Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Konsument dokonujący zakupu w sklepie internetowym, podobnie jak w przypadku zakupu w standardowym sklepie, ma prawo do złożenia reklamacji zakupionego towaru. Nowa ustawa o prawach konsumenta wydłużyła, z korzyścią dla kupujących, ustawowe terminy dotyczące reklamacji towaru, w tym okres domniemania istnienia wady w zakupionym produkcie.
Kupujący może złożyć reklamację na podstawie ustawowych przepisów Kodeksu Cywilnego regulujących odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru – tzw. „rękojmia za wady”. Zakres odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady jest bardzo szeroki – dotyczy wad rzeczy sprzedanej oraz jej wszelkiej niezgodności z umową. Obecnie konsument może złożyć reklamację w ciągu roku od dnia zauważenia wady, a okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi 2 lata od dnia wydania rzeczy. Dwuletniego okresu odpowiedzialności sprzedawca nie może skrócić. Wszelkie próby ograniczenia tej odpowiedzialności w regulaminie sklepu są w przypadku konsumenckiego zakupu niedozwolone i sprzeczne z prawami konsumenta. Wyjątkiem są towary używane, przy których sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do roku. O skróceniu terminu konsument powinien zostać poinformowany przed zawarciem umowy.
Powyższe oznacza, że jeżeli wada towaru ujawni się np. w 21. miesiącu jego użytkowania – czyli jeszcze w 2 letnim okresie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady, to konsument nadal ma prawo do złożenia reklamacji w ciągu roku od dnia wykrycia wady. Tym samym wydłużeniu ulega okres rękojmi (w podanym przykładzie aż o 9 miesięcy). Jest to możliwe, gdyż wada została dostrzeżona w okresie dwuletniej odpowiedzialności sprzedawcy i zgłoszona mu w odpowiednim czasie – w ciągu roku od jej dostrzeżenia.
Pod koniec lipca 2015 r. Pan Jacek kupił telewizor w sklepie internetowym. Wada w postaci nieprawidłowo działającego systemu stereo ujawniła się 20 maja 2017 r., a zatem po prawie 22 miesiącach od wydania towaru. Pan Jacek może złożyć reklamację do 20 maja 2018 r., czyli nawet po okresie trwania dwuletniej odpowiedzialności sprzedawcy. (Podstawa prawna: art. 568 § 1 i 2 Kodeksu Cywilnego).
Ponadto nowa ustawa wydłużyła z 6 miesięcy do 1 roku okres domniemania istnienia wady, tj. szczególnej ochrony towaru sprzedanego konsumentowi. Jest on liczony od momentu wydania towaru. Jeżeli w tym okresie zostanie stwierdzona wada, przyjmuje się, że istniała ona już w chwili wydania rzeczy. Konsument nie musi tego udowadniać. Jeżeli sprzedawca się z tym nie zgodzi – to na nim spoczywać będzie obowiązek udowodnienia, iż wada nie istniała w momencie wydania rzeczy, lecz np. powstała na skutek nieprawidłowego, niezgodnego z instrukcją obsługi użytkowania towaru.
Sytuacja ta ulega zmianie w przypadku zauważenia wady w późniejszym terminie, czyli między 12. a 24. miesiącem od wydania towaru. Wówczas to konsument powinien wykazać, że wada towaru lub jej przyczyna istniała już w momencie zakupu i np. jest wynikiem zastosowania wadliwych materiałów, nieprawidłowej produkcji czy też niepoprawnej instrukcji obsługi. Na poparcie swoich twierdzeń konsument może skorzystać z pomocy niezależnych rzeczoznawców.
12.10.2015Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.