Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sprzedawcy internetowi muszą spełnić względem konsumenta liczne obowiązki informacyjne. Co istotne – informacje te muszą zostać przekazane jeszcze przed złożeniem przez konsumenta zamówienia w e-sklepie. Przekazanie tych informacji dopiero na wyraźne żądanie konsumenta lub po złożeniu zamówienia jest niedopuszczalne i podlega karze grzywny. Przyjrzyjmy się zatem zakresowi wymaganych informacji.
Pełny katalog informacji, jakie sprzedawca internetowy musi przekazać konsumentowi umieszczony został w art. 12 ustawy o prawach konsumenta. Jest on dość obszerny – zawiera aż 21 obowiązków informacyjnych. Oto najważniejsze z nich z perspektywy sprzedawcy internetowego.
Konsument musi oczywiście wiedzieć z kim zawiera umowę na odległość (przez internet). W zależności od rodzaju i formy prawnej prowadzonej działalności, zakres wymaganych informacji dotyczących identyfikacji sprzedawcy jest różny. Generalnie jednak, w każdym przypadku przedsiębiorca jest zobowiązany do wskazania swojej nazwy (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej – imienia i nazwiska), adresu siedziby oraz danych dotyczących wpisu we właściwym rejestrze (CEIDG lub KRS). Wskazać należy również adres poczty elektronicznej, a także numer telefonu i faksu – jeżeli są dostępne. Dla pełnej transparentności warto zamieścić takie informacje nie tylko w regulaminie sklepu, lecz również bezpośrednio na dedykowanej w tym celu zakładce zamieszczonej na stronie sklepu, np. „Kontakt” lub „Informacje o sprzedawcy”. Rozwiązanie to zapewni możliwość łatwego odnalezienia informacji na stronie.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta, sprzedawca internetowy powinien poinformować kupujących o głównych cechach sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Jak szczegółowy powinien być opis? Wszystko zależy od rodzaju oferowanych w sklepie produktów lub usług. Niektóre kategorie produktów (np. sprzęt techniczny) wymagają zamieszczenia dokładniejszych informacji w porównaniu do innych towarów. Ponadto w zależności od asortymentu i rodzaju sprzedawanych w e-sklepie produktów, mogą istnieć dodatkowe obowiązki informacyjne, które nakładają na e-sprzedawców sektorowe regulacje prawne, tak jest np. przy sprzedaży artykułów spożywczych lub elektronicznych. Z kolei przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przy sprzedaży treści cyfrowych dodatkowo poinformować konsumenta o ich funkcjonalności oraz technicznych środkach ich ochrony, a także o mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć.
Wskazać należy oczywiście również informacje o łącznej cenie (kwota brutto), w tym także koszty dostawy i wszelkie ewentualne dodatkowe płatności. Gdy charakter danego przedmiotu świadczenia nie pozwala na wcześniejsze obliczenie wysokości tych opłat – wskazać należy sposób, w jaki będą one obliczane.
Przepisy ustawy o prawach konsumenta zobowiązują przedsiębiorcę do poinformowania konsumenta o sposobie i terminie spełnienia świadczenia (art. 12 ust. 1 pkt 8). Wskazać zatem należy informacje o współpracujących z e-sklepem pośrednikach (kurierach) i terminach realizacji przesyłki. Co ważne – informacja o czasie dostawy powinna zawierać nie tylko czas realizacji zamówienia po stronie samego e-sklepu, lecz również czas realizacji przesyłki po stronie przewoźnika. Należy zatem podać łączny czas dostawy z uwzględnieniem obu tych elementów. Można również wskazać oddzielnie wyodrębniony czas realizacji zamówienia w e-sklepie i czas realizacji przesyłki przez przewoźnika.
Wymóg wskazania ograniczeń w realizacji zamówienia odnosi się np. do ograniczeń terytorialnych obsługiwanego obszaru dostawy (np. „Dostawa towarów możliwa jest tylko na terytorium Polski”) lub dostępnych i akceptowalnych metod płatności. Wszelkie ograniczenia wskazać należy w sposób wyraźny, jasny i czytelny.
Przedsiębiorca powinien wskazać stosowaną przez siebie procedurę rozpatrywania reklamacji. Konsumentom przysługują ustawowe uprawnienia wynikające z rękojmi za wady rzeczy uregulowane w kodeksie cywilnym. W przypadku zakupu dokonywanego przez konsumenta, przedsiębiorca nie może wyłączyć lub ograniczyć swojej odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Ponadto jeśli na dany produkt jego producent lub sprzedawca udzielają gwarancji – stosowna informacja powinna znajdować się w opisie produktu. W przeciwieństwie do ustawowej rękojmi, gwarancja jest udzielna dobrowolnie, a jej zakres określa tzw. dokument gwarancyjny (karta gwarancji).
To podstawowe uprawnienie konsumenta w przypadku zakupów online. W chwili wyrażenia woli związania się umową na odległość (tj. jeszcze przed złożeniem zamówienia w e-sklepie) konsument musi zostać w sposób „jasny i zrozumiały” poinformowany zarówno o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy, jak i wyjątkowych sytuacjach, w których prawo to ze względu na specyfikę niektórych towarów i usług podlega wyłączeniu (obowiązki informacyjne z art. 12 pkt. od 9 do 12 ustawy o prawach konsumenta). Istotnym elementem pouczenia o prawie do odstąpienia jest wskazanie informacji w zakresie ponoszenia kosztów przesyłki zwrotnej. Jeżeli sklep nie poinformuje klienta o konieczności poniesienia kosztów odesłania towaru w przypadku odstąpienia od umowy, wówczas koszty te zobowiązany jest ponieść sprzedawca.
Znaczną większość wymaganych przez ustawę informacji można przekazać za pośrednictwem regulaminu sklepu. Powinien on być dostępny w stopce na każdej stronie sklepu. Bardzo ważna jest również ścieżka zakupowa – niektóre informacje (np. o prawie odstąpienia od umowy) powinny zostać wyraźnie powtórzone przed złożeniem zamówienia przez konsumenta. Warto zadbać o potwierdzenie, że konsument zapoznał się z nimi i wskazać na ostatniej stronie zamówienia w obrębie przycisku potwierdzającego zamówienie odnośniki do obowiązującego regulaminu oraz do pouczenia o prawie do odstąpienia od umowy. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie zastosowanie w tym celu pola checkbox.
Zamieszczenie wszystkich informacji w regulaminie nie zawsze będzie jednak wystarczająco jasnym i zrozumiałym sposobem informowania dla klienta sklepu. Dlatego na stronie e-sklepu powinny dodatkowo znajdować się specjalne, dedykowane zakładki, np.: „Kontakt” – gdzie również należy wskazać dane umożliwiające identyfikację przedsiębiorcy i kontakt z nim. Bardzo przydatne będą również zakładki: „Dostawa i płatność”, „Reklamacje” czy „Odstąpienie od umowy”. Większość kupujących online intuicyjnie szuka stosownych informacji nie w regulaminie sklepu, lecz właśnie w dedykowanych zakładkach na stronie e-sklepu. Wszystkie zakładki powinny być dostępne nie tylko na głównej stronie sklepu, lecz także na wszystkich jego podstronach.
02.08.2018Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.