Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
E-commerce to obecnie jeden z najczęściej wybieranych kierunków rozwoju biznesu. Handel online otwiera wiele dotychczas zamkniętych dla sprzedawców drzwi. Sprawdzonym sposobem umożliwiającym dotarcie do konsumentów z całego świata jest sprzedaż na Amazonie. Platforma jest międzynarodowym gigantem – oferuje nowe możliwości i pomaga podbić globalne rynki. Należy jednak podkreślić, że wymagania stawiane wobec sprzedawców na Amazonie są dosyć wysokie, stąd sprzedaż na platformie nie należy do najprostszych. Sprawdź, o czym warto pamiętać, zaczynając lub prowadząc sprzedaż na Amazonie.
Amazon to światowy gigant e-commerce, którego sumaryczny miesięczny zasięg wynosi ponad 5,2 mld wizyt. Jak podaje Statista.com, roczny poziom sprzedaży generowany za pośrednictwem tego marketplace to aż 442,4 mld USD. Amazon działa łącznie działa 18 lokalnych platformach sprzedażowych – w tym w Polsce – z których można korzystać równocześnie. W 2021 roku drzwi otworzyły się również dla sprzedawców z Azji Środkowej, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Południowej i Afryce.
W porównaniu do platform takich jak eBay czy Allegro, Amazon daje więcej możliwości, rozwija się szybciej i budzi pozytywne skojarzenia u klientów. Do największych zalet sprzedaży na tej platformie należą:
zwiększenie potencjału sprzedaży i rozszerzenie sieci dystrybucji,
korzystanie z wyrobionej, znanej na całym świecie marki Amazon, która sama w sobie kojarzy się z jakością i wysoką obsługą klienta,
możliwość docierania do klientów na całym świecie,
bezpieczeństwo transakcji płatniczych,
możliwość korzystania z wielu narzędzi do reklamy, sprzedaży i logistyki,
możliwość sprzedaży za pośrednictwem centrów logistycznych Amazon oraz korzystania z ich obsługi klienta.
Sprzedaż na Amazon choć bardzo opłacalna, bywa też skomplikowana. By uniknąć potencjalnych trudności, trzeba mieć świadomość zasad dyktowanych przez tę platformę.
Pierwszą regułą jest legalne źródło pochodzenia produktu. Zdarza się, że Amazon ma wątpliwości co do oryginalności towaru, wówczas zwróci się do sprzedawcy o przesłanie dowodu jego zakupu.
Co więcej, serwis wymaga, by sprzedawane za jego pośrednictwem przedmioty posiadały kody EAN. Na ich podstawie nadawane są tzw. ASINy (Amazon Standard Identification Number). Dzięki nim możliwa jest szybka i łatwa identyfikacja produktów.
Każdy, kto rozważał sprzedaż na Amazonie wie, że jest to platforma stawiająca na pierwszym miejscu kupujących. Dbając o ich doświadczenie, marketplace rozlicza sprzedawcę z poziomu statystyk dot. m.in. standardów obsługi klienta, czasu dostawy zamówień czy ilości realizowanych zwrotów. Nieprzekraczalny termin od momentu otrzymania wiadomości od kupującego wynosi 24h. Należy bezwzględnie przestrzegać tej zasady – w przeciwnym razie może dojść do blokady konta.
Wymogiem formalnym sprzedaży na europejskich rynkach Amazon (obowiązującym wszystkich sprzedających online), jest umieszczenie tzw. tekstów prawnych w profilu sprzedawcy. Należą do nich:
stopka firmowa (Footer/Impressum),
regulamin sprzedaży (Terms & Conditions),
polityka prywatności (Privacy Policy),
polityka zwrotów (Return Policy).
Pominięcie powyższego wymogu może skutkować wysokimi karami pieniężnymi, a nawet wezwaniem do zaprzestania działalności ze strony odpowiednich urzędów.
Po opracowanie wyżej wymienionych dokumentów warto zgłosić się do zaufanego źródła – jak np. Trusted Shops. Firma ma w swojej ofercie generator tekstów prawnych, które łatwo dopasować do profilu sprzedawcy, co gwarantuje bezpieczeństwo i zgodność z obowiązującymi przepisami.
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia sprzedaży na Amazonie jest założenie konta sprzedawcy. Może tego dokonać zarówno osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jak i właściciele sp. z o.o., czy spółek cywilnych. Amazon nie stawia ograniczeń, jeśli chodzi o ilość produktów w portfolio czy czasu aktywnej działalności na rynku. Z wyjątkiem osób prywatnych, sprzedawcą może zostać każdy.
Do procesu założenia konta sprzedawcy należy przygotować m.in.:
firmowy adres e-mail,
zdjęcie dowodu tożsamości wszystkich beneficjentów rzeczywistych posiadających 25% lub więcej udziałów w spółce,
dane rejestracyjne firmy, w tym numer VAT (sądowy wypis z KRS lub CEIDG),
wyciąg bankowy z widocznym logotypem i adresem banku, a także pełną nazwą działalności/ spółki, jej adresem i numerem rachunku,
numer karty kredytowej firmy (debetowa zostanie odrzucona),
numer konta, na który wpływać będą środki z tytułu sprzedaży na platformie.
Weryfikacja konta nowego sprzedawcy trwa ok. 7 dni roboczych. Zdarza się, że czas oczekiwania jest krótszy. Zależy to od spójności przesyłanych danych oraz jakości skanów dokumentów.
Dokumentem mogącym wzbudzić wątpliwości weryfikujących konto, jest dowód osobisty. Zdjęcie musi być wyraźne, wszystkie krawędzie dokumentu muszą być dobrze widocznie (nie mogą być przycięte!) oraz nie może odbijać się na nim lampa błyskowa aparatu.
Po pomyślnej weryfikacji konta należy wybrać jeden z dwóch planów sprzedaży – indywidualny lub profesjonalny.
W planie indywidualnym sprzedawca nie ponosi opłaty abonamentowej. Amazon pobiera 0,99 EUR za każdą sprzedaną za pośrednictwem platformy sztukę produktu. Należy podkreślić, że w tym planie obowiązuje ograniczenie liczby wystawianych produktów do 40 oraz brak dostępu do narzędzi marketingowych.
Plan profesjonalny to rozbudowana opcja. Pozwala na sprzedaż nieograniczonej liczby produktów. W odróżnieniu do planu indywidualnego, ma stałą miesięczną opłatę w wysokości 39 EUR miesięcznie. Sprzedawca ma pełen dostęp do narzędzi marketingowych i reklamowych, które znacznie poprawiają widoczność produktów, a w konsekwencji wyniki sprzedażowe.
Nieodłącznym elementem sprzedaży za pośrednictwem marketplace jest staranne przygotowanie procesu logistycznego. Amazon daje sprzedawcom możliwość wyboru jednego z dwóch modeli logistycznych – FBM oraz FBA.
FBA (ang. Fulfillment by Amazon) to rozwiązanie, w ramach którego sprzedawca wysyła produkty do jednego z robotycznych centrów logistycznych Amazon i powierza mu obsługę zamówień. W tym modelu to Amazon jest odpowiedzialny za składowanie, pakowanie oraz wysyłkę towaru, a także za obsługę klienta. Sprzedawca zyskuje pewność, że wszystkie wiadomości od kupujących zostaną obsłużone na czas.
Błyskawiczna realizacja zamówień, które są obsługiwane 24/7, to kolejna zaleta modelu FBA. Dzięki niej przedsiębiorca nie musi zwiększać sił przerobowych wewnątrz firmy. Ewentualne zwroty również zostaną przetworzone bez udziału sprzedawcy – zajmie się tym zespół Amazon.
FBM (ang. Fulfillment by Merchant) to model, w którym to sprzedawca zajmuje się wysyłką i procesem logistycznym na własną rękę.
Dobrej jakości zdjęcia są kluczem do serca kupującego. W sklepach stacjonarnych klienci mogą obejrzeć produkt ze wszystkich stron, dotknąć go, powąchać, itd. Przy prowadzeniu sprzedaży elektronicznej sprzedawca musi starać się przekazać te wszystkie doznania za pomocą jednego zmysłu — wzroku. Dlatego warto zainwestować w profesjonalnego fotografa, który opracuje tzw. pack-shots, czyli wysokiej jakości zoomowalne zdjęcia produktu na białym tle. Więcej na temat budowania listingów na marketplace’ach znajdziesz tutaj - sprawdź!
Amazon stawia przed sprzedawcą bardzo konkretne wymagania co do wyglądu zdjęć oraz opisów. Oto najważniejsze z nich:
obraz główny powinien mieć czyste, białe tło,
wszystkie cechy produktu muszą być dobrze widoczne na zdjęciu,
obrazy powinny mieć 1000 lub więcej pikseli wysokości lub szerokości,
zakaz dodawania tekstu i logotypów do zdjęć głównych,
produkt musi zajmować co najmniej 85% kadru na wymiarze najdłuższego boku,
obrazy nie mogą pokazywać dostępnych innych opcji kolorystycznych czy rozmiarów.
Mimo stawianych wymagań sprzedaż na platformie Amazon jest bardzo opłacalna. To największa platforma e-commerce na świecie, dzięki której rozwinęły się tysiące biznesów. Amazon kojarzony jest z wysoką jakością, solidnym podejściem do obsługi klienta i szybką realizacją zamówień.
Chcesz rozpocząć sprzedaż na Amazonie? Skontaktuj się z Gonito – profesjonalną agencją e-commerce, która wspiera we wprowadzaniu i rozwoju sprzedaży na światowych marketplace’ach.
21.07.2023Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.