Sprzedaż e-papierosów w internecie zakazana

blogTitle-e_cigarettes

Początek września przyniósł spore zmiany dla sklepów internetowych posiadających w swojej ofercie wyroby tytoniowe, w tym e-papierosy i przeznaczone do nich liquidy. Znowelizowana ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, zabrania sprzedaży tych produktów na odległość. Zabroniona została także reklama wyrobów tytoniowych, w tym e-papierosów.

Zmiany wynikające z nowelizacji ustawy

Nowelizacja ustawy, która weszła w życie 8 września 2016 roku, dopasowała polskie przepisy do wymogów unijnej dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych (2014/40/EU). Znowelizowane przepisy wnoszą sporo zmian.

Sprzedaż papierosów elektronicznych została zrównana ze sprzedażą zwykłych papierosów. Od 8 września także e-papierosy i pojemniki zapasowe oraz ich części można sprzedawać wyłącznie w sklepach stacjonarnych, osobom, które ukończyły 18 lat. Wcześniej kryterium wiekowe dotyczyło tylko tradycyjnych papierosów. Po nowelizacji przepisów, papierosy elektroniczne są traktowane tak samo jak tradycyjne i podobnie jak one nie mogą być palone w miejscach publicznych.

Zakazane zostało wprowadzanie do obrotu i sprzedaży papierosów aromatyzowanych – z wyłączeniem tych z dodatkiem mentolu, którego zakaz stosowania będzie obowiązywał dopiero od 2020 roku. Przepisy zobowiązują przemysł tytoniowy do przedkładania państwom członkowskim szczegółowych sprawozdań dotyczących składników wykorzystywanych w wyrobach tytoniowych, zwłaszcza w papierosach i tytoniu ciętym przeznaczonym do samodzielnego skręcania papierosów. Ponadto producenci będą musieli zgłaszać nowe wyroby tytoniowe przed wprowadzeniem ich na unijny rynek. Sporą zmianą jest objęcie również e-papierosów zakazem reklamy i sprzedaży w internecie.

Zakaz reklamy i sprzedaży w sieci

Unijna dyrektywa tytoniowa zezwoliła państwom członkowskim na wprowadzenie zakazu internetowej sprzedaży wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych. Z tej możliwości skorzystał polski ustawodawca wprowadzając w art. 7f ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zakaz sprzedaży na odległość, w tym transgranicznej sprzedaży na odległość wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych oraz ich części. Ponadto produkty te zostały objęte całkowitym zakazem reklamy i promocji.

Zmiany w informacjach zamieszczanych na opakowaniu

Wprowadzone zmiany dotyczą również opakowań wyrobów tytoniowych. Etykiety nie mogą zawierać elementów bądź cech promujących wyrób tytoniowy lub zachęcających do jego spożycia poprzez sugerowanie, że jest on mniej szkodliwy niż tradycyjne papierosy. Ponadto na opakowaniach jednostkowych i zbiorczych wyrobów tytoniowych obowiązkowe jest teraz umieszczanie tzw. mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych, tj. elementów graficznych (drastyczne zdjęcia zmian chorobowych) i tekstowych jak np. „dym tytoniowy zawiera ponad 70 substancji powodujących raka", „Palenie zabija – rzuć teraz” oraz informacja: „Dym tytoniowy zawiera ponad 70 substancji powodujących raka”. Przed nowelizacją ustawy na opakowaniach wyrobów tytoniowych umieszczane były wyłącznie ostrzeżenia tekstowe.

Ministerstwo zdrowia szacuje, że w Polsce, co roku około 100 tys. zgonów jest spowodowanych paleniem tytoniu. Pieniądze wydawane na leczenie chorób odtytoniowych są porównywalne, z kwotami, które przeznacza się rocznie na refundację leków w Polsce. Ministerstwo szacuje, że leczenie chorób odtytoniowych kosztuje budżet państwa około 8 mld. złotych rocznie.

20.09.2016
Select Country: