Gwiazdki w wynikach Google - co się zmieniło? [nowe wytyczne]

Badania potwierdzają, że obecność gwiazdek w wynikach Google zwiększa liczbę kliknięć. Co sprytniejsi wykorzystywali tę wiedzę. 

Google postanowił ukrócić niektóre sposoby wykorzystania gwiazdek.

Sprawdź, jak obecnie działają Gwiazdki Google. Dowiedz się, jak możesz wykorzystać je na swoją korzyść.

Gwiazdki w Google

Gwiazdki Ocen Google — przyczyna zmian

Głównym napędem zmian dla Google w zakresie Review Snippet (czyli Gwiazdek Google) były nadużycia dokonywane przez właścicieli stron i sklepów internetowych. Wykorzystywali oni swoją wiedzę na temat tzw. danych uporządkowanych. Dzięki temu dochodziło do manipulacji ocenami wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania.

Google zależy na tym, aby serwować swoim użytkownikom informacje:

  • sprawdzone (zweryfikowane)
  • aktualne
  • odpowiadające ich potrzebom
  • użyteczne

Nie może być mowy o spełnieniu powyższych założeń w momencie, gdy strona czy sklep internetowy samodzielnie zbiera opinie i prezentuje je we własnym zakresie za pomocą danych uporządkowanych (structured data).

Równie dobrze sklep mógłby nie zbierać na swój temat żadnych opinii, a jedynie zaprogramować wyświetlanie konkretnej oceny w wynikach wyszukiwania.

Innym nadużyciem mogłoby być usuwanie przez stronę internetową niepochlebnych opinii — aby wyświetlać możliwie najwyższą ocenę przy swoich wynikach wyszukiwania.

Nawet jeśli sklep czy firma posiadająca stronę internetową zbierała opinie w zewnętrznych, zaufanych serwisach, to nadal mogła manipulować oceną wyświetlaną w Google.

Sposób jest prosty: zainstalowanie na stronie widżetu zewnętrznego dostawcy, u którego zdobyło się najlepszą ocenę.

Możesz nadal wykorzystywać funkcję gwiazdek Google w swoim sklepie. Dowiedz się, po co i w jaki sposób [darmowy poradnik]:

gwiazdki w google

Na czym polega aktualizacja?

Google wyłączył możliwość stosowania self-serving reviews.

Self-serving reviews — określenie użyte przez Google na opinie samodzielnie agregowane i prezentowane przez właściciela witryny.

John Mueller, Webmaster Trends Analyst w firmie Google, tak komentuje aktualizację:

john mu twitter rich reviews update

Co to oznacza w praktyce dla właścicieli stron:

1. Brak możliwości wyświetlania opinii dotyczących własnego biznesu w wynikach wyszukiwania dla swojej strony.

2. Nie ma znaczenia, czy Gwiazdki Google miałyby dotyczyć samodzielnie agregowanych opinii, czy też pochodzących od zaufanych partnerów Google.

Jak wyświetlać opinie sklepu po aktualizacji?

Gwiazdki w Google to jeden z dwóch sposobów na efektywne wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania.

Badania ConversionXL wskazują, że:

Wyniki wyszukiwania z gwiazdkami zgarniają aż 35% więcej ruchu.

Oceny sklepu pochodzące od zewnętrznych partnerów (np. Trusted Shops) będą nadal gromadzone i wyświetlane — w panelu po prawej stronie tzw. Knowledge Graph.

Gwiazdki Google nie są obecne w wynikach wyszukiwania dla sklepu

Oczywiście dotyczy to sytuacji, kiedy panel jest wyświetlany dla danego wyniku wyszukiwania dla wybranego internauty — na co nie masz wpływu. Tutaj decydują algorytmy Google.

Średnia ocen zebranych za pomocą Trusted Shops - na karcie Knowledge Graph w wynikach wyszukiwania

Opinie na temat sklepu nie będą jednak wyświetlane bezpośrednio na liście organicznych wyników wyszukiwania w formie gwiazdek:

Brak gwiazdek Google w wynikach wyszukiwania przy pozycji z linkiem do sklepu

Zmiana nie dotknie jednak wyników płatnych. Ocena sklepu pozostanie wyświetlana w reklamach Google Ads:

Gwiazdki Google w wynikach wyszukiwania w reklamie Google Ads

Pamiętaj, że:

Gwiazdki w reklamach Google Ads możesz wyświetlać jedynie posiadając integrację z partnerem Google — Trusted Shops.

(Opinie możesz zbierać nie tylko dla sklepu internetowego).

Dołącz do Trusted Shops. Zbieraj opinie i wyświetlaj gwiazdki w Google: Integracja z Google — Funkcje, dzięki którym odniesiesz sukces

Oprócz tego gwiazdki opinii, które zbierzesz w Trusted Shops, będą nadal wyświetlane na Twojej wizytówce. Przykład po wpisaniu frazy perfektsport:

Gwiazdki Google wyświetlone dla wizytówki sklepu w Trusted Shops

Pamiętaj, że:

Wizytówki Trusted Shops pozycjonują się wysoko na nazwy brandowe sklepów oraz firm (dlatego warto je posiadać).

Oceny produktów — czy aktualizacja ich dotyczy?

Zmianie w wyświetlaniu nie ulegną oceny produktów. Wciąż będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Przykład:

Gwiazdki Google wyświetlone dla wyniku wyszukiwania półbutów Peronia

Oceny pozostają również dla płyt z muzyką:

Gwiazdki Google wyświetlone dla wyniku wyszukiwania płyty Mr Kękę - Kękę

Czy istnieje określony rodzaj produktów, przy których będą wyświetlane gwiazdki oceny? Nie:

Gwiazdki oceny będą nadal wyświetlane dla wszystkich produktów.

Co więcej, Google wciąż będzie wyświetlał Review Snippets dla takich wyników wyszukiwania jak filmy...

Gwiazdki Google przy wyniku wyszukiwania filmu Joker (Multikino)

...czy przepisy.

Gwiazdki Google przy przepisie na mięso na burgery

Ma to swoje uzasadnienie. Google buduje bazę danych opinii na temat produktów, filmów czy przepisów. Kluczowe jest tu bazowanie na możliwie największej liczbie źródeł.

Zebrane w ten sposób opinie są zgrupowane i wyświetlane w serwisach Google, na przykład:

Google wyświetla zgromadzone opinie na swoich stronach - przykład zagregowanych ocen na liście butów Nike Air Max 270

Ustrukturyzowane dane produktów, w tym opinie na ich temat, stanowią ogromny zasób Google, który z pewnością będzie wykorzystywał do rozwoju swojej usługi Google Zakupy.

Wyniki wyświetlania Zakupów Google

W Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych Google Zakupy już dawno generują więcej kliknięć niż reklamy tekstowe. Rozsądnym jest zatem uwzględnianie kanału Google Shopping w swojej strategii sprzedażowej.

Koniecznie wykorzystaj potencjał Zakupów Google do zwiększenia sprzedaży w swoim sklepie. Oferujemy darmowy poradnik:
Nouveau call-to-action

Podsumowanie

Gwiazdki Google umożliwiają pozyskanie większego ruchu. Nic dziwnego, że tak wielu właścicieli e-biznesów próbowało pozyskać je dla swoich stron.

Google postanowił uporządkować kwestie gwiazdek w wynikach wyszukiwania. Od tej pory zasady są jasne i takie same dla każdego. Nie ma miejsca na nadużycia.

Wciąż możesz wykorzystywać potencjał gwiazdek Google w wyszukiwaniach brandowych oraz w reklamach Google Ads. W tym celu musisz zbierać opinie na platformie zaufanego partnera Google — Trusted Shops.

Poznaj inne metody na hakowanie wzrostu sklepu internetowego:

Nouveau call-to-action

0 komentarzy