7 elementów, przez które Twój sklep będzie wyglądał jak fałszywa strona

O tej porze roku fałszywe strony internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Przestępcy i naciągacze wykorzystują zbliżające się Święta i okres wyprzedaży, by zakładać coraz więcej takich stron, licząc na naiwność klientów polujących na wyjątkowe okazje podczas Czarnego Piątku i Cyber Poniedziałku. 

Dla nas, klientów, to powód do zwiększenia czujności. Powinniśmy być w stanie rozpoznać niektóre z typowych cech fałszywego sklepu. Z kolei jeśli jesteś właścicielem uczciwej firmy, z pewnością zależy Ci na tym, aby Twój sklep nie wyglądał na „fałszywkę” — nie chcesz przecież odstraszyć ostrożnych klientów. Przyjrzyjmy się niektórym elementom, na które zwracają uwagę klienci.

Zbyt piękne, żeby mogło być prawdziwe…

Jak mówi stare porzekadło: jeśli coś jest zbyt piękne, żeby mogło być prawdziwe, to prawdopodobnie tak właśnie jest. Ta rada jest skierowana do klientów, a wszyscy przecież robimy zakupy.

Prawdopodobnie każdy z nas przekonał się o tym na własnej skórze, lecz o tej żelaznej zasadzie warto co jakiś czas przypominać.

Mój bliski krewny (który jest już w dość zaawansowanym wieku) zobaczył kiedyś wyskakującą reklamę z ofertą: „5 iPhonów za 50 złotych!”. Niebywałe, jak klient może czasem skorzystać na nadmiarze zapasów w magazynie. Gdy pobiegł do żony, by powiedzieć jej, by też łapała okazję, ta szybko przemówiła mu do rozsądku. Jak to możliwe, że ktoś nie może sprzedać iPhonów?!

Wtedy szybko dotarło do niego, co właśnie zrobił. Każdemu zdarza się moment zaćmienia, zwłaszcza w okresie świątecznym, kiedy liczymy, że nagle natkniemy się na okazję stulecia. Na szczęście mój krewny natychmiast zastrzegł kartę kredytową i było po problemie. Jednak wszystko mogło skończyć się o wiele gorzej.

Dlatego moja pierwsza rada brzmi: zaufaj swojej intuicji, zwłaszcza jeśli podejrzewasz, że coś się nie zgadza. Nie pozwól, by chęć do zaoszczędzenia pieniędzy pokonała zdrowy rozsądek.

Nie ma nic za darmo!

Nieprofesjonalne dane kontaktowe

W tym przypadku możesz mieć niemal sto procent pewności, że ze sklepem jest coś nie tak. Jeśli adres e-mail nie wygląda profesjonalnie, radzę dać sobie spokój z taką stroną internetową. Porządna witryna ma w adresie e-mail swoją domenę, a jej przedstawiciele nie korzystają z kont hotmail ani yahoo.

Kiepski język

Fałszywe witryny powstają w różnych krajach, więc warto wczytać się w treść danej strony. Grafika może wyglądać świetnie, lecz w niektórych krajach profesjonalne tłumaczenie strony może być trudne lub zbyt kosztowne, szczególnie jeżeli celem jest przede wszystkim nabicie kogoś w butelkę. Znana, światowa marka nie poskąpi pieniędzy na dobrego tłumacza, bo wie, że lokalizacja witryny na potrzeby zagranicznych rynków jest bardzo ważna.

Długie nazwy domen

Większość znanych marek ma prosty adres witryny internetowej (np. Nike.com). Jeżeli w adresie widnieją dodatkowe słowa, może to być sygnał, że witryna jest fałszywa. Czerwona lampka powinna zapalać się w przypadku określeń takich jak „rabat”, „magazyn” czy „okazje”. Nike nie prowadzi strony pod adresem „nikedeals.com”, więc nie ciesz się zbytnio, jeśli znajdziesz na niej buty przecenione o 80 proc.

Opinie

Opinie zostawiane przez klientów to dziś ważna forma reklamy szeptanej. Ludzie uwielbiają dzielić się swoimi doświadczeniami, a jeśli firma może być dumna ze świadczonych przez siebie usług, z pewnością będzie publikować opinie klientów. Jeżeli dana strona nie ma swojego systemu wystawiania ocen, zanim zostawisz na niej swoje dane osobowe, poszukaj opinii w Google i zobacz, co sądzą o niej inni.

Polityka zwrotów

Być może gdy robisz zakupy w internecie nie czytasz tekstu zapisanego drobną czcionką (w końcu prawie nikt tego nie robi. Jednak jeżeli wahasz się, czy kupić coś z danego sklepu, zapoznaj się z jego polityką zwrotów. Oprócz znalezienia przy okazji kilku błędów gramatycznych może okazać się, że polityka jest niejasna albo w ogóle nie istnieje. Jeśli na stronie nie możesz znaleźć działu z polityką zwrotów lub nie rozumiesz jej fragmentów, możesz wysłać maila z prośbą o wyjaśnienie. Jeśli uzyskana odpowiedź jest niejasna lub ogólnikowa, najlepiej omijać ten sklep szerokim łukiem.

Metody płatności

Zachowaj ostrożność, jeśli dana witryna nie akceptuje płatności kartą kredytową lub debetową. Organizacje wydające karty kredytowe mają specjalne działy zajmujące się pomocą ofiarom oszustów. Współpracują one z klientami w celu odzyskania ich pieniędzy. W przypadku przelewu znacznie trudniej będzie odzyskać pieniądze.

Dodatkowe rady:

Sprawdź, od kiedy funkcjonuje dana strona

Jeżeli nadal nie masz pewności, czy dany sklep jest godny zaufania, spróbuj sprawdzić, kiedy został uruchomiony. Możesz to zrobić poprzez proste wyszukiwanie w Google. Wpisz „site:przykładowysklep.com” (zastępując przykładowysklep.com nazwą domeny, którą chcesz zweryfikować) i skorzystaj z opcji narzędzi wyszukiwania, by znaleźć wyniki w określonym przedziale czasowym.

Sprawdź, czy strona istniała np. rok temu. Jeśli witryna jest stosunkowo nowa, może to znaczyć, że została utworzona przez „świątecznego cwaniaka”.

Sprawdź certyfikaty online

Wiele dużych firm korzysta z certyfikatów otrzymanych od zewnętrznych podmiotów, by zyskać na wiarygodności. Robią to również liczne małe firmy, chcące zdobyć zaufanie nowych klientów. Trusted Shops weryfikuje firmy od 18 lat i jest najbardziej znanym wydawcą certyfikatów w Europie. Jeżeli sklep posiada taki certyfikat, można bezpiecznie robić w nim zakupy.

Podsumowanie

Zachowaj ostrożność podczas zakupów w internecie, zwłaszcza w okresie świątecznym. Klienci zawsze próbują znaleźć wymarzone okazje, które są zbyt dobre, by były prawdziwe. Postępując zgodnie z powyższymi wskazówkami, najprawdopodobniej nie dasz się złapać w sidła oszustów. Jeśli uważasz, że ktoś Cię oszukał, możesz zgłosić fałszywy sklep na stronie ActionFraud.

Jeśli jesteś sprzedawcą, również miej na względzie powyższe wskazówki. Posiadanie profesjonalnej, wygodnej w obsłudze strony to wielka zaleta, nie tylko ze względów estetycznych, ale również z punktu widzenia budowania zaufania, szczególnie o tej porze roku.

Bezpiecznych zakupów i radosnych Świąt!

 

0 komentarzy