Zdjęcia produktu, które sprzedają – 10 wskazówek

Zdjęcie produktu

Postawmy sprawę jasno:

Konkurujesz ze sklepami, które często handlują tymi samymi produktami.

Co możesz zrobić, aby użytkownik po znalezieniu interesującego go produktu w Twoim sklepie, nie zaczął szukać niższej ceny u konkurencji?

Skradnij jego uwagę. Na stronach produktów użyj zdjęć, które sprzedają!

Bez względu na to, czy zdjęcia robisz sam, czy je zlecasz — ten poradnik jest dla Ciebie. Znajdziesz tu 10 wskazówek ułatwiających wybór dobrego zdjęcia.

#1 Wybierz odpowiedni sprzęt.

Na pewno spotkaliście się już z opinią, że od jakości sprzętu ważniejsze jest to, jak go zastosujecie. Jest w tym trochę prawdy, jednak inwestycja w profesjonalny aparat lub wynajęcie profesjonalnego fotografa zawsze pomoże w przygotowaniu odpowiedniej prezentacji produktu.

Jeśli sprzedajesz pojedynczy produkt, zlecenie przygotowania zdjęć fotografowi będzie zdecydowanie prostszym rozwiązaniem. Jeśli jednak asortyment Twojego sklepu jest bardzo szeroki lub często dodajesz do niego nowe produkty, sensowniejszy okaże się zakup dobrego aparatu, dzięki któremu szybko i prosto wykonasz kolejne zdjęcia samodzielnie.

Nie da się zaprzeczyć, że producenci smartfonów wyposażają je w coraz lepsze aparaty, a wykonanie dobrych zdjęć możliwe jest także przy ograniczonym budżecie. Wymaga ono jednak wprawy (szczególnie jeśli chodzi o światło, cienie, tła, ostrość itp.), a także dobrego telefonu i odpowiednich akcesoriów sprzętowych.

#2 Wykonaj wystarczającą liczbę zdjęć.

Zakupy online niosą z sobą wiele korzyści, zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Mają jednak jedną wadę – nie pozwalają kupującym na dotknięcie oglądanych produktów. Dlatego udostępnienie im wysokiej jakości zdjęć ma tak duże znaczenie.

W przypadku, gdy fotografia to za mało, skorzystaj z innej formy. Przyciągnij uwagę i zaprezentuj wszystkie cechy produktu:

wideo produktu

W tym przypadku ważna jest jednak nie tylko jakość, ale i ilość. Jedno zdjęcie ma małe szanse na przekonanie kupujących. Niewielu z nich zadowoli się także dwoma obrazkami. Daj więc kupującym możliwość obejrzenia produktu z każdej strony. Zyskasz w ten sposób ich zaufanie i przekonasz o jakości prezentowanego towaru.

#3 Upewnij się, że zdjęcia są wystarczająco duże, a szczegóły – widoczne.

Konsumenci doceniają możliwość powiększenia obrazu, którą oferuje m.in. portal Amazon. Ich ciekawość budzą np. struktura materiałów czy jakość wykonania szwów, a w przypadku elektroniki – szczegóły obudowy.

Zbliżenie materiału

Chcą poczuć się tak, jakby trzymali produkt w ręku, i sprawdzić, czy rzeczywiście warto go kupić. Dlatego upewnij się, że jakość zdjęcia jest wystarczająca, by klient mógł zapoznać się z interesującymi go szczegółami.

Producenci oprogramowania i platformy sklepowe rekomendują różne wymiary zdjęć i wprowadzają różne ograniczenia ich wielkości. Ogólnie rzecz biorąc, wymiary zdjęcia z funkcją powiększenia obrazu powinny wynosić co najmniej 1000 x 1000 pikseli. Wielkość obrazu nie musi natomiast przekroczyć 2048 x 2048, by przeglądanie zdjęć było satysfakcjonujące dla użytkowników.

#4 Spraw, by produkt był w centrum uwagi.

Fotografując produkt, pamiętaj, by znalazł się on w centrum uwagi. Można to osiągnąć np. dzięki odpowiedniemu oświetleniu oraz kontrastowi pomiędzy produktem a tłem obrazu. Najlepiej, by było ono białe.

Zdjęcie produktu trampki

#5 Zaprezentuj produkt w codziennych sytuacjach.

Jest to pewne odstępstwo od reguły przedstawionej w punkcie 4. Ubrania są projektowane po to, aby je nosić, warto zatem pokazać, jak prezentują się na modelce. Meble mają sprawić, że mieszkanie stanie się bardziej funkcjonalne lub przytulne, więc zdjęcie urządzonego z ich wykorzystaniem wnętrza także będzie ciekawe dla potencjalnego klienta.

Zdjęcie produktu plakat na ścianie

Pokaż kupującym, z czym wiąże się posiadanie danego produktu, przedstawiając go w codziennych sytuacjach na kilku dodatkowych zdjęciach.

#6 Zadbaj o szczegółową prezentację produktu.

Niektóre produkty są zbyt małe, by wymagały 12 różnych ujęć. Inne wyróżniają się bogactwem detali i powinny zostać przedstawione bardziej szczegółowo.

Oferowana przez Ciebie spódnica ma długie rozcięcie, a skrzynka w stylu vintage – ozdobne okucia? Zaprezentuj takie szczegóły dzięki odpowiednim zbliżeniom i podkreśl wyjątkowe walory produktu.

Zdjęcie produktu rączka

#7 Pokaż rzeczywistą wielkość produktu.

Jeśli często robisz zakupy w sieci, pewno już Ci się to kiedyś przytrafiło –otwierasz paczkę i zdajesz sobie sprawę, że rozmiary produktu są inne, niż to sobie wyobrażałeś. „Na zdjęciu wydawał się dużo większy!“, myślisz.

Aby zapobiec niezadowoleniu klientów (i negatywnym opiniom), postaraj się rzetelnie pokazać rzeczywistą wielkość towarów na zdjęciach. Jeśli przedstawiasz je w codziennych sytuacjach (zgodnie z rekomendacją w punkcie 5), dodaj elementy, które będą dla użytkownika wskazówką dotyczącą rozmiaru oglądanego produktu.

Zdjęcie produktu wymiary krzesła

Jeśli produkt jest nieduży, możesz go umieścić w dłoni modela. W przypadku mebli sprawdzą się linie z etykietkami informującymi o jego wymiarach. Prezentując ubrania, warto z kolei dodać informację na temat rozmiaru prezentowanego przez modelkę na zdjęciu.

#8 Nie przesadź z wielkością pliku.

Z jednej strony, zamieszczone zdjęcia powinny być wystarczająco szczegółowe, by przekonać potencjalnych klientów do zakupu (punkt 3), z drugiej – nie powinno się przesadzić z rozmiarem plików.

Problem z dużymi plikami polega na tym, że spowolnią one działanie Twojej strony, co wpłynie nie tylko na poziom satysfakcji odwiedzających ją klientów, ale i ranking strony w wyszukiwarkach (czas ładowania strony jest uwzględniany przez algorytmy Google).

Stąd potrzeba kompromisu i zastosowania narzędzi takich jak np. tinypng.com, które umożliwią odpowiednią kompresję plików bez istotnego uszczerbku dla ich jakości.

#9 Wyświetl opinie klientów.

W powyższym artykule skoncentrowaliśmy się głównie na zdjęciach dodawanych na stronach produktów w sklepie. Warto jednak pamiętać, że można je wykorzystać także w zewnętrznych reklamach.

Jeśli zbierasz opinie o produktach, możesz dodać komentarz kupującego lub gwiazdki oceny w takiej kampanii.

Właściwa reakcja na negatywną opinię buduje pozytywny PR zamiast szkodzić. Dowiedz się, jak przekuć negatywa w sukces:

Neuer Call-to-Action

Przyjrzyj się np. poniższej reklamie. Firma Snowbird po mistrzowsku wykorzystała negatywny komentarz, aby podkreślić atrakcyjność oferowanych szlaków dla wytrawnych narciarzy.

Reklama Snowbird

Zaprojektowanie reklamy wykorzystującej taką opinię wymaga oczywiście więcej wysiłku. Aby ułatwić sobie zadanie, można pochwalić się dużą liczbą gwiazdek przyznanych przez użytkowników i w ten sposób przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.

#10 Nie zapomnij o tekście alt.

Każde zdjęcie na Twojej stronie powinno mieć dobrze napisany tekst alt, szczególnie zdjęcie produktu.

Tagi alt to, w gruncie rzeczy, opisy zdjęć w HTML. Dzięki informacji, co jest na nich przedstawione, wyszukiwarki lepiej zrozumieją treść Twojej strony. Lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania zyska nie tylko cała witryna, ale i pojedyncze zdjęcie. Wysoki ranking zdjęć produktów pomoże Ci natomiast zwiększyć liczbę odwiedzających strony produktowe.

Teksty alt powinny być opisowe, jednak niezbyt długie. Przygotowując je, ogranicz się do 125 znaków.

Podstawową optymalizację w zakresie SEO możesz przeprowadzić samodzielnie. Ogranicz koszty, zwiększ ruch w swoim sklepie:

Nouveau call-to-action

Podsumowanie

Jak widać, jest wiele powodów, by zainwestować czas (i trochę pieniędzy) w wykonanie wysokiej jakości zdjęć oferowanych w sieci produktów. Przy odrobinie wysiłku sprawisz, że przekonają odwiedzających do złożenia zamówienia w Twoim sklepie.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: 10 Tips for Perfect Product Images (+ checklist).

15.12.2022
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

Select Country: