Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Każdy z nas ma obawy w kwestii zakupów on-line. Nic dziwnego, bo oszustwa w sieci wciąż się zdarzają.
Potrzebujesz wiedzy, jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy, aby móc kupować w tych tańszych, mniej znanych, zamiast przepłacać w sprawdzonych.
Musisz też wiedzieć, jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego, gdy chcesz kupić produkty niestandardowe, limitowane, designerskie.
Zakupy w sieci mogą być bezpieczne. Ważne są m.in. opinie klientów czy zapisy drobnym druczkiem. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak świadomie omijać fałszywe sklepy internetowe.
W tym artykule dowiesz się:
jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego,
na co zwrócić uwagę podczas e-zakupów,
jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy.
Przygotowaliśmy artykuł w formie listy wypunktowanej. Dzięki temu poznasz procedurę sprawdzania wiarygodności sklepu internetowego krok po kroku.
W prosty sposób zweryfikujesz podejrzany sklep internetowy dzięki artykułowi w formie listy
Naszym celem jest uzbrojenie Cię w wiedzę, abyś nigdy nie musiał w internecie szukać odpowiedzi na pytanie jak odzyskać pieniądze ze sklepu internetowego.
Zbuduj zaufanie. Zwiększ sprzedaż.
Zacznijmy od słowa wstępu:
Korzystając z serwisów umożliwiających porównanie cen, można zaoszczędzić znaczną kwotę. Niestety — zdarza się, że w pogoni za najniższą ceną, trafiamy na fałszywy sklep internetowy.
Kilka kliknięć później i po opłaceniu towaru przelewem w przedpłacie jest już za późno... Pieniądze zostały stracone a produkt nigdy nie dotrze do nabywcy.
Nie myśl jednak, że wybór opcji za pobraniem w jakikolwiek sposób zmienia postać rzeczy. W paczce może przecież znajdować się całkiem inny przedmiot od zamawianego. Przykład: atrapa zamiast telefonu.
W sieci grasuje wielu oszustów, którzy są gotowi wykorzystać technologię na Twoją niekorzyść
Fałszywe sklepy internetowe są prowadzone przez doświadczonych oszustów. Klienci stają się ich ofiarą coraz częściej, wraz ze wzrostem popularności zakupów w sklepach internetowych.
📚Przeczytaj też: Jak dbać o wizerunek firmy w sieci? Poradnik dla e-sklepów
(Nic dziwnego zatem, że wciąż 38% internautów nie kupuje w internecie).
Przykładów nie trzeba daleko szukać:
Tak było m.in. w przypadku popularnego urządzenia kuchennego Thermomix albo markowych butów sportowych w promocyjnych cenach z serwisu oryginalneobuwie.com.
Oszuści oferują produkty po bardzo przystępnych cenach, usypiając zdrowy rozsądek potencjalnych klientów.
Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, należy dokładnie przeanalizować wszystkie zamieszczone przez sklep internetowy informacje oraz opinie klientów i sprawdzić, czy nie ma w nich czegoś podejrzanego.
Niestety, nie istnieje ogólna lista podejrzanych sklepów internetowych. Musisz dowiedzieć się, jak sprawdzić e-sklep, aby następnie dokonać analizy samodzielnie.
Poniżej znajdziesz listę elementów, na które musisz zwrócić uwagę podczas kupowania przez internet.
Podejrzane sklepy internetowe utrudniają identyfikację podmiotu, który stoi za prowadzeniem sprzedaży. Warto zapamiętać, że:
Dane identyfikujące sklep muszą być łatwo dostępne i przejrzyste.
Jeśli odpowiednie informacje nie są opublikowane na stronie sklepu lub są trudne do odnalezienia, jest to poważny sygnał do zachowania ostrożności.
Dane identyfikujące sprzedawcę powinny wyglądać jak na przykładzie:
Dane identyfikujące firmę na stronie kontaktowej sklepu tołpa
Postawmy sprawę jasno:
Nie jesteś w stanie zweryfikować, kto tak naprawdę jest sprzedawcą i odpowiada z tytułu umowy sprzedaży po przeanalizowaniu strony e-sklepu?
Bezpieczniej dla Ciebie będzie wybrać inny sklep.
Zastanawiałeś się kiedyś, jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest legalny? Jeśli ma działać zgodnie z prawem, musi stosować się do takich rozporządzeń jak RODO.
Brak dbałości o ochronę danych osobowych to kolejna ważna wskazówka.
Jeśli jest ona potraktowana po macoszemu lub w ogóle nie poinformowano o niej w regulaminie lub polityce prywatności, może to oznaczać, że sprzedawca nie chroni odpowiednio naszych danych.
Profesjonalny sklep musi posiadać jasne i przejrzyste informacje w zakresie ochrony i przetwarzania danych osobowych:
Łącze do polityki prywatności znajdziesz najczęściej w stopce sklepu:
Oprócz polityki prywatności dotyczącej gromadzenia i przetwarzania danych osobowych, musisz zwrócić uwagę na coś jeszcze:
Czy Twoje dane są przesyłane do sklepu w formie szyfrowanej?
Dowiesz się o tym w prosty sposób. Zwróć uwagę, czy przy adresie sklepu znajduje się informacja o bezpiecznym połączeniu.
Ikonka kłódki różni się w zależności od przeglądarki
O szyfrowanym połączeniu świadczą kłódka przy adresie oraz — w zależności od przeglądarki — https zamiast http na początku adresu. Chrome nie wyświetla tego przedrostka, a jedynie kłódkę.
Informacje o cenach powinny jasno wskazywać cenę brutto danego towaru. Oznacza to kwotę wyrażoną wraz z podatkiem VAT.
W sklepie musi znaleźć się również informacja, czy należy do ceny doliczyć koszt wysyłki lub jakiekolwiek inne dodatkowe koszty:
Czytelna informacja o kosztach dostawy na stronie produktu
Jeśli koszty wysyłki nie zostały określone lub ich obliczenie jest niejasne, należy liczyć się z nieprzyjemnymi niespodziankami.
Dobrym znakiem uwiarygadniającym ofertę sklepu jest natomiast objęcie płatności z góry usługą Ochrony Kupującego, np. Trusted Shops:
Ochrona Kupującego w Trusted Shops
Rozwiązanie to pozwala uniknąć utraty pieniędzy w razie braku dostawy towaru, jako że Trusted Shops przyjmuje rolę gwaranta.
Jeśli dla danego produktu podano małą czcionką informację terminy dostawy są niewiążące — to warto mieć się na baczności.
Zgodnie z przepisami termin dostawy powinien zostać wyraźnie określony. Ewentualny dłuższy czas dostawy powinien zostać wyraźnie wskazany bezpośrednio przy produkcie i/lub w koszyku:
Przejrzysta informacja o czasie wysyłki w koszyku w sklepie tołpa
📚Przeczytaj też: Dostawa w sklepie internetowym – jakie formy dostawy oferować klientom?
W szczególności na portalach aukcyjnych można znaleźć wielu sprzedawców oferujących produkty, które nie są wysyłane z Polski. Wysyłają zamówione towary z zagranicy, na przykład z Chin.
Wydłuża to oczywiście proces dostawy, a w niektórych przypadkach może również oznaczać obowiązek opłacenia cła!
Od umowy zawartej w internecie można odstąpić w terminie 14 dni bez podawania przyczyny, a następnie zwrócić towar do sklepu.
Należy zachować ostrożność, gdy sprzedawca próbuje ograniczyć to prawo.
O jakim ograniczaniu prawa do zwrotu mowa? Przykłady:
1. Wymóg, aby zwracany towar był obowiązkowo w oryginalnym opakowaniu.
2. Wyłączenie możliwość zwrotu niektórych kategorii produktów pomimo braku odpowiedniej podstawy w obowiązujących przepisach.
Działanie to jest nieprzyjazne wobec konsumentów, a nawet zabronione ustawowo, a mimo to niektórzy sprzedawcy próbują pogorszyć sytuację prawną swoich klientów za pomocą klauzul w regulaminie sklepu.
Pamiętaj, że postanowienia takie jak—
przesyłka na ryzyko nabywcy lub szkody transportowe należy zgłaszać niezwłocznie i po uprzednim sporządzaniu protokołu szkody
— są niedozwolone i nieskuteczne.
W przypadku mniejszych sklepów warto przeprowadzić krótką analizę w intrenecie. Może znajdziesz na forach negatywne opinie, które uchronią Cię przed zakupem u nierzetelnego sprzedawcy?
Przed zakupem wpisz w Google po prostu: nazwa sklepu + opinie.
W wynikach wyszukiwania możesz znaleźć profil sklepu taki jak:
Zwróć uwagę na to, w jakim serwisie zgromadzone są opinie klientów.
Przykładowo, Trusted Shops zawsze stoi na straży konsumentów i pilnuje sprzedawców w zakresie fałszerstw opinii. Nie każdy serwis z opiniami ma tak restrykcyjną politykę w zakresie współpracy ze sklepami internetowymi.
W ustaleniu wiarygodności e-sklepu pomocne mogą okazać się również znaki jakości przyznawane sprzedawcy przez niezależne i postronne podmioty. Uzyskanie znaków jakości wymaga spełnienia przez sklep określonych prokonsumenckich kryteriów.
Przykładowo znak jakości wymaga od sklepu przejścia audytu prawnego, a następnie utrzymanie odpowiedniego stosunku zadowolenia klientów.
Sklep tołpa posiada znak jakości Trusted Shops
Warto również wybrać sklep oferujący klientom Ochronę Kupującego, dzięki której odzyskamy wpłacone środki jeśli nie otrzymamy zamówionego towaru.
W przypadku aptek prowadzących również wysyłkową sprzedaż produktów leczniczych istnieje na obszarze UE obowiązek publikacji na stronie internetowej europejskiego logo bezpieczeństwa.
Służy ono jako potwierdzenie dla nabywców, że sprzedawca jest legalnie działającym podmiotem.
W tym artykule dowiedziałeś się, jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego. Mam nadzieję, że dzięki zebranej tu wiedzy z łatwością ocenisz, czy podejrzany sklep internetowy jest fałszywy czy też nie.
06.09.2021Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.