Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
404 Page not found to komunikat, który pojawia się na ekranach odwiedzających, gdy żądana strona (już) nie istnieje.
Jest to błąd, który często występuje w sieci. Chociaż 404 mogą mieć niewielki wpływ na Twoją witrynę, zalecane jest ich naprawienie. Musisz wiedzieć, jak frustrujące jest dla internauty natknięcie się na taką wiadomość. Ponadto, pośrednio, błędy 404 mogą być szkodliwe dla SEO Twojej witryny.
Dowiedz się, jak je rozpoznać, jakie są ich możliwe przyczyny i jak je naprawić.
Na początku warto wspomnieć, że istnieje kilka kodów błędów, m.in. 401, 403, 500. Wszystkie prowadzą do tego samego wyniku: dana strona nie jest wyświetlana. Pochodzenie problemu może być różne w zależności od kodu.
Błąd HTTP 404 jest wyświetlany, gdy serwer nie może znaleźć żądanej strony internetowej. Wiadomość "404 not found" lub podobne sformułowanie oznacza zatem, że szukanej strony nie można znaleźć, ponieważ nie istnieje na serwerze (lub że kiedyś istniała, ale już jej tam nie ma).
Pojawienie się komunikatu o błędzie 404 może wystąpić z kilku powodów:
wprowadzony przez użytkownika adres URL jest nieprawidłowy,
żądana strona została usunięta lub nie istnieje,
zmienił się adres URL strony,
wtyczka nie działa poprawnie po modyfikacji,
strona jest w trakcie konserwacji lub chwilowo niedostępna,
strona została przeniesiona bez przekierowania.
404 negatywnie wpływają na doświadczenie użytkownika.
Wyobraź sobie, że przeglądasz witrynę. Myślisz, że znajdziesz tam rozwiązanie swojego problemu lub odpowiedź na pytanie. Decydujesz się kliknąć link, ale strona się nie wyświetla. Otrzymasz komunikat o błędzie 404.
Jak byś się czuł? Jakie masz zdanie na temat tej witryny?
Oczywiście, z punktu widzenia internautów, strony z błędami dyskredytują witrynę. Jest to interpretowane jako brak powagi.
Cierpi na tym wizerunek firmy. Trudno jest wtedy zdobyć zaufanie potencjalnych klientów. Jest to jednak istotny czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Ryzykujesz więc niższą sprzedażą.
Ponadto strony z błędami marnują czas odwiedzających. Jeśli spotkają się z nimi zbyt często, opuszczą Twoją witrynę, aby przejść do konkurencji.
Nawet jeśli błędy 404 nie są karane przez Google, mogą mieć szkodliwe konsekwencje dla SEO Twojej witryny.
Głównym celem Google jest satysfakcja użytkowników. Innymi słowy, wyszukiwarka przywiązuje dużą wagę do user experience. Mierzy ich satysfakcję za pomocą różnych wskaźników, w tym współczynnika odrzuceń i czasu wizyty.
Faktem jest, że zbyt wiele błędów 404 powoduje, że odwiedzający opuszczają Twoją witrynę. Może to być błędnie zinterpretowane przez Google. Roboty wyszukiwarki wyciągną wnioski. To samo dotyczy sytuacji, gdy użytkownik kliknie wynik kierujący na stronę, która już nie działa.
Niewątpliwie wpłynie to na ranking Twoich stron w wynikach wyszukiwania, a ostatecznie na jej pozycjonowanie.
Warto też pamiętać, że linki prowadzące do danych stron to niekoniecznie linki wewnętrzne. Mogą znajdować się w innych witrynach.
📚Przeczytaj też: Co to jest link baiting? 7 skutecznych sposobów
Te linki zwrotne mają duże znaczenie dla SEO Twojej witryny. Zwiększają jej popularność i stanowią ciekawe źródło ruchu.
Posiadanie linków zewnętrznych prowadzących do strony 404 jest marnotrawstwem. Tracisz korzyści, jakie przynoszą pozycjonowaniu. Stąd tak ważne jest ich korygowanie.
Aby móc naprawić strony z błędami, konieczne jest ich wcześniejsze wykrycie. To znaczy, musimy zidentyfikować linki, które do nich prowadzą.
Ma to na celu najpierw naprawienie linków wewnętrznych, które już nie działają. Możesz w tym celu użyć oprogramowania Xenu. Jest to bezpłatne narzędzie do wyszukiwania stron niedostępnych w Twojej witrynie. Google Search Console również oferuje możliwość identyfikacji błędów 404.
Jeśli chodzi o uszkodzone linki przychodzące, możliwe jest ich wykrycie za pomocą Ahrefsa. Narzędzie to posiada funkcję wykrywania zewnętrznych witryn zawierających linki do Twoich stron, które nie istnieją.
Masz kilka opcji pozbycia się błędów 404.
To najlepsze rozwiązanie, jeśli chcesz zachować daną stronę. Konkretnie chodzi o poprawienie błędu, który wkradł się do adresu URL. Aby to zrobić, po prostu zidentyfikuj błędny link, a następnie popraw go.
Może okazać się tak, że tylko administrator witryny może wprowadzić tę zmianę. Jeśli wadliwy link jest pochodzenia zewnętrznego, będziesz musiał poprosić właściciela danej witryny o jego poprawienie.
To rozwiązanie jest zalecane, jeśli:
strona nadal istnieje, ale zmienił się jej adres URL,
strona już nie istnieje, ale chcesz przekierować odwiedzających na inną o podobnej treści.
Przede wszystkim nie popełniaj błędu systematycznego przekierowywania wszystkich stron błędów 404.
Przekierowania powinny być przemyślane i zgodne z pewną logiką. W przeciwnym razie zmniejszasz użyteczność swojej strony.
📚Przeczytaj też: Przekierowania – ich rodzaje i znaczenie dla SEO
To rozwiązanie jest często polecane przez specjalistów SEO. Dotyczy stron błędów 404, których nie można naprawić ani przekierować.
Rzeczywiście, kod 404 wskazuje, że serwer nie może znaleźć strony, ale nie oznacza, że ona już nie istnieje. Może być tymczasowo niedostępna lub w trakcie konserwacji.
Z drugiej strony kod błędu 410 oznacza, że strona została trwale usunięta. To znaczy, że już nie istnieje.
Zdrowy rozsądek podpowiada, że strony błędów 404, których nie można naprawić lub przekierować, należy zmienić na 410.
Ta czynność nie jest jednak obowiązkowa. Nie ma to wpływu na Twoje pozycjonowanie.
Niezależnie od tego, z jakiego rozwiązania korzystasz, zawsze poprawiaj linki do przekierowań i stron, które zostały zmienione na 410.
Rzeczywiście, często zdarza się, że korekta starego adresu URL została pominięta podczas konfigurowania przekierowania 301. W rezultacie odwiedzający i wyszukiwarki są przenoszeni do wadliwego linku przed dotarciem do nowego adresu.
To marnuje ich czas i wydłuża prędkość ładowania strony.
Jeśli nie podejmiesz żadnych starań, aby naprawić linki do przekierowań lub stron z błędem 410, Twoi odwiedzający ryzykują przejście przez długą serię przekierowań, zanim trafią na właściwy adres URL.
📚Przeczytaj też: 5 wskazówek ułatwiających nawigację po witrynie
Strona z błędem 404 na stronie Lego
Twoi użytkownicy czują się zdezorientowani, gdy trafiają na stronę z błędem. Aby ich nieco uspokoić, warto dostosować wyświetlanie kodu 404.
Chodzi o to, aby przekaz bardziej przyjazny i zgodny z wizerunkiem firmy. Spróbuj przekształcić zamieszanie związane z błędem 404 w pozytywne doświadczenie, a jednocześnie zachęć odwiedzających do dalszego przeglądania witryny.
Dostosowywanie stron błędów 404 buduje Twoją wiarygodność. Przedstawia wizerunek firmy dbającej o detale i użytkowników.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. francuskim: Les erreurs 404 - détecter, comprendre et corriger
16.08.2022Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.