Techniczne SEO - co musisz o nim wiedzieć?

Twoj sklep może znajdować się wysoko w wynikach organicznych dla odpowiednich słów kluczowych. Jak to zrobić? Optymalizacja dla wyszukiwarek obejmuje całą gamę środków, które warto przedsięwziąć, by Twoja strona była bardziej widoczna.

blogTitle-toolsB

Przy ocenie stron internetowych, obok jakości i znaczenia treści, liczy się również wymiar techniczny np. to, czy strony mogą zostać bez problemu zindeksowane przez roboty lub czy szybko się ładują. Przygotowaliśmy dla Ciebie odpowiedzi na pięć najczęściej zadawanych pytań dotyczących technicznego aspektu SEO.

1. Struktura adresów URL

Często się mówi, że adresy URL mojego sklepu powinny być „wymowne”. Co to oznacza, i w jaki sposób należy konstruować adresy URL, aby zoptymalizować je pod kątem wyszukiwarek?

Odpowiedź:

„Wymowność” w tym przypadku oznacza, że adres URL nie powinien składać się z liczb i przypadkowych znaków. Powinien być zrozumiały i umożliwiać domyślenie się, jaka jest powiązana z nim treść. Może to być ważną wskazówką dla użytkownika, który szuka stron trafnie dopasowanych do konkretnego zapytania.

W przypadku adresów URL to, by zapis adresu URL zawsze dokładnie odpowiadał treści strony internetowej, jest szczególnie ważne. Pod względem technicznym dla wyszukiwarek https://www.beispielshop.dehttps://www.beispielshop.de/ to dwie różne strony. Jeśli oba adresy URL prowadzą do takich samych stron pod względem treści, mamy do czynienia z jej powielaniem.

Chociaż wyszukiwarki coraz lepiej radzą sobie w takich sytuacjach, należy unikać takiej struktury. Dlatego stwórz ujednoliconą strukturę i stosuj ją także w przypadku tworzenia łączy do stron. W odniesieniu do wszelkich alternatywnych form zapisu należy zastosować przekierowanie 301 lub tag kanoniczny powiązany z wybranym sposobem zapisu.

Ponadto należy stosować separatory zamiast podkreślników, a także unikać stosowania znaków specjalnych.

Przeczytaj również: Jak wyróżnić się w wynikach wyszukiwania Google?

2. Kierowanie międzynarodowe

W moim sklepie sprzedaję produkty do Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii i w związku z tym mam przygotowaną stronę z odpowiednimi domenami krajowymi (.de, .at, .ch). Co mogę zrobić, aby wyszukiwarka Google nie uznała treści w języku niemieckim za powielone? Chciałbym, aby odpowiedni krajowy sklep można było znaleźć w wyszukiwarce Google dokładnie w tym kraju.

Odpowiedź:

Do takich zastosowań przewidziano atrybut hreflang. Dzięki temu atrybutowi zawartemu w kodzie źródłowym wyszukiwarki mogą uzyskać informacje o geograficznym kierowaniu strony, tzn. o tym, że strony z domeną .de są przeznaczone dla odbiorców z Niemiec oraz że istnieje taka sama lub bardzo podobna strona dla odbiorców z Austrii i Szwajcarii.

Taki atrybut ma zastosowanie do pojedynczego adresu URL, np. w nagłówku <head> strony kategorii dotyczącej kozaków zimowych (niem. Winterstiefel) dla klientów z Niemiec o adresie URL https://www.beispielshop.de/winterstiefel/ znajdą się następujące informacje:

<link rel="alternate" href="https://www.beispielshop.de/winterstiefel/" hreflang="de-de" />

<link rel="alternate" href="https://www.beispielshop.at/winterstiefel/" hreflang="de-at" />

<link rel="alternate" href="https://www.beispielshop.ch/winterstiefel/" hreflang="de-ch" />

Przy wprowadzaniu danych, zastosuj się do formatu z normy ISO 639-1. Najpierw podaj kod języka, a następnie kraju. O prawidłowym stosowaniu atrybutu hreflang możesz poczytać w pomocy narzędzia Search Console w rozdziale Ruch związany z wyszukiwaniem --> Kierowanie międzynarodowe.

kierowanie miedzynarodowe

3. Paginacja

W moim sklepie są takie strony kategorii, na których znajdują są setki artykułów. W związku z tym podzielono je na kilka stron, co oznacza, że osoba odwiedzająca sklep może przechodzić między stronami od 1 do x.

Czy można zasygnalizować wyszukiwarce Google, że pierwsza strona ma największe znaczenie i że odwiedzający powinien właśnie tam zostać skierowany w pierwszej kolejności przez wyszukiwarkę?

Odpowiedź:

Te bardzo typowe dla sklepów internetowych strony można odpowiednio oznaczyć w kodzie źródłowym. W nagłówku <head> strony za pomocą atrybutów rel="prev" i rel="next" podaje się, która strona powinna zostać umieszczona przed bieżącą stroną (prev), a która za nią (next). W ten sposób pierwszą stronę ustawia się jako stronę główną.

Na pierwszej stronie podana jest kolejna strona, na stronie drugiej — strona poprzednia i kolejna. Na stronie drugiej https://www.beispielshop.de/winsterstiefel?seite=2 kod mógłby wyglądać w ten sposób:

<link rel="prev" href="https://www.beispielshop.de/winsterstiefel">

<link rel="next" href="https://www.beispielshop.de/winsterstiefel?seite=3>

Nouveau call-to-action

4. Indeksacja

W wyszukiwarce Google nie można znaleźć pewnej strony mojego sklepu. Z czego może to wynikać i co powinienem zrobić?

Odpowiedź:

Wyszukiwarki odwiedzają i przetwarzają (indeksują) wszystkie znane i publicznie dostępne strony internetowe. O ile dana strona nie została celowo wykluczona z indeksacji przez operatora lub nie występują na niej błędy jakościowe, zostanie ona normalnie zindeksowana. Oznacza to, że wyszukiwarka zna daną stronę i może podawać ją w odpowiedziach na zapytanie. Aby sprawdzić, czy strona jest zindeksowana, najlepiej skorzystać z wyszukiwania z poleceniem site:adres URL strony.

Gdy wyszukiwarka nie znajdzie żadnych informacji o stronie, będzie to oznaczało, że rzeczywiście nie została ona zindeksowana. W przeciwnym wypadku nie została ona wyświetlona jako odpowiedź na zadane przez Ciebie zapytanie.

Aby sprawić, że strona zostanie szybko zindeksowana, najlepiej skorzystać z narzędzia „Pobierz jako Google”. Tę funkcję znajdziesz w pomocy narzędzia Search Console w rozdziale Indeksowanie -> Pobierz jako Google.

Należy podać tam odpowiedni adres URL i wybrać opcję „Pobierz”. Gdy tylko wyszukiwarka Google wykona polecenie, otrzymasz możliwość poproszenia o zindeksowanie poprzez wciśnięcie przycisku.

Indeksowanie

Ponadto warto sprawdzić, czy:

  • w tekście źródłowym nie znajduje się znacznik noindex. Aby strona mogła zostać zindeksowana, należy go usunąć.
  • tag canonical wskazuje na inną wersję strony, która jest indeksowana.
  • indeksowanie strony nie jest zablokowane w pliku robots.txt. Zablokowanie crawlingu nie wyklucza całkowicie zindeksowania strony, ale aby treść była aktualizowana, należy zadbać o regularny crawling.
  • strona jest zawarta w mapie witryny (sitemap) i czy mapa witryny została odpowiednio wprowadzona do narzędzia Search Console.

5. Przekierowanie

Często słyszę, że w przypadku przebudowy istniejącego serwisu i zmiany struktury adresów URL należy przekierować stare strony internetowe na nowy adres URL. Co oznacza przekierowanie i jakie dane muszę w takim przypadku uwzględnić?

Odpowiedź:

Pod względem technicznym przekierowanie oznacza, że użytkownik po wprowadzeniu starego adresu URL zostanie automatycznie skierowany na nową stronę, a tym samym do nowych treści. Jest to ważne nie tylko w kontekście dbania o komfort użytkownika. Również dlatego, że w ten sposób wyszukiwarki otrzymują informację, że w przyszłości trzeba odwoływać się do nowego adresu URL w przypadku odpowiednich zapytań oraz że nowy adres URL charakteryzuje się tą samą trafnością, co stary.

W tym celu w większości przypadków należy przygotować przekierowanie z kodem stanu 301. Oznacza to, że zmiana adresu URL jest trwała i tym samym należy zastąpić stary adres URL. Wprawdzie przekierowanie 302 technicznie również powoduje przekierowanie na nowy adres URL, ale w tym przypadku wyszukiwarka otrzymuje informację, że stary adres URL nie jest dostępny tylko tymczasowo, a nowy adres URL ma go zastępować tylko przez pewien czas. W takim przypadku sygnały dotyczące trafności pod względem SEO nie są przekazywane.

seo strony produktu

0 komentarzy