Udany Black Friday dla sklepu internetowego — 7 kroków

Black Friday przypada w tym roku na 22 listopada.

Choć święto zakupocholików pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, w Polsce w ostatnich latach zyskało niesamowitą popularność.

Dla każdego sklepu internetowego to ogromna szansa na zwiększenie sprzedaży. Dziś dowiesz się, jak wycisnąć z Black Friday jak najwięcej.

blackfriday

Statystyki mówią jasno:

Black Friday to jeden z najbardziej dochodowych dni dla polskich sklepów internetowych.

Nic dziwnego, że największe sklepy poświęcają sporo czasu, uwagi i budżetów marketingowych na zorganizowanie akcji promocyjnych w tym okresie.

Mniejsze sklepy często nie wiedzą jak przygotować się do Black Friday. Przygotowaliśmy garść porad w temacie:

  • wybór strategii rabatowej

  • kontroli stanów magazynowych

  • dodatkowy zysk z cross-sellingu

  • analiza grupy docelowej i inne

Zainwestujesz w ruch w okresie Black Friday, więc dobrze go wykorzystaj:

case study - jak zwiększyć wartość zamówienia

1. Wybierz strategię rabatową

Najpóźniej teraz powinieneś wiedzieć, na które produkty oferowane na Twojej stronie internetowej ma być zniżka. Wskazane jest, aby wybrać tylko jedną konkretną strategię rabatową. Powinieneś zdecydować, czy chcesz wypromować kilka wybranych produktów ze szczególnie wysokimi rabatami, czy zapewnić niskie rabaty dla licznych, jeśli nie wszystkich, produktów.

Strategia „x% na wszystko” ma tę zaletę, że przyciąga uwagę klientów, ale wiąże się również z ryzykiem, że produkty odpowiadające najnowszym trendom mogą być tańsze w innych miejscach. Dlatego powinieneś dokładnie rozważyć, które podejście jest najbardziej opłacalne dla Twoich ofert.

Pamiętaj, że:

Twoja strategia rabatowa musi być zgodna z prawem.

Niedozwolone jest w tym wypadku ustalanie ceny z rabatem na podstawie nieprawdziwej i zawyżonej ceny pierwotnej.

Więcej informacji: Black Friday i Cyber Monday zgodnie z prawem - 7 wskazówek dla e-sprzedawców

2. Kontroluj stany magazynowe

Problemy z wysyłką i opóźnienia w dostawach mogą wywrzeć trwałe negatywne wrażenie na klientach. Szczególnie w Black Friday, kiedy klienci składają w internecie ponadprzeciętnie dużo zamówień.

Znacznie więcej kupujących online niż zwykle będzie korzystać z usług dużych podmiotów z branży e-commerce, ale także szukać ofert w małych i średnich sklepach.

Upewnij się zatem, że:

  • zrobiłeś inwentaryzację,

  • zaopatrzyłeś się w zapasy

  • i podążałeś za aktualnymi trendami

— aby sprostać wymaganiom klientów szturmujących Twój sklep.

Dobrze zorganizowany magazyn obsłuży więcej zamówień, szybciej:

optymalizacja logistyki e-commerce

3. Zminimalizuj koszty wysyłki

Innym sposobem na wygenerowanie jeszcze większych przychodów i stworzenie zachęt do zakupów jest zmniejszenie kosztów wysyłki.

Przy dużej liczbie ofert klienci internetowi w dniu największych zakupów w roku zwracają szczególną uwagę na to, gdzie mogą jeszcze coś tu i ówdzie zaoszczędzić.

Z doświadczenia wiemy, że sklepy, które zmniejszają koszty wysyłki do zera dla określonej minimalnej wartości zamówienia lub nawet dla wszystkich zamówień w Black Friday Weekend, są częściej odwiedzane. 

4. Sprawdź dane dotyczące swoich ofert

Przerywanie zakupów, anulowanie zamówień i zwroty są wielką uciążliwością zarówno dla klientów, jak i sklepów.

Jeżeli udostępniasz swoje oferty również na innych platformach, takich jak porównywarki, musisz wcześniej sprawdzić, czy dane ofertowe, takie jak ceny, koszty i opcje dostawy czy atrybuty, zostały prawidłowo przekazane.

Jeśli tak nie jest, sprzedawcy, którzy lepiej spełniają te podstawowe warunki, uzyskają przewagę w porównaniach cen. Nawiasem mówiąc, ta zasada dotyczy to nie tylko Black Friday, ale także całego roku. 

5. Skorzystaj z cross-sellingu

Aby sprzedać akcesoria lub podobne produkty innych kategorii, warto jest skorzystać z cross-sellingu. W ten sposób poinformujesz klientów o dodatkowych ofertach podczas procesu składania zamówienia.

Efekt może być dla Ciebie bardzo wymierny:

Doprowadzisz do zakupów impulsywnych i zwiększenia sprzedaży. Sprawdź: Up-selling + Cross-selling — techniki zwiększania obrotów

6. Wykorzystaj w pełni wszystkie swoje możliwości marketingowe

Właściwy e-mail marketing jest kluczem do uświadomienia klientom, że w Black Friday czekają na nich okazje i rabaty. Nie zdradzaj zbyt wiele i nie wysyłaj newslettera zbyt wcześnie.

Rozbudź ciekawość! Dzięki pomysłowemu, osobistemu podejściu zwiększasz szansę na to, że nie utoniesz w masie e-maili zachęcających do okazyjnych zakupów. Najwcześniej tydzień przed Black Friday to dobry czas na takie działania.

Jeśli chciałbyś zaskoczyć odbiorców czymś kreatywnym, możesz również spróbować marketingu partyzanckiego. Rozmieszczenie chociażby banerów czy plakatów z tajemniczo brzmiącymi hasłami z pewnością pozwoli Ci przyciągnąć do Twojego sklepu zaciekawionych klientów. 

7. Postaraj się dobrze zrozumieć swoją grupę docelową

Prawie wszyscy młodzi ludzie z przedziału wiekowego 16–24 lata znają Black Friday i również w tym dniu będą polować na okazje. Ponieważ grupa ta bardzo chętnie robi zakupy online i jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych, powinieneś we właściwym czasie rozważyć zareklamowanie swoich, przygotowanych na tę okazję, ofert.

Aby potencjalni klienci nie zapomnieli o Twoich promocjach w tym dniu, a przy tym nie byli zadręczani ciągłymi przypomnieniami, pomocne może okazać się graficznie dostosowane odliczanie. Możesz je przedstawić zarówno w swoim sklepie i/lub za pomocą krótkich postów typu „Jeszcze tylko ... dni” w mediach społecznościowych.

Świetne medium dotarcia do młodych osób (które kupują spontatnicznie):

reklama sklepu na instagramie

Black Friday to naprawdę dobra okazja do tego, by zwiększyć konwersję w swoim sklepie, dlatego ważne jest, by wykorzystać ją w pełni. Powodzenia!

PS Święta tuż, tuż. Dobrze się przygotuj by Twój sklep zarobił więcej:

Nouveau call-to-action

0 komentarzy