Opis produktu – jak prawidłowo opisać produkty spożywcze w sklepie internetowym?

Szczegółowy i dokładny opis produktu pełni kluczową rolę w sprzedaży internetowej. Często jest on gwarantem przemyślanych i udanych zakupów. Sprzedawcy internetowi, w zależności od sprzedawanego asortymentu, zobowiązani są do przestrzegania odpowiednich przepisów. Jednym z przepisów są nowe regulacje dotyczące opisu produktów spożywczych w sklepie internetowym.

Sprzedawcy internetowi sprzedający produkty spożywcze zobowiązani są do przestrzegania Rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, które zawiera nowe zasady opisu żywności. Europejskie Rozporządzenie obowiązuje od 13 grudnia ubiegłego roku. Głównym celem Rozporządzenia było ujednolicenie poprzednich przepisów, aby były one przejrzyste i czytelne dla wszystkich stron.

Jakie informacje należy zamieścić na stronie sklepu?

Wszystkie produkty spożywcze oferowane konsumentom zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i internetowej, powinny zawierać opis zgodny z wymogami Rozporządzenia.

Zgodnie z artykułem 9 Rozporządzenia sprzedawana żywność powinna zawierać następujące informacje:

  1. nazwa żywności;
  2. wykaz składników;
  3. wszelkie składniki lub substancje pomocnicze w przetwórstwie (wymienione w załączniku II do Rozporządzenia);
  4. ilość określonych składników lub kategorii składników;
  5. ilość netto żywności;
  6. data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia;
  7. wszelkie specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia;
  8. nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczym, w imieniu którego produkt jest sprzedawany;
  9. w niektórych przypadkach: kraj lub miejsce pochodzenia;
  10. instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione;
  11. w odniesieniu do napojów alkoholowych: rzeczywista procentowa zawartość alkoholu podana w procentach objętościowych;
  12. informacja o wartości odżywczej.

Przy opisie niektórych produktów żywnościowych należy umieścić dodatkowe informacje, wymienione w załączniku II do Rozporządzenia.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 Rozporządzenia wymagane informacje powinny zostać opisane na stronie sklepu słownie i liczbowo. Informacje można dodatkowo zilustrować za pomocą piktogramów lub symboli.

W którym miejscu na stronie należy zamieścić opisy produktów?

Sprzedawcy internetowi powinni odpowiednio dostosować swoje witryny i zamieścić wszystkie wyżej wymienione informacje, zgodnie z art. 14 Rozporządzenia. Istnieje tylko jeden wyjątek pomiędzy sprzedażą stacjonarną a sprzedażą online. W sklepie internetowym przedsiebiorcy nie mają obowiązku zamieszczenia daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia.

W sklepie stacjonarnym wymagane informacje powinny być zamieszczone bezpośrednio na opakowaniu lub etykiecie produktu. Natomiast w sklepie internetowym informacje powinny być umieszczone na stronie produktowej. Informacje opisane w Rozporządzeniu powinny zostać przekazane konsumentom jeszcze przed zawarciem umowy (przed złożeniem zamówienia). Dodatkowo informacje powinny zostać udzielone konsumentom w ich ojczystym języku (języki urzędowe krajów Unii Europejskiej, do których prowadzona jest sprzedaż). Jest to szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych działających na rynku międzynarodowym. Ponadto informacje powinny być poprawne, przejrzyste i łatwe do zrozumienia dla kupujących.

Nouveau call-to-action

Zakazane przekazy reklamowe

Zgodnie z artykułem 7 Rozporządzenia, informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Wynika to, między innymi z ogólnych zasad prawa konkurencji. Według Rozporządzenia, zamieszczone informacje nie mogą na przykład wprowadzać w błąd odnośnie właściwości produktu spożywczego, a w szczególności jego: charakteru, tożsamości, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metod wytwarzania lub produkcji (art. 7 lit. Rozporządzenia).

Ponadto informacje o produktach spożywczych nie powinny przypisywać opisywanym produktom właściwości zapobiegawczych lub leczniczych. Nie powinny również sugerować, że produkt spożywczy posiada taką właściwość.

Zakaz wprowadzania klientów w błąd dotyczy nie tylko samych informacji o produkcie, ale odnosi się również do reklamy, sposobu prezentacji produktów spożywczych, a także wyglądu opakowania.

Podsumowanie

Jeżeli w ofercie sklepu internetowego znajdują się produkty spożywcze, wówczas sprzedawca powinien zadbać, aby opisy produktów odpowiadały wymogom Rozporządzenia. Warto zwrócić uwagę na szczegóły. Dla przykładu, lista składników powinna być opatrzona czytelnym nagłówkiem, np.„skład”. Nie ustosunkowanie się do zasad Rozporządzenia może skutkować niepotrzebnymi karami finansowymi.

09.06.2015
Joanna Berger

Joanna Berger

Select Country: