Zakupy w aplikacjach i social mediach

W ciągu ostatnich kilku lat aplikacje mobilne znacznie zyskały na popularności. Wraz z nimi ogromnie rozwinęła się również branża e-commerce. Czy istnieje sposób, aby czerpać zyski z obu tych zjawisk?

 

W tym artykule przyjrzymy się temu, co właściciele sklepów powinni wiedzieć o zakupach w aplikacji. Dowiesz się także, czy powinieneś uruchomić własną aplikację, aby generować sprzedaż dla swojego sklepu internetowego, czy raczej skupić się na sprzedaży swoich produktów za pośrednictwem aplikacji takich jak Instagram, WhatsApp czy Pinterest.

Coraz więcej internautów używa urządzeń mobilnych do przeglądania stron internetowych, oglądania filmów lub kupowania przedmiotów online. Mało tego, eksperci e-commerce, którzy śledzą aktualne trendy, przewidują, że handel mobilny będzie nadal się rozwijał i zwiększał swój udział w zakupach online w przyszłości.

Według Jmango360, internauci posiadający urządzenia mobilne takie jak smartfony czy tablety spędzają 90 proc. czasu na przeglądaniu aplikacji, w porównaniu do zaledwie 10 proc. poświęcanego na stronach internetowych.

Interesujący jest również fakt, że w skali globalnej smartfony z systemem Android zdecydowanie przewyższają urządzenia Apple. W 2020 roku użytkownicy pobrali około 109 miliardów aplikacji z Google Play Store dla Androida, w porównaniu do 34,4 miliardów, które zostały ściągnięte przez Apple App Store. Liczby te zostały ujawnione w ramach niedawnego badania przeprowadzonego przez eMarketer.

Mając to wszystko na uwadze, przyjrzyjmy się, jakie strategie mogą obrać właściciele sklepów, jeśli chodzi o sprzedaż za pośrednictwem aplikacji.

Reklama w aplikacji

Jedną z najpopularniejszych metod generowania sprzedaży za pośrednictwem aplikacji jest uruchamianie reklam wyświetlanych w ich ramach. Reklamy In-App to bannery, filmy lub inne formy reklamy wizualnej, które są zintegrowane ze standardową wersją aplikacji mobilnej – coś, co na pewno już widziałeś.

W zależności od systemu operacyjnego i urządzenia, dostępne są różne opcje dla zintegrowanych reklam.

Banery, interstitiale (okienka pop-up widoczne w określonym momencie podczas korzystania z aplikacji) czy reklamy rich media (filmy lub animacje rozpoczynające się w określonych punktach aplikacji lub podczas ładowania) są wyświetlane tylko wtedy, gdy użytkownicy wchodzą do aplikacji za pomocą swojego urządzenia mobilnego, takiego jak smartfon lub tablet.

W przeciwieństwie do reklam widocznych na stronach internetowych lub w przeglądarce, reklamy In-App są powiązane z konkretnymi aplikacjami. Są one często wyświetlane w grach, ale mogą to być również sponsorowane posty lub tweety w mediach społecznościowych.

Możesz na przykład użyć Google Ads, aby wyświetlić swoje reklamy w niektórych aplikacjach mobilnych.

👇Przeczytaj więcej o reklamie w wyszukiwarce w naszym bezpłatnym poradniku:

New call-to-action

Jednak niektórzy użytkownicy mogą uznać reklamy w aplikacjach za irytujące lub za spam. Dlatego tak ważne jest, byś wiedział więcej na ich temat zanim zainwestujesz w tego typu promocję.

Tak czy inaczej, istnieje wiele korzyści z reklamy w aplikacji, w porównaniu do tej na mobilnej strone internetowej. Na przykład, dzięki danym użytkownika skorelowanym z konkretnym urządzeniem, można wykorzystać dokładniejsze targetowanie. Ponadto, technologia ad-blocking nie jest tak skuteczna w aplikacjach jak w przeglądarkach. A według Smaato, użytkownicy spędzają znacznie więcej czasu na aplikacjach niż w przeglądarkach, gdy korzystają z urządzeń mobilnych (3 godziny i 35 minut w porównaniu do 25 minut).

📚Przeczytaj też: Jak wykorzystywać mikrotargetowanie w e-commerce?

Czym są zakupy w aplikacji?

Zakupy w aplikacji (ang. In-app purchases), jak już samo określenie wskazuje, polega na kupowaniu przedmiotów, subskrypcji lub innych usług czy funkcji bezpośrednio przez aplikację mobilną.

Aplikacje, najczęściej z branży gamingowej, pozwalają użytkownikom na nabycie usług czy treści, które nie są dostępne w standardowej lub podstawowej wersji aplikacji.

W tej strategii, deweloperzy wypuszczają darmową wersję aplikacji, która następnie oferuje użytkownikom zakupy w jej ramach. Dzięki sprzedaży in-app, deweloperzy nadal są w stanie zarabiać, pomimo umożliwienia pobrania standardowej wersji aplikacji za darmo.

Jednak sklepy z aplikacjami, takie jak Apple App Store lub Google Play Store, informują użytkowników przed pobraniem, czy dana aplikacja oferuje dodatkowe płatne usługi lub treści w aplikacji.

Jak pokazują badania, przychody z zakupów w aplikacjach znacznie wzrosły (konsumenci wydali w ten sposób ponad 110 miliardów dolarów w 2020 roku). Inne dane sugerują, że przychód ten jest również znacznie wyższy niż ten generowany przez aplikacje typu pay-to-download.

Teraz, gdy już wiesz o rosnącym znaczeniu aplikacji mobilnych, przyjrzyjmy się, w jaki sposób Ty, jako właściciel sklepu, możesz skorzystać na ich popularności.

Jak generować sprzedaż w aplikacji dzięki social selling?

Chociaż zakupy tradycyjnie zawsze były uważane za czynność społeczną, dzięki social selling (inaczej social commerce) zjawisko to jeszcze bardziej się pogłębiło. Użytkownicy mają teraz więcej możliwości, aby dowiedzieć się o nowych produktach, uzyskać dostęp do katalogu artykułów w sklepie, a nawet kupować przedmioty bezpośrednio przez aplikacje w mediach społecznościowych.

Z kolei firmy korzystają na tej zmianie i mają jeszcze więcej możliwości dotarcia do klientów i generowania sprzedaży dla swoich sklepów.

Dlatego teraz przyjrzymy się, jak można wykorzystać konkretne aplikacje społecznościowe, takie jak Instagram czy nawet YouTube, aby cieszyć się wynikami tej strategii.

Instagram

Instagram, popularna platforma do dzielenia się zdjęciami i filmami z ponad 1 milionem aktywnych użytkowników miesięcznie, oferuje pewne funkcje e-commerce w ramach aplikacji.

Zakupy na Instagramie to zestaw opcji, które pozwalają użytkownikom na zakup przedmiotów, które firmy prezentują na zdjęciach lub filmach, bez względu na to, gdzie są w aplikacji. Nie jest to całkowicie nowa funkcja, ale wciąż ulega ona rozszerzeniu.

📚Przeczytaj też: Jak wypromować sklep na Instagramie? 6 przydatnych wskazówek

Serwis należący do Facebooka wprowadził w maju 2020 roku opcję „Shops”, umożliwiającą zaprezentowanie marki i jej konkretnych produktów w feedzie.

- Użytkownicy mogą odwiedzić sklep z profilu firmy na Instagramie lub poprzez Feed i Stories. Gdy są już w sklepie, mają możliwość przeglądania produktów, odkrywania kolekcji i kupowania artykułów – bezproblemowo za pośrednictwem naszej przeglądarki w aplikacji lub bez opuszczania aplikacji ze sklepów z kasą – wyjaśnił Instagram na swoim blogu biznesowym.

Dzięki funkcji kasy, która została uruchomiona już w 2019 roku, użytkownicy mogą składać zamówienia bezpośrednio w aplikacji.

W listopadzie 2020 roku Instagram zdecydował się nawet na zmianę ekranu głównego, wprowadzając zarówno nową zakładkę „Reels”, jak i „Zakupy”. Ta duża zmiana sprawiła, że po raz kolejny stało się jasne: firma zamierza wzmocnić swoją koncentrację na e-commerce i sprzedaży w aplikacji.

Jak działa sprzedaż produktów na Instagramie?

Aby zacząć prezentować i sprzedawać swoje produkty na Instagramie, musisz (jeśli jeszcze go nie masz) założyć profil Instagram Business. Konto to musi być również połączone ze stroną biznesową na Facebooku.

Po pomyślnym wypełnieniu tego kroku, możesz zacząć tworzyć i łączyć swój katalog produktów. W tym celu musisz zsynchronizować go z tym, który już założyłeś dla swojej strony biznesowej na Facebooku. Jeśli nie utworzyłeś jeszcze katalogu produktów na Facebooku, użyj w tym celu Menedżera sprzedaży.

Możliwe jest również uzyskanie pomocy od platformy e-commerce (jak Shopify czy BigCommerce) w celu skonfigurowania katalogu dla Instagrama i Facebooka.

Gdy wszystko jest już gotowe, możesz zarejestrować się w usłudze Instagram Shopping na swoim profilu biznesowym. Pozwoli Ci to na oznaczanie produktów w treściach, które udostępniasz zarówno na swoim kanale na Instagramie, jak i w Stories.

Facebook

Dzięki Sklepom na Facebooku, jak napomknęliśmy we wcześniejszej sekcji, właściciele firm mają możliwość utworzenia platformy sprzedażowej dla klientów zarówno na Facebooku, jak i Instagramie.

Póki co zamówienia w ramach aplikacji wraz z rozliczeniem w kasie dostępny jest tylko w USA, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Jednak właściciele sklepów internetowych na całym świecie mogą już założyć katalog produktów, by zaprezentować swoją markę i asortyment.

Jak działa sprzedaż produktów na Facebooku?

W aplikacji Facebook, użytkownicy biznesowi mieszkający w regionach, w których Sklepy zostały już uruchomiony, mogą korzystać ze wspomnianego już Menedżera sprzedaży, aby przesyłać i zarządzać produktami (ręcznie lub poprzez system).

Facebook Shops obsługuje obecnie platformy e-commerce, takie jak Shopify, Bigcommerce, Feedonomics, Channeladvisor i niektóre inne rozwiązania pochodzące z USA.

Jeśli system sklepu jest podłączony do Facebook Shops, przychodzące zamówienia są zarządzane w ramach tego pierwszego; Jeśli jednak pracujesz bez zewnętrznego systemu partnerskiego, możesz użyć Menedżera sprzedaży do zarządzania zamówieniami.

To właśnie w tym miejscu sprzedawcy mogą kontrolować wszystkie aspekty dotyczące organizacji swojego sklepu na Facebooku: zamówienia, dane sprzedawcy, kwestie podatkowe czy transakcje.

Użytkownicy Facebooka kupujący produkty za pośrednictwem platformy mogą skontaktować się z markami za pośrednictwem WhatsApp, Messengera lub Instagrama, aby zadać konkretne pytania, uzyskać wsparcie dotyczące zamówienia, śledzić dostawy i nie tylko.

👇Pobierz bezpłatny poradnik o reklamie na Facebooku:

Nouveau call-to-action

YouTube

YouTube potwierdził również plany dotyczące chęci przekształcenia popularnej platformy wideo w platformę e-commerce poprzez uproszczenie zakupów bezpośrednio w serwisie. Zakupy na Youtube, według samego serwisu, mają być dostępne wkrótce.

WhatsApp

WhatsApp, aplikacja do przesyłania wiadomości należąca do Facebooka, ma około dwóch miliardów użytkowników na całym świecie. Już choćby z tego powodu jest to idealne miejsce, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i sprzedawać produkty ze swojego sklepu internetowego.

Już od dłuższego czasu można komunikować się z klientami bezpośrednio w czatach WhatsApp. Jednak niedawno wprowadzono kilka funkcji umożliwiających kupowanie produktów w aplikacji.

Jak działa sprzedaż na WhatsApp?

W 2020 roku Facebook zdecydował się na wprowadzenie nowych funkcji, które upraszczają proces zakupowy w ramach aplikacji komunikatora WhatsApp. Użytkownicy WhatsApp Business mogą stworzyć katalog, aby zaprezentować i udostępnić swoje produkty w aplikacji.

Klienci mogą wybrać produkt lub usługę, którą są zainteresowani i podzielić się nią ze znajomymi lub skontaktować się z firmą, aby zadać pytania dotyczące prezentowanych produktów.

Od listopada 2020 roku komunikator umożliwia użytkownikom zapoznawanie się z dostępnymi produktami sprzedawcy na czacie, a następnie nawet ich zakup również bezpośrednio w ramach rozmowy.

WhatsApp oferuje zatem użytkownikom możliwość zapytania o katalogi produktów, obejrzenia ich bezpośrednio w aplikacji, a nawet zrealizowania tam zamówienia. Później możliwe jest jeszcze doprecyzowanie dalszych szczegółów zamówienia.

Z kolei w grudniu firma należąca do Facebooka wprowadziła funkcję koszyka, aby pomóc firmom sprzedawać swoje produkty w aplikacji.

Dzięki niej użytkownicy WhatsApp mogą przeglądać katalog, wybierać wiele produktów i wysyłać zamówienie jako wiadomość do firmy. Ułatwi to przedsiębiorstwom śledzenie zapytań o produkty, zarządzanie zamówieniami od klientów i zamykanie sprzedaży.

Dzięki temu, że WhatsApp dąży do rozszerzenia swoich funkcji e-commerce i opcji biznesowych, wprowadzenie produktów w aplikacji może okazać się świetną okazją dla Twojej firmy.

TikTok

Najpopularniejsza aplikacja 2020 roku, TikTok, nie jest już tylko platformą rozrywkową.

W październiku ubiegłego roku firma nawiązała współpracę z Shopify, aby promować sprzedaż produktów pokazywanych w treściach wideo w aplikacji. Współpraca ta nie zaowocowała jeszcze możliwością robienia zakupów bezpośrednio w ramach TikToka, ale z pewnością była ważnym krokiem w kierunku przeistoczenia go w platformę e-commerce.

Chińska firma postanowiła jednak właśnie rozszerzyć swoje opcje dla firm. Jak donosi Financial Times, TikTok poinformował reklamodawców o szeregu nowych funkcji w 2021 roku. Chodzi m.in. o narzędzie, które pozwoliłoby najpopularniejszym użytkownikom dzielić się linkami do produktów i tym samym automatycznie uzyskiwać prowizję za sprzedaż.

Jak podaje dziennik, TikTok dąży również do włączenia opcji tworzenia przez marki katalogów swoich produktów, na wzór katalogów produktowych na Instagramie i Facebooku.

Na razie właściciele sklepów będą musieli skupić się tylko na reklamowaniu swojej działalności i produktów w aplikacji, dopóki planowane opcje e-commerce nie zostaną oficjalnie wprowadzone.

Podsumowanie

Urządzenia mobilne i aplikacje społecznościowe zmieniły sposób, w jaki żyjemy, a teraz kształtują naszą codzienność. Dlatego też handel mobilny ewoluuje i w 2021 roku, jak wynika z danych Statista, będzie napędzał około 73 proc. światowej sprzedaży detalicznej e-commerce. Dlatego giganci technologiczni, tacy jak Facebook i Google, rozszerzają opcje e-commerce w swoich aplikacjach społecznościowych, aby nadążyć za tą zmianą.

Jako właściciel sklepu powinieneś zawsze starać się być na bieżąco z najnowszymi trendami. Wykorzystanie aplikacji społecznościowych nie tylko do promocji sklepu internetowego, ale także do bezpośredniego oferowania produktów w ich ramach, może znacznie zwiększyć obroty Twojego biznesu.

👇Dowiedz się, jak jeszcze możesz zwiększyć konwersję w swoim e-sklepie:

grafika przedstawiająca poradnik jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu z j. angielskiego: In-App Sales & Social Commerce: Generating Sales for Your Online Shop

12.03.2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies