Podejrzany, fałszywy sklep internetowy - jak rozpoznać?

Każdy z nas ma obawy w kwestii zakupów on-line. Nic dziwnego, bo oszustwa w sieci wciąż się zdarzają.

Powiem wprost:

Potrzebujesz wiedzy, jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy, aby móc kupować w tych tańszych, mniej znanych, zamiast przepłacać w sprawdzonych.

Musisz też wiedzieć, jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego, gdy chcesz kupić produkty niestandardowe, limitowane, designerskie.

Zakupy w sieci mogą być bezpieczne. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak świadomie omijać fałszywe sklepy internetowe.

blogTitle-mystery_shopping

W tym artykule dowiesz się:

  • jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego

  • na co zwrócić uwagę podczas e-zakupów

  • jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy

Przygotowaliśmy artykuł w formie listy wypunktowanej. Dzięki temu poznasz procedurę sprawdzania wiarygodności sklepu internetowego krok po kroku.

check-lista

W prosty sposób zweryfikujesz podejrzany sklep internetowy dzięki artykułowi w formie listy 

Naszym celem jest uzbrojenie Cię w wiedzę, abyś nigdy nie musiał w internecie szukać odpowiedzi na pytanie jak odzyskać pieniądze ze sklepu internetowego.

Zacznijmy od słowa wstępu:

Podejrzane sklepy internetowe — realny problem

Korzystając z serwisów umożliwiających porównanie cen można zaoszczędzić znaczną kwotę. Niestety — zdarza się, że w pogoni za najniższą ceną trafiamy na fałszywy sklep internetowy.

Kilka kliknięć później i po opłaceniu towaru przelewem w przedpłacie jest już za późno... Pieniądze zostały stracone a produkt nigdy nie dotrze do nabywcy.

Nie myśl sobie jednak, że wybór opcji za pobraniem w jakikolwiek sposób zmienia postać rzeczy. W paczce może przecież znajdować się całkiem inny przedmiot od zamawianego. Przykład: atrapa zamiast telefonu.

hacker

W sieci grasuje wielu oszustów, którzy są gotowi wykorzystać technologię na Twoją niekorzyść

Fałszywe sklepy internetowe są prowadzone przez doświadczonych oszustów. Klienci stają się ich ofiarą coraz częściej, wraz ze wzrostem popularności zakupów w sklepach internetowych.

(Nic dziwnego zatem, że wciąż 38% internautów nie kupuje w internecie).

Przykładów nie trzeba daleko szukać:

Tak było m.in. w przypadku popularnego urządzenia kuchennego Thermomix albo markowych butów sportowych w promocyjnych cenach z serwisu oryginalneobuwie.com.

Oszuści oferują produkty po bardzo przystępnych cenach, usypiając zdrowy rozsądek potencjalnych klientów.

Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, należy dokładnie przeanalizować wszystkie zamieszczone przez sklep internetowy informacje i sprawdzić, czy nie ma w nich czegoś podejrzanego.

Niestety, nie istnieje ogólna lista podejrzanych sklepów internetowych. Musisz dowiedzieć się, jak sprawdzić sklep internetowy, aby następnie dokonać analizy samodzielnie.

Poniżej znajdziesz listę elementów, na które musisz zwrócić uwagę podczas kupowania przez internet.

Dowiedz się, jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest wiarygodny:

Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego? — lista krok po kroku

1. Podejrzana identyfikacja sprzedawcy

Podejrzane sklepy internetowe utrudniają identyfikację podmiotu, który stoi za prowadzeniem sprzedaży. Warto zapamiętać, że:

Dane identyfikujące sklep muszą być łatwo dostępne i przejrzyste.

Jeśli odpowiednie informacje nie są opublikowane na stronie sklepu lub są trudne do odnalezienia, jest to poważny sygnał do zachowania ostrożności.

Dane identyfikujące sprzedawcę powinny wyglądać jak na przykładzie:

tolpa-dane-identyfikujace

Dane identyfikujące firmę na stronie kontaktowej sklepu tołpa

Postawmy sprawę jasno:

Nie jesteś w stanie zweryfikować, kto tak naprawdę jest sprzedawcą i odpowiada z tytułu umowy sprzedaży po przeanalizowaniu strony e-sklepu?

Bezpieczniej dla Ciebie będzie wybrać inny sklep.

2. Niewystarczająca ochrona danych osobowych

Zastanawiałeś się kiedyś, jak sprawdzić czy sklep internetowy jest legalny? Jeśli ma działać legalnie, musi stosować się do takich rozporządzeń jak RODO.

Brak dbałości o ochronę danych osobowych to kolejna ważna wskazówka.

Jeśli ochrona danych jest potraktowana po macoszemu lub w ogóle nie poinformowano o niej w regulaminie lub polityce prywatności, może to oznaczać, że sprzedawca nie chroni odpowiednio naszych danych.

Profesjonalny sklep musi posiadać informacje w zakresie ochrony i przetwarzania danych osobowych:

royalfashion-polityka-prywatnosci

Łącze do polityki prywatności znajdziesz najczęściej w stopce sklepu:

royalfashion-stopka

Oprócz polityki prywatności dotyczącej gromadzenia i przetwarzania danych osobowych, musisz zwrócić uwagę na coś jeszcze:

Czy Twoje dane są przesyłane do sklepu w formie szyfrowanej?

Dowiesz się o tym w prosty sposób. Zwróć uwagę, czy przy adresie sklepu znajduje się informacja o bezpiecznym połączeniu.

royalfashion-https

Ikonka kłódki różni się w zależności od przeglądarki

O szyfrowanym połączeniu świadczą kłódka przy adresie oraz — w zależności od przeglądarki — https zamiast http na początku adresu. Chrome nie wyświetla tego przedrostka, a jedynie kłódkę.

3. Niejednoznaczne ceny oraz płatność bez ochrony kupującego

Informacje o cenach powinny jasno wskazywać cenę brutto danego towaru. Oznacza to kwotę wyrażoną wraz z podatkiem VAT.

W sklepie musi znaleźć się również informacja, czy należy do ceny doliczyć koszt wysyłki lub jakiekolwiek inne dodatkowe koszty:

koszty-dostawy-tolpa

Czytelna informacja o kosztach dostawy na stronie produktu

Jeśli koszty wysyłki nie zostały określone lub ich obliczenie jest niejasne, należy liczyć się z nieprzyjemnymi niespodziankami.

Dobrym znakiem uwiarygadniającym ofertę sklepu jest natomiast objęcie płatności z góry usługą ochrony kupującego, np. Trusted Shops:

ochrona-kupujacego

Ochrona kupującego w Trusted Shops

Rozwiązanie to pozwala uniknąć utraty pieniędzy w razie braku dostawy towaru, jako że Trusted Shops przyjmuje rolę gwaranta.

4. Otwarty termin dostawy

Jeśli dla danego produktu podano małą czcionką informację terminy dostawy są niewiążące — to warto mieć się na baczności.

Zgodnie z przepisami termin dostawy powinien zostać wyraźnie określony. Ewentualny dłuższy czas dostawy powinien zostać wyraźnie wskazany bezpośrednio przy produkcie i/lub w koszyku:

wysylka-72h

Przejrzysta informacja o czasie wysyłki w koszyku w sklepie tołpa

W szczególności na portalach aukcyjnych jest dużo sprzedawców oferujących produkty, które nie są wysyłane z Polski. Sprzedawcy wysyłają zamówione produkty z zagranicy, na przykład z Chin.

Wydłuża to oczywiście proces dostawy, a w niektórych przypadkach może również oznaczać obowiązek opłacenia cła!

5. Niezgodne z prawem odstąpienie od umowy

Od umowy zawartej w internecie można odstąpić w terminie 14 dni bez podawania przyczyny, a następnie zwrócić towar do sklepu.

Należy zachować ostrożność, gdy sprzedawca próbuje ograniczyć to prawo.

O jakim ograniczaniu prawa do zwrotu mowa? Przykłady:

1. Wymóg, aby zwracany towar był obowiązkowo w oryginalnym opakowaniu.

2. Wyłączenie możliwość zwrotu niektórych kategorii produktów pomimo braku odpowiedniej podstawy w obowiązujących przepisach.

6. Drobny druczek i klauzule niedozwolone

Jest to nieprzyjazne wobec konsumentów, a nawet zabronione ustawowo, a mimo to niektórzy sprzedawcy próbują pogorszyć sytuację prawną swoich klientów za pomocą klauzul w regulaminie sklepu.

Pamiętaj, że postanowienia takie jak—

przesyłka na ryzyko nabywcy lub szkody transportowe należy zgłaszać niezwłocznie i po uprzednim sporządzaniu protokołu szkody

—są niedozwolone i nieskuteczne.

7. Negatywne opinie

W przypadku mniejszych sklepów warto przeprowadzić krótką analizę w intrenecie. Może znajdziesz na forach negatywne opinie, które uchronią Cię przed zakupem u nierzetelnego sprzedawcy?

Przed zakupem wpisz w Google po prostu: nazwa sklepu + opinie.

W wynikach wyszukiwania możesz znaleźć profil sklepu taki jak:

royalfashion-opinie

Zwróć uwagę na to, w jakim serwisie zgromadzone są opinie.

Przykładowo, Trusted Shops zawsze stoi na straży konsumentów i pilnuje sprzedawców w zakresie fałszerstw opinii. Nie każdy serwis z opiniami ma tak restrykcyjną politykę w zakresie współpracy ze sklepami internetowymi.

8. Znak jakości i gwarancja zwrotu pieniędzy

W ustaleniu wiarygodności e-sklepu pomocne mogą okazać się również znaki jakości przyznawane sprzedawcy przez niezależne i postronne podmioty. Uzyskanie znaków jakości wymaga spełnienia przez sklep określonych prokonsumenckich kryteriów.

Przykładowo Znak jakości wymaga od sklepu przejścia audytu prawnego, a następnie utrzymanie odpowiedniego stosunku zadowolenia klientów.

znak-jakosci-tolpa

Sklep tołpa posiada Znak jakości Trusted Shops

Warto również wybrać sklep oferujący kupującym gwarancję zwrotu pieniędzy, dzięki której odzyskamy wpłacone pieniądze w przypadku braku otrzymania zamówionego towaru.

W przypadku aptek prowadzących również wysyłkową sprzedaż produktów leczniczych istnieje na obszarze UE obowiązek publikacji na stronie internetowej europejskiego logo bezpieczeństwa.

Służy ono jako potwierdzenie dla nabywców, że sprzedawca jest legalnie działającym podmiotem.

Podsumowanie

W tym artykule dowiedziałeś się, jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego. Mam nadzieję, że dzięki zebranej tu wiedzy z łatwością ocenisz, czy podejrzany sklep internetowy jest fałszywy czy też nie.

Wiedza, jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy umożliwi Ci uniknięcie dylematu pod tytułem jak odzyskać pieniądze od oszusta internetowego :)

Serdecznie życzę Ci bezpiecznych zakupów w internecie!

4 komentarzy