Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Zdarza się, iż sprzedawcy internetowi oferujący w swoim sklepie wyłącznie produkty nie są świadomi, iż świadczą oni jednocześnie usługi elektroniczne w rozumieniu przepisów ustawy o świadczeniu usług elektronicznych. Taką usługą jest np. newsletter lub możliwość rejestracji w e-sklepie i stworzenie konta klienta. Informacje o rodzaju i zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach sklepu internetowego powinny zostać umieszczone przez sprzedawcę w regulaminie e-sklepu.
Zdaniem UOKiK każdy sprzedawca internetowy – nawet taki, który zawiera na odległość umowy sprzedaży odnoszące się tylko i wyłącznie do towarów, w ramach swojego e-sklepu świadczy równocześnie usługi drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług elektronicznych. W interpretacji urzędu ma to bowiem miejsce choćby już w tym obszarze działalności e-sklepu, który polega na dokonywaniu z klientem czynności on-line zmierzających bezpośrednio do uzgodnienia warunków umowy i dostawy (decyzja nr. RWR 61-10/11/JM z dnia 17.06.2011).
Z uzasadnienia powyższej decyzji wynika, iż usługami elektronicznymi są już np. same funkcjonalności serwisu e-sklepu, które służą do obliczenia ceny za towar czy też kosztów wysyłki. Czynności te same w sobie mają zdaniem UOKiK zyskiwać samodzielny status usługi świadczonej droga elektroniczną, niezależnie od faktu, że w praktyce jedynie towarzyszą one świadczeniu głównemu, tj. umowie sprzedaży zawieranej na odległość (przez internet) mającej za przedmiot sprzedaż wysyłkową tradycyjnie pojmowanych towarów (rzeczy).
Do usług elektronicznych w ramach sklepu internetowego z pewnością można ponadto zaliczyć możliwość rejestracji i założenia konta klienta w e-sklepie oraz wysyłanie newslettera. Poza wskazaniem rodzaju i zakresu świadczenie usług drogą elektroniczną, sprzedawcy powinni zamieścić w regulaminie e-sklepu również informacje dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego w odniesieniu do takich usług elektronicznych. Wskazać należy np. adres e-mail pod którym konsument może zgłaszać problemy techniczne związane z funkcjonowaniem serwisu sklepu internetowego np. konta klienta.
W regulaminie powinny znaleźć się także informacje dotyczące warunków świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.