Jak marketing afiliacyjny pomaga w zwiększeniu sprzedaży?

Wszyscy wiedzą, że jeśli chodzi o reklamowanie produktów, najlepiej działa poczta pantoflowa. Rozwinięciem tej koncepcji jest marketing afiliacyjny. Jest on właściwie opłacaną, cyfrową wersją tej formy reklamy. Działa na rynku już od kilku lat i jest wykorzystywany przez wiele spośród największych firm internetowych do zwiększania sprzedaży. W dzisiejszym wpisie opowiemy, czym on jest i jakie korzyści może przynieść Twojemu sklepowi.

bg-affiliate_marketing-1v-w1920h1200

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny polega na płaceniu prowizji osobom, które udostępnią linki do Twoich produktów prowadzące do sprzedaży. Chociaż wydaje się to zagmatwane, tak naprawdę cała koncepcja jest całkiem prosta. Jeśli na przykład sprzedajesz pluszowe misie, na pewno tworzysz unikalne linki prowadzące na stronę produktu. Następnie ktoś – na przykład bloger recenzujący zabawki – udostępni dany link na swojej stronie, w swoim blogu czy filmie. Linki są unikalne, więc sprzedawca może prześledzić, że dany klient trafił na jego stronę z określonego bloga. W nagrodę bloger, który zamieścił link, otrzyma prowizję za sfinalizowaną sprzedaż.

Ma to sens, prawda? Tacy blogerzy i influencerzy w rzeczywistości promują Twoje produkty wśród swoich odbiorców. Jeśli ich działania prowadzą do sprzedaży, otrzymują prowizję. Pomyśl o tym jak o zatrudnieniu sprzedawcy-freelancera. Niektórzy z tych influencerów zyskali tak dużą popularność, że utworzyli witryny, w których prezentują wyłącznie produkty stowarzyszone. 

Średnie stawki prowizji wahają się od 5 do 30%, ale te wartości mogą być różne w zależności od branży i ceny produktu.

Poza tym pliki cookie pozwalają przydzielić marketerom, którzy udostępniają linki, prowizję od sprzedaży pod warunkiem, że klient dokonał zakupu w ciągu 30 dni od pierwszego kliknięcia linku. Jest to umotywowane tym, że kupujący często odwiedzają stronę, ale decydują się na zakup kilka dni później. Ponieważ jest to bardzo częste zjawisko, marketerzy powinni być wynagradzani za „otwarcie drzwi sprzedaży”.   

Z tej strategii korzysta wielu dużych graczy, w tym największe markety na świecie – Amazon i eBay. Stosują ją również sklepy internetowe z każdej branży.

Jak pozyskać marketerów, którzy będą promować Twój sklep?

Techniczna strona tej strategii jest na szczęście całkiem prosta. Istnieje wiele witryn partnerskich poświęconych programom stowarzyszeniowym. Łączą one sprzedawców z marketerami. Możesz w takiej witrynie opublikować swoje produkty, tak by jej użytkownicy mogli utworzyć unikalne linki prowadzące na strony tych produktów i udostępnić je w miejscach, które uznają za właściwe. Znani partnerzy tego typu w Polsce to AdLeader, Zanox i Novem.

Zalety marketingu afiliacyjnego

Piękno marketingu afiliacyjnego polega na tym, że pozwala on znaleźć marketerów i influencerów, którzy zebrali wokół siebie idealną dla Ciebie grupę odbiorców i mogą wśród nich rozpowszechniać Twój przekaz. Wiadomo przecież, że jeśli Twoje produkty poleca ekspert lub influencer z branży, automatycznie stają się one niepomiernie bardziej wiarygodne, niż gdyby były reklamowane w spotach czy na banerach. Szczególnie dobrze to widać w przypadku rynków niszowych, gdzie sprzedaje się unikalne kategorie produktów.

Kolejną ogromną zaletą programów marketingu afiliacyjnego jest to, że nie niosą one ze sobą właściwie żadnego ryzyka. Jako sprzedawca płacisz prowizję dopiero po sprzedaniu produktu. Przez to oczywiście zarobisz nieco mniej na sprzedanym towarze, ale zyskasz dostęp do klientów, którzy w inny sposób nie znaleźliby Twojego sklepu. A jeśli Twoja firma opiera się na bardziej długoterminowych relacjach z klientem (CLV), pozyskanie nowego klienta jest niezbędnym pierwszym krokiem w tym modelu działalności.

Podsumowanie

Ogólnie rzecz biorąc, marketing afiliacyjny jest po prostu inną formą marketingu. Polega na wynagradzaniu promotorów marki i influencerów branżowych za promowanie produktu. Biorąc pod uwagę fakt, że do momentu sfinalizowania sprzedaży nie musisz nikomu płacić, warto go wypróbować. Zwłaszcza jeśli Twoim celem jest pozyskanie nowych, pierwszorazowych klientów.

15.04.2022

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies