzać magazynem pełnym towarów, sklepy stosujące dropshopping można prowadzić z dowolnego miejsca na Ziemi, które posiada połączenie z internetem.
Jednak pomimo wielu korzyści, dropshipping ma też swoje wady.
Jedną z największych wad dropshippingu jest to, że nie daje pełnej kontroli nad doświadczeniem klienta. Innymi słowy, jeśli Twój hurtownik zawali z dostawą, to zgadnij, kto będzie mieć kłopoty... Na pewno nie hurtownik.
Trudności z obsługą klienta mogą co prawda wystąpić w dowolnym modelu biznesowym, jednak nie zawsze będzie łatwo przeprosić i rozwiązać problem, jeśli nie ma się kontroli nad zapasami.
📚Przeczytaj też: Organizacja magazynu - zasady, które sprzedawca powinien znać
Jeśli chodzi o błędy w wysyłce, to właściwie każda dostawa może się skomplikować. Jeśli zdecydujesz się na korzystanie z wielu dostawców/hurtowników, którzy zajmują się Twoimi zapasami, to możesz też mieć też inny problem.
Powiedzmy, że jakiś klient zamawia wiele produktów, a każdy z nich pochodzi od innego dostawcy. Wówczas koszty dostawy mogą być naprawdę wysokie. Oczywiście nie możesz po prostu obciążyć nimi klienta, bo nie chcesz go przecież odstraszyć wysokimi kosztami transportu. Możesz chwycić byka za rogi i pokryć chociaż część kosztów dostawy niektórych zamówień.
Prawdopodobnie największą wadą prowadzenia biznesu opartego na dropshippingu są niskie marże. Jesteś przecież tylko kolejnym pośrednikiem w łańcuchu dostaw.
Ale dzięki temu, że nie musisz mieć dużego magazynu, Twój biznes działa z możliwie najmniejszym ryzykiem. Hurtownik może oczywiście podnieść ceny, aby to zrekompensować.
Ponadto dostawca prawdopodobnie sprzedaje także innym sprzedawcom detalicznym (np. Twojej konkurencji), a to oznacza, że konkurujesz z innymi firmami sprzedającymi dokładnie taki sam produkt. W ten sposób bierzesz udział w wojnie cenowej, która będzie skutkować ustaleniem najniższych możliwych cen konkretnego artykułu. To z kolei prowadzi do zmniejszenia marż sprzedawców detalicznych.
Jeśli jednak sprzedajesz wystarczająco dużo produktów, ta wada nie musi być aż tak dotkliwa, jeśli pamiętasz, że musisz się wyróżnić, by dużo sprzedawać.
Weźmy na przykład sklep z kosmetykami marki Kylie Jenner. Możesz tam znaleźć zestaw do makijażu za 360 dolarów, podczas gdy cena podobnych produktów na Alibabie wynosi około 15 dolarów.
Możesz spróbować sprzedawać niedrogie produkty z ogromnym narzutem, ale to zwykle jest o wiele łatwiejsze, gdy masz ponad milion obserwujących na Instagramie, więc jest to generalnie wyjątek, a nie reguła.
Jeśli nie możesz się pochwalić takimi liczbami, to na pewno warto zainwestować w branding i kampanie marketingowe online.
Choć może się wydawać, że ta metoda sprzedaży jest idealna dla sklepów internetowych, można ją wykorzystać w niemal każdym rodzaju działalności. Na przykład:
Sklepy internetowe są tutaj oczywistą odpowiedzią. W cyfrowym świecie łatwo jest realizować zamówienia i natychmiast przekazywać je od sprzedawców do dostawców. Ponadto można w ten sposób utrzymać koszty zapasów na niskim poziomie, jednocześnie zlecając na zewnątrz obowiązki związane z magazynowaniem.
Platformy sprzedażowe (takie jak Allegro czy Amazon) są również dobrym rozwiązaniem dla tej metody. Ponieważ mogą one generować duży ruch dzienny, to są miejscem o potencjalnie wysokiej ekspozycji, szczególnie, jeśli znalazłeś dobry produkt niszowy. Oczywiście ma to swoje wady. Amazon, na przykład, nie pozwala większości sprzedawców promowania własnej marki (np. nie można kierować tych klientów do swojej prywatnej strony internetowej poprzez umieszczenie bonów w swoich paczkach, itp.)
Sklepy stacjonarne również mogą korzystać z tego modelu. Generalnie działa to jednak najlepiej w przypadku przedmiotów dużych (np. meble) i/lub drogich. Weźmy na przykład modele pokazowe na wystawie w sklepie. Jeśli klient kupi taki przedmiot, możesz zorganizować jego wysyłkę bezpośrednio z magazynu producenta. W przypadku tak dużych towarów jest to z reguły akceptowane przez klientów. Oczywiście, nie działa to tak dobrze w przypadku mniejszych przedmiotów, takich jak smartfony itp.
OK, rozważyłeś już wszystkie za i przeciw i zdecydowałeś, że dropshipping będzie najlepszą opcją dla Twojego biznesu. Wspaniale! Ale od czego zacząć?
Twoim pierwszym krokiem powinno być znalezienie dostawców. Nie zawsze jest to łatwe. Jeśli znasz konkretny produkt, który naprawdę chcesz sprzedawać, skontaktuj się z producentem. Może nie być zainteresowany dropshippingiem, ale pewnie chętnie Cię poinformuje, jacy dostawcy od niego kupują, a Ty będziesz mógł się z nimi skontaktować.
Jeśli potrzebujesz inspiracji, jakie produkty sprzedawać, możesz skorzystać z serwisów oferujących listy dostawców. Często dokonują one kontroli jakości, aby potwierdzić ich autentyczność. Niektóre z tych katalogów dostawców są bezpłatne, ale większość nie. Jednym z bezpłatnych jest Wholesale Central. Do płatnych należą między innymi: SaleHoo (opłata 67 USD/rok) i Worldwide Brands (opłata 299 USD za dożywotnie członkostwo).
Świetną opcją jest też odwiedzanie targów. Stanowią one doskonałą okazję do zapoznania się z produktami, które zamierzasz sprzedawać. Masz też możliwość nawiązania kontaktów, a być może także uzyskania wskazówek, co się sprawdza, a co nie w Twojej niszy rynkowej.
Zawsze warto samodzielnie zorientować się w sytuacji na rynku. Nie obawiaj się kontaktować z producentami i dostawcami, by zadać im kilka pytań, ale lepiej nie przystępuj od razu do targowania się. Kiedy zdobędziesz ich zaufanie, będą bardziej chętni do zawarcia umów.
Oczywiste jest więc, że będziesz musiał znaleźć dostawcę, który będzie wysyłał produkty do Twoich klientów. Ponieważ duża część Twojego sukcesu będzie leżała w jego rękach, jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać.
O ile nie sprzedajesz wyspecjalizowanego produktu skoncentrowanego na konkretnej niszy, prawdopodobnie będziesz chciał rozważyć dostawcę z dużym katalogiem produktów. Jeśli zamierzasz rozwijać swój sklep i sprzedawać więcej towarów (oraz oferować nowe kategorie produktów), wybór dostawcy oferującego szeroką gamę asortymentową ułatwi ten rozwój.
Ponadto warto skupić się na dostawcach, który często aktualizuje swoje oferty. Często przecież pojawiają się nowe trendy i „produkty viralowe” (przypomnij sobie choćby fidget spinnery). Jeśli Twój dostawca nadąża za tymi trendami, Twój sklep może również czerpać z nich zyski.
Jak wspomniano wcześniej, jedną z zalet modelu dropshippingu jest to, że jest idealny dla ery cyfrowej. Istnieje wiele elementów, które muszą być synchronizowane (np. zamówienia, katalogi, stany magazynowe itp.) Pliki CSV są najbardziej podstawową metodą, ale może to być nieco żmudne.
Wielu dostawców usług dropshippingu oferuje jednak większy wybór, z opcji, które wymagają pewnej wiedzy technicznej (np. API do automatyzacji synchronizacji).
Upewnij się, że Twój dostawca oferuje dobre warunki i jest przejrzysty, jeśli chodzi o reagowanie na wpadki, wysyłkę wadliwych produktów lub obsługę zwrotów i anulowanych zamówień. Warto również sprawdzić, czy obsługa klienta jest wielojęzyczna i czy może zaoferować spersonalizowaną obsługę.
W przypadku dropshippingu, internacjonalizacja biznesu jest znacznie łatwiejsza niż w przypadku tradycyjnej metody sprzedaży. Jeśli masz dostawcę dropshippingu, który obejmuje dostawy do różnych krajów, będziesz miał trochę mniej zmartwień.
Radzimy Ci poszukać dostawcy, który ma umowy z różnymi przewoźnikami, co pozwoli Ci sprzedawać do wielu różnych krajów. Pamiętaj jednak, że wejście na nowy rynek wymaga również pracy z Twojej strony: musisz przetłumaczyć swoją stronę internetową i określić sprzedaży, która jest nastawiona na inną kulturę!
Zwroty są integralną częścią e-commerce i ważne jest, aby planować je z wyprzedzeniem. W przypadku jakichkolwiek problemów z zamówieniem, ważne jest, aby Twój dostawca zaoferował Ci rozwiązanie na czas. Poszukaj dostawcy, który spełnia to kryterium, aby klient nie odniósł złego wrażenia o Twoim sklepie. Nie chcesz przecież, aby wystawiali Ci negatywne recenzje za coś, nad czym nie masz kontroli!
Dropshipping ma swoje zalety i wady. Z czasem możesz dotrzeć do naprawdę wielu klientów i rozwinąć swoją działalność. A jeśli dopiero wkraczasz do świata e-commerce, warto najpierw zrobić rozeznanie i sprawdzić, czy jest w nim miejsce dla Ciebie.
Aby dowiedzieć się, jak dostosować swój sklep do rynków międzynarodowych, zapoznaj się z naszym darmowym poradnikiem:
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu z j. angielskiego: What is Dropshipping and How Can You Get Started Today? 02.11.2021Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.