Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Szczegółowy i dokładny opis produktu pełni kluczową rolę w sprzedaży internetowej. Często jest on gwarantem przemyślanych i udanych zakupów. Sprzedawcy internetowi, w zależności od sprzedawanego asortymentu, zobowiązani są do przestrzegania odpowiednich przepisów. Jednym z przepisów są nowe regulacje dotyczące opisu etykiety efektywności energetycznej, które obowiązują od 1 stycznia bieżącego roku.
Konieczność opisu etykiety efektywności energetycznej dotyczy następującej grupy produktów:
Nowe sposoby opisu etykiet energetycznych dotyczą zarówno produktów, które weszły do obiegu po 1 stycznia bieżącego roku wraz z nowym identyfikatorem modelu, jak i wcześniej wyprodukowanych modeli produktów.
Dostawcy mają obowiązek przygotować elektroniczną etykietę oraz elektroniczną kartę produktu dla modeli, które weszły do obiegu 1 stycznia 2015 wraz z nowym identyfikatorem. Projekt etykiety znajduje się w załączniku do Rozporządzenia (UE) nr 518/2014. Etykiety efektywności energetycznej znane są kupującym ze sprzedaży stacjonarnej. Poniżej etykieta energetyczna odkurzacza.
W poszczególnych załącznikach do Rozporządzenia UE znalazły się również regulacje dotyczące informacji, które muszą się znaleźć na karcie produktu dla każdej grupy produktów. Ustawodawca, w przejrzysty sposób podał kolejność zamieszczenia poszczególnych informacji.
Dla ułatwienia, dostawcy mogą przygotować etykietę energetyczną i kartę produktu gotową do pobrania na stronie internetowej.
Rozporządzenie UE jasno określa również obowiązki e-sprzedawców.
Przy udostępnieniu etykiety elektronicznej i elektronicznej karty produktu ze strony internetowej dostawcy, e-sprzedawca zobowiązany jest do przestrzegania wytycznych dotyczących sposobu wyświetlania zarówno etykiety, jak i karty produktu.
W Rozporzadzeniu UE podano również dokładne wytyczne dotyczące umieszczania etykiet i kart produktu w sklepie internetowym. Zgodnie z tym, etykietę elektroniczną należy umieścić „w bliskiej odległości od ceny produktu”. Etykieta może również zostać przedstawiana w formie „wbudowanego wyświetlacza”. Oznacza to, że do etykiety może prowadzić znak odsyłający, np. strzałka.
Strzałka odsyłająca powinna być w kolorze klasy energetycznej produktu. Na strzałce powinna być zaznaczona także klasa energetyczna produktu. Czcionka powinna być biała, a jej wielkości powinna odpowiadać wielkości czcionki, która widnieje przy cenie.
Jeżeli na stronie sklepu znajduje się „wbudowany wyświetlacz” (np. strzałka odsyłająca), wówczas należy przestrzegać poniższych wytycznych:
Również elektroniczna karta produktu powinna być umieszczona w pobliżu ceny produktu. Wielkość czcionki powinna być dobrana w taki sposób, aby karta produktu była czytelna i dobrze widoczna. Również tutaj istnieje możliwość zastosowania wbudowanego wyświetlacza, np. strzałki odsyłającej. Wbudowany wyświetlacz powinien być przy tym jasno i czytelnie oznaczony wyrażeniem „Karta produktu”.
Wdrożenie opisanych wymagań na pozór może wydawać się łatwe. Jednak wbudowane wyświetlacze odsyłające do etykiety energetycznej lub karty produktu powinny znajdować się „w bliskiej odległości od ceny produktu”. Dostosowanie wymogów może być problematyczne w sklepach internetowych, które stosują dużą czcionkę do podania ceny produktu. Sklepy internetowe, które nie dostosują swoich witryn do wymogów prawnych mogą się narazić na kary finansowej, np. ze strony UOKIK-u. Sprzedawcy internetowi, którzy w swoim asortymencie posiadają wyżej wymienione produkty, powinni sprawdzić, czy spełniają wymagania dotyczące wyświetlania etykiety efektywności energetycznej i karty produktu. Jeśli zajdzie taka konieczność, powinni dopasować swoje witryny pod tym kątem. Jeśli produkty są oferowane również za pośrednictwem takich platform jak np. eBay, to sprzedawcy nie powinni zapomnieć o sprawdzeniu i dopasowaniu opisów produktów również w innych serwisach.
25.05.2015Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.