Jak pisać doskonałe opisy produktów?

Dobre opisy produktów w sklepie internetowym są równie ważne, jak świetne zdjęcia czy brak błędów technicznych. Nie tylko odpowiadają za pozytywne doświadczenia klientów, ale także zwiększają wiarygodność Twojego e-sklepu, pomagają w osiągnięciu wyższej pozycji w wyszukiwarkach oraz zwiększają konwersję.

Czym jest dobry opis produktu?

Zanim przejdziemy do sedna tego, jak napisać dobry opis produktu, zdefiniujmy, co w ogóle sprawia, że ten jest doskonały.

Po pierwsze, skuteczny opis produktu zwiększy sprzedaż na Twojej stronie. Kiedy klienci są dobrze poinformowani, są bardziej skłonni do dokonania zakupu. W istocie, opis produktu jest Twoim chwytem sprzedażowym, czyż nie? Informuje on klienta tak, jak zrobiłby to sprzedawca. Jest to również jeden z ostatnich etapów ścieżki zakupowej.

Dobry opis produktu odzwierciedla Twoją markę i grupę docelową. Może on naprawdę pomóc wypełnić lukę pomiędzy tym, czym jest Twoja marka, a tym, kim są Twoi klienci.

📚Przeczytaj też: Rebranding – co to jest i jak go przeprowadzić?

Dobry opis produktu pomoże również e-sklepowi w osiągnięciu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Prawdopodobnie rozumiesz już cykliczną naturę SEO. Im więcej osób trafi na Twoją stronę, tym więcej odwiedzających i większa sprzedaż. Wyższa konwersja to sygnał dla Google, że witryna jest wysokiej jakości, co przekłada się na jeszcze wyższą pozycję. Świetne teksty w opisach produktów pomoże Ci w osiągnięciu tego celu.

Nouveau call-to-action

Dlaczego opis produktu jest tak ważny?

W tym momencie rozumiesz już, że dobre opisy produktów mogą zwiększyć konwersję, wzmocnić wizerunek marki, zwiększyć wiarygodność i poprawić SEO Twojej strony. Ważne jest też jednak to, co na temat tego wszystkiego mają do powiedzenia konsumenci. Oto wykres autorstwa eMarketer pokazujący, co według amerykańskich użytkowników smartfonów jest najbardziej wpływowym czynnikiem w ich decyzjach zakupowych:

Nie ulega wątpliwości, że na klientów podczas zakupów online wpływa wiele czynników. 83 proc. wszystkich respondentów wskazało elementy strony produktowej jako najistotniejsze (tj. zdjęcia produktów i ich opisy).

Warto zauważyć, że opinie o produktach i oceny w postaci gwiazdek również znalazły się w pierwszej czwórce. Więcej na temat gwiazdek Google przeczytasz w naszym bezpłatnym poradniku:

New call-to-action

Jak napisać dobry opis produktu?

Jest wiele rzeczy, o których należy pomyśleć przy tworzeniu dobrego opisu produktu. Oto kilka wskazówek, jak zacząć!

1. Odpowiedz na ważne pytania przed rozpoczęciem pisania

Zanim zaczniesz pisać, powinieneś zadać sobie kilka pytań, które pomogą Ci ukierunkować Twój opis produktu:

  • Język potoczny czy formalny: jak zwracam się do moich klientów (również w e-mailach i przez telefon)?

  • Kim jest mój typowy klient?

  • Dlaczego potrzebują tego produktu?

  • Czego oczekują od produktu?

  • Gdzie będą używać tego produktu?

  • Jakie dodatkowe informacje mogę im zaoferować, aby poprawić ich doświadczenia?

Pytania te są w zasadzie mieszanką pytań dotyczących produktów i pytań klientów. Udzielenie odpowiedzi na te pierwsze jest stosunkowo łatwe. Jednak wiedza o tym, jak chcesz zwracać się do odbiorców i jakiego języka używają, jest kluczowa dla „klimatu” Twojego sklepu internetowego.

Udzielenie odpowiedzi na kilka pytań dotyczących produktu (i jego zastosowania) przed rozpoczęciem pisania tekstu ułatwi określenie cech, które należy podkreślić.

Jeśli chodzi o zadawanie pytań dotyczących odbiorców, więcej na ten temat poniżej.

2. Poznaj swoją publiczność

Znajomość swojej grupy odbiorców jest bardzo ważna przy tworzeniu dobrego opisu produktu. Jeśli jeszcze nie stworzyłeś buyer persony, naprawdę powinieneś to zrobić. Sporządzenie profilu idealnego klienta może pomóc wielu różnym działom w Twojej firmie. W przypadku opisów produktów, umożliwią one uświadomienie sobie, co jest dla nich naprawdę ważne.

Na przykład, jeśli sprzedajesz wysokiej klasy, profesjonalne słuchawki, to prawdopodobnie masz inną grupę docelową niż ktoś, kto sprzedaje słuchawki dla graczy lub modne, designerskie modele. Powinno to zdecydowanie wpłynąć na to, jak piszesz o swoich produktach.

Jeśli pracujesz w niszy rynkowej, to już wiesz, jak ważne jest, aby skupić się na swojej głównej grupie odbiorców i mówić ich językiem.

📚Przeczytaj też: Jak znaleźć swoją niszę rynkową? – 4 porady dla e-sprzedawców

3. Skup się na korzyściach i cechach

Dobry opis produktu powinien koncentrować się na jego cechach i korzyściach. Oczywiście, cechy są nieco bardziej oczywiste. Korzyści będą wymagały nieco więcej kreatywności i wiedzy na temat Twojej grupy docelowej.

Jednak oba te czynniki pozwalają na kreatywne pisanie. Pamiętaj, aby użyć kilku pozytywnych przymiotników, które podkreślają cechy produktu – np. „elegancki wygląd” czy „niezwykła wydajność”. A jeśli produkt jest wysokiej jakości, a co za tym idzie – w wyższej cenie niż przeciętny towar tego typu – opis powinien to odzwierciedlać w swoim języku.

W rozszerzonym opisie (znajdującym się np. w dalszej części strony) możesz bliżej omówić cechy, zalety i specyfikację techniczną danego produktu. Taki tekst nie tylko informuje odwiedzających stronę o asortymencie, ale też ma pozytywny wpływ na SEO.

4. Zastosuj storytelling

Kiedy już wiesz, kim są Twoi odbiorcy, upewnij się, że docierasz do nich również na poziomie emocjonalnym.

W szkole reklamy, copywriterzy i projektanci są zawsze uczeni, że produkty sprzedają dzieci i szczeniaki. Oczywiście nie możemy używać ich do sprzedaży wszystkiego, ale podstawowa koncepcja pozostaje aktualna: emocje inspirują ludzi.

5. Ułatwiaj czytanie – stosuj wypunktowania

Ogólnie rzecz biorąc, wyjątkowo długie opisy produktów nie są pożądane. Celuj w krótkie, konkretne i łatwe do przeczytania teksty. Mogą w tym pomóc wypunktowania.

Wyobraź sobie, że sprzedajesz obuwie dziecięce. Niektóre elementy, które można w ten sposób podkreślić, to np.:

  • informacje o materiale (oddychająca skóra),

  • antypoślizgowa podeszwa (minimalizująca ryzyko upadku),

  • idealne pierwsze buty (odwołanie się do emocji),

  • testowane przez podologów (kupując takie buty, dbamy o zdrowie naszych dzieci).

Pamiętaj, że czasami użytkownicy pomijają resztę opisu i ograniczają się do wypunktowania. Dlatego ważne jest, aby podkreślić najważniejsze cechy i korzyści w tym miejscu.

6. Pomyśl o SEO – optymalizuj opisy pod kątem słów kluczowych (dodaj punkt o opiniach o produktach)

Chociaż prawdopodobnie stanie się to organicznie, jeśli napiszesz dobry opis produktu, ważne jest, aby pamiętać o słowach kluczowych. Z punktu widzenia optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, użycie właściwych słów kluczowych pomoże podbić Twoje strony w rankingach wyszukiwania.

Na marginesie, poruszyliśmy już temat opinii o produktach w jednej z wcześniejszych porad. Poza budowaniem wiarygodności, zbieranie i wyświetlanie ocen to również korzyść dla SEO Twoich stron produktowych. Największe z nich to:

  1. dodanie odpowiednich słów kluczowych,

  2. konsekwentne wzbogacanie stron produktowych o nową treść.

seo strony produktu

7. Wykorzystaj zdjęcia i wideo

Oczywiście, kiedy mówimy o opisach produktów, myślimy o tekstach. Nie powinieneś jednak ignorować innych elementów strony produktowej, ponieważ są one również niezwykle ważne dla konwersji. Może nie wymagają one słów (przy okazji, teksty alt Twoich zdjęć powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO), ale odpowiadają one na pytania konsumentów. Pamiętaj, aby na zdjęciach zawrzeć jak najwięcej informacji o różnych kątach i zastosowaniach Twojego produktu.

Aby uzyskać więcej informacji na temat tworzenia idealnej strony produktowej, sprawdź nasz darmowy poradnik:

Nouveau call-to-action

Podsumowanie

Opisy produktów nie są czymś, co można przeoczyć. Mogą one opowiadać historie, odpowiadać na pytania i przemawiać do Twoich docelowych odbiorców w sposób, który buduje więzi. Mogą również pomóc w podniesieniu pozycji strony w wyszukiwarkach i zwiększyć ruch w sklepie internetowym. Upewnij się, że otrzymają uwagę, na którą zasługują!

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu z j. angielskiego: How to Write Great Product Descriptions (with Examples)

30.08.2021

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies