Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Myli się ten, kto uważa, że osoby powyżej 55. roku życia nie istnieją w internecie i nie robią zakupów w sieci. Co więcej, biorąc pod uwagę fakt, że żyjemy w społeczeństwie starzejącym się, udział przedstawicieli pokolenia silver będzie w przyszłości coraz większy. Jak docierać do pokolenia silver, czyli klientów 55+ i w jaki sposób stworzyć skuteczną strategię marketingową?
Zgodnie z danymi GUS-u, na koniec 2020 r. liczba osób w wieku 60 lat i więcej wyniosła 9,8 mln, co stanowi 25 proc. populacji Polski. W 2030 r. liczba ta ma zwiększyć się o milion, a w 2050 r. ma wynieść 13,7 mln. Osoby 60+ będą stanowić wówczas około 40 proc. ogółu ludności naszego kraju.
Nie ulega więc wątpliwości, że specjaliści ds. marketingu będą musieli okazywać jeszcze większą uwagę przedstawicielom tzw. pokolenia silver, czyli osobom powyżej 55. roku życia.
Działania tego nie warto jednak odkładać na odległą przyszłość, bo badania wskazują, że przedstawiciele tej generacji są już teraz coraz bardziej widoczni w internecie i w e-commerce. Jak wynika z danych Izby Gospodarki Elektronicznej, w trakcie pandemii zainteresowanie zakupami w sieci wśród osób 55+ wzrosło o 12 proc., a użytkownicy ci spędzają nawet 4 godziny dziennie, surfując w internecie.
Jak pokazują badania Kantar oraz Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej, aż 62 proc. seniorów spędza czas w internecie na poszukiwaniu informacji o markach, a 65 proc. przed zakupem porównuje produkty, szukając dla siebie dogodnej oferty. Potwierdzają to również badania e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021”, które mówią, że 61 proc. reprezentantów pokolenia Silver szuka w Internecie inspiracji zakupowych – czytamy w raporcie e-Izby.
Jak więc dostosować swój sklep i działania marketingowe, by zwiększyć sprzedaż wśród tej grupy klientów?
Zacznij od dostosowania swojej witryny. Prosty, intuicyjny interfejs i menu, czytelne i dokładne opisy produktów czy proste do znalezienia informacje kontaktowe to podstawa. Z punktu widzenia pokolenia silver bardzo ważne jest doświadczenie użytkownika i łatwość poruszania się po witrynie.
📚Przeczytaj też: 5 wskazówek ułatwiających nawigację po witrynie
Obawa o wygląd produktu na żywo i ewentualne procedury związane z jego zwrotem może być dla osób starszych czynnikiem zniechęcającym do robienia zakupów online. Zadbaj więc o wyraźne zdjęcia z możliwością ich powiększenia, a także opublikuj fotografie robione z różnych kątów oraz pokazujące zastosowanie produktu. Jeśli masz taką możliwość, umieść na stronie wideo prezentujące towar w akcji – im więcej informacji tym lepiej (i mniejsze prawdopodobieństwo dokonania zwrotu oraz porzucenia koszyka).
To, co dla osób 55+ stanowi największą zaletę zakupów w sieci, to ich wygoda. Przedstawiciele tego pokolenia najchętniej wybierają opcję dostawy do domu. I choć popularność punktów odbioru czy maszyn paczkowych stale rośnie, to osoby starsze są pod tym względem tradycjonalistami i wybierają przesyłki kurierskie.
Jeśli zaś chodzi o metody płatności, to przedstawiciele pokolenia 55+ wcale nie stronią od nowoczesnych rozwiązań. Zgodnie z raportem „Pokolenie Silvers w e-commerce”, najchętniej wybieraną formą jest szybka płatność obsługiwana przez operatora. Na drugim miejscu znalazł się BLIK, a za nim płatność gotówką przy odbiorze.
Warto postawić więc na szeroki wachlarz metod płatności. Nie każdy senior będzie czuł się bezpiecznie, podając dane z karty płatniczej na stronie sklepu, którego nie zna. Daj mu więc wybór.
Tym, co wyróżnia silversów na tle innych pokoleń, jest ich doświadczenie życiowe. Objawia się ono również podczas robienia zakupów w internecie.
Osoby 55+ raczej nie są fanami szybkich zakupów i dużo czasu poświęcają na poszukiwanie tego „jedynego” produktu. Najważniejszą dla nich cechą jest nie niska cena, a jakość. Nie chcą zaprzątać sobie głowy ewentualnymi zwrotami, dlatego większość zakupów jest poprzedzona głębszym researchem.
Aby więc ułatwić zakup, podkreślaj niezawodność i trwałość produktów oraz eksponuj ich wartości dodane w swoich działaniach marketingowych.
To samo doświadczenie życiowe każe osobom 55+ myśleć o bezpieczeństwie zakupów w sieci. Coraz więcej przedstawicieli pokolenia silver zdaje sobie sprawę na temat oszustw w internecie i jest ostrożnych przy wyborze e-sklepu.
Pokazuj więc, że jesteś biznesem bezpiecznym i godnym zaufania. Wyświetlaj na swoich stronach znaki jakości czy gwarancję zwrotu pieniędzy – jak te dostępne w Trusted Shops. Pamiętaj też o umieszczeniu informacji kontaktowych w łatwym do znalezienia miejscu, by jeszcze bardziej wzmocnić swoją wiarygodność.
📚Przeczytaj też: Podejrzany, fałszywy sklep internetowy - jak rozpoznać?
Reklama ze starszą, smutną, samotną, nieporadną osobą w roli głównej? To już nie te czasy! Obecnie lata 55 i więcej to wiele możliwości. Współcześni seniorzy są aktywni, chętnie podejmują inicjatywę i integrują się z młodszymi pokoleniami, inspirując się nimi – np. korzystając z najnowszych technologii czy nabywając nowych umiejętności.
W swoich przekazach reklamowych i komunikacji marketingowej odejdź więc od typowego image’u schorowanego, biednego staruszka i zaprezentuj się od pozytywnej, kreatywnej strony. Pokaż, że życie po 60-tce może przynosić pozytywne zmiany. Tym bardziej, że odbiorcami takich reklam są nie tylko silversi, ale i przedstawiciele młodszych generacji, które coraz poważniej myślą o starzeniu się.
Myśląc o strategii marketingowej z pokoleniem silver w centrum uwagi, musisz wziąć pod uwagę odpowiednie kanały, by z powodzeniem do nich docierać.
Jeśli stawiasz wyłącznie na reklamę w sieci, to Twoim największym sprzymierzeńcem będą media społecznościowe, z największym naciskiem na Facebooka. Warto pamiętać, że aż 51 proc. Polaków w wieku 55-64 ma konto w mediach społecznościowych (źródło).
📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach
Najważniejszym oknem na świat dla pokolenia silver wciąż jest jednak telewizja. Jeśli więc osoby w tym wieku stanowią najistotniejszą grupę docelową Twojego sklepu, koniecznie powinieneś wystartować z kampanią w tym medium.
Innym dobrym sposobem dotarcia do seniorów będzie marketing SMS. Rozmowy telefoniczne mogą być już ryzykownym narzędziem, tym bardziej w świetle coraz śmielszych prób wyłudzeń, na temat których osoby starsze mają coraz większą świadomość. Nietrafionym pomysłem będą też boty czy formularze kontaktowe – silversi cenią sobie raczej komunikację z „żywym człowiekiem”, który będzie mógł w razie potrzeby wyjaśnić pojawiające się wątpliwości.
Styl życia „srebrnego pokolenia” w ostatnim czasie zmienił się diametralnie. Wraz z nim powinna też ewoluować strategia marketingowa Twojej marki. Osoby po 55. roku życia są coraz bardziej widoczne w internecie, nie warto więc ich lekceważyć i wiedzieć, jak kierować do nich swoje usługi.
11.08.2022Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.