Co najbardziej irytuje klientów w mobilnych wersjach e-sklepów?

błędy w sklepach mobilnych

Przy ilości czasu, jaką spędzamy na urządzeniach mobilnych, na pewno znajdą się jedna lub dwie rzeczy w sieci, które będą irytujące. Z każdym dniem jednak wzrasta wykorzystanie mobilnego internetu. Rośnie nie tylko dzienna ilość czasu spędzanego na tego typu urządzeniach, ale też zakupy dokonywane za ich pośrednictwem. Co więcej, urządzenia mobilne wyprzedziły udział komputerów stacjonarnych w zakupach online.

W związku z tym, że zakupy mobilne stanowią większość sprzedaży w e-commerce, niezwykle ważne jest, aby Twój sklep internetowy był dostosowany do smartfonów. Przyjrzyjmy się kilku podstawowym elementom, na które powinieneś zwrócić uwagę, aby nie irytować odwiedzających Twój sklep i nie stracić potencjalnych klientów.  

Reklamy displayowe

Kolejne badania wykazały, że zła reklama może naprawdę zepsuć wrażenia z korzystania z internetu, zwłaszcza podczas zakupów. Niezmiennie znajduje się ona w pierwszej piątce odpowiedzi na pytanie, co jest irytujące w doświadczeniach mobilnych.

Wszyscy akceptujemy reklamy jako część naszego codziennego życia, ale kiedy stają się one nadmiernie agresywne i wprost irytujące, mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Mimo że dobrze umiejscowiony pop-up może być naprawdę skuteczny, przesada w tym aspekcie może Cię słono kosztować.

W 2017 r. Google zaczęło nakładać karę na wszystkie strony mobilne wyświetlające natrętne reklamy interstitial (zasłaniające cały ekran i pojawiające się przed właściwą stroną). To chyba najlepszy powód, by rezygnować z takich wyskakujących okienek w swoim mobilnym e-sklepie. W przeciwnym razie będzie odbije się to na doświadczeniach użytkowników i pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania.

📚Przeczytaj też: Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla e-sklepu?

Trudne do kliknięcia przyciski

Kolejną irytującą rzeczą w sklepach mobilnych są przyciski, w które ciężko jest kliknąć.

Google stworzyło wytyczne pełne zaleceń, które mają sprawić, że Twoja strona będzie bardziej przyjazna dla urządzeń mobilnych. Czytamy w nich, że elementy dotykowe, takie jak przyciski czy linki nawigacyjne, nie powinny znajdować się zbyt blisko siebie, aby użytkownik nie kliknął przypadkowo jednego elementu zamiast tego, który chciał.

Pamiętaj, że jeśli chodzi o doświadczenia użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, nie można przedkładać formy nad funkcję. Najlepiej, jeśli Twoja strona wygląda estetycznie, a jednocześnie jest funkcjonalna i łatwa w obsłudze.

Aby sprawdzić, czy te elementy działają na Twojej stronie bez zarzutu, możesz wykonać test optymalizacji mobilnej. Na przykład w systemie Android minimalny rozmiar linków i przycisków wynosi około 7 mm lub 48 pikseli.

Użytkownicy nie powinni być zmuszeni do powiększania i pomniejszania strony, aby łatwo kliknąć pożądane przyciski lub linki. W tym przypadku, zgodnie z wytycznymi Google, odstępy między przyciskami powinny wynosić ok. 5 mm lub 32 piksele.

Niejasna nawigacja

Chaotyczna nawigacja to kolejny problem, z którym często borykają się kupujący w internecie. Nawigacja w witrynie powinna być możliwie jak najbardziej przejrzysta i wąska, nawet w przypadku stron przeznaczonych dla komputerów stacjonarnych. Tak zwane „wysuwane” nawigacje najmniej pomagają użytkownikom w orientacji.

📚Przeczytaj też: Czym są breadcrumbs i jak mogą się przyczynić do polepszenia SEO?

Urządzenia mobilne oferują jeszcze mniej miejsca na nawigację. Dlatego w tym przypadku należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  • łatwość w znalezieniu,

  • stosowanie jasnych terminów/kategorii,

  • zawarcie nie więcej niż 7 punktów nawigacyjnych,

  • spójność na wszystkich stronach,

  • łatwość w użyciu (wielkość i odległość przycisków zapewniająca dobrą klikalność).

New call-to-action

Nieresponsywny design

Google już od kilku lat promuje przyjazność dla urządzeń mobilnych. W końcu postawiło na swoim, publicznie oświadczając, że posiadanie strony spełniającej to kryterium jest ważnym czynnikiem rankingowym, i sfinalizowało tę decyzję w marcu 2021 roku.

Chociaż istnieją różne podejścia do ułatwiania korzystania z witryny na urządzeniach mobilnych, Google zaleca projektowanie przyjazne dla tego typu urządzeń. Google indeksuje i szereguje treści pochodzące bezpośrednio z mobilnej wersji witryny, więc tak czy inaczej Twoja witryna musi dobrze wyglądać (i funkcjonować) na smartfonach czy tabletach.

Brak możliwości powiększania zdjęć

Brak możliwości powiększania lub przybliżania niektórych zdjęć zaburza wrażenia użytkownika. Często zdarza się, że funkcja powiększania na stronach mobilnych jest nieaktywna. Jedną z możliwości jest udostępnienie jej za pomocą okna typu lightbox.

Tak czy inaczej klienci muszą zobaczyć produkty z bliska, dlatego warto zadbać o to, aby zdjęcia były łatwe do kliknięcia. A skoro już o tym mowa, zadbaj o dużą liczbę zdjęć. Im więcej, tym lepiej.

Nouveau call-to-action

Sklepy mobilne oferują mniej informacji niż wersja desktopowa

Aby strona mobilna bardziej przejrzysta, w przeszłości często stosowaną praktyką było usuwanie części treści mobilnych, które są dostępne w wersjach dla komputerów stacjonarnych.

Ma to jednak negatywne skutki. Po pierwsze, mogą pojawić się niezadowoleni klienci. Po drugie, może to prowadzić do problemów z SEO.

Ponieważ Google przeszło na wspomnianą wcześniej politykę indeksowania mobilnego, nie można już stosować okrojonej wersji witryny. W dzisiejszych czasach strona mobilna powinna być tak samo funkcjonalna i bogata w informacje, jak jej desktopowa wersja.

Długi czas ładowania

Strona internetowa po prostu się nie ładuje – to również rodzi poważne frustracje. Możesz sprawdzić ewentualne problemy z witryną za pomocą Google Pagespeed Insights i uzyskać wskazówki, jak je rozwiązać. Niektóre z najczęstszych sugestii to:

  • usunięcie zasobów JavaScript i CSS, które blokują renderowanie,

  • optymalizacja obrazów (formatowanie i kompresja),

  • redukcja kodu HTML.

Podsumowanie

Responsywność i przyjazność dla urządzeń mobilnych stały się dla kupujących online ważniejsze niż kiedykolwiek. A to oznacza, że muszą być równie ważne dla właścicieli sklepów. Upewnij się, że Twój e-commerce działa na urządzeniach mobilnych w przejrzysty i łatwy sposób, a będziesz miał szansę na wyższą pozycję w Google i większą liczbę zadowolonych klientów.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: The Most Annoying Things in Mobile Online Shops

07.03.2022
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

Select Country: