Cele marketingowe odnoszących sukcesy sklepów internetowych

Bez marketingu sklep internetowy jest zdany na szczęście i przypadek. To nie najlepszy sposób na zwiększenie obrotów, dlatego ważne jest planowanie i wyznaczanie celów marketingowych. Tylko w ten sposób można zapewnić sobie większe grono stałych klientów i wzrost obrotów. Prezentujemy te, które są naszym zdaniem najistotniejsze, by osiągnąć sukces.

blogTitle-marketingziele 

Dlaczego cele marketingowe są tak ważne?

Najlepsze historie powstają, gdy nie ma planu. W świecie biznesu brak planu nie jest jednak czynnikiem sukcesu. Wręcz przeciwnie.

Ten, kto się nie zastanawia,

  • kim są jego klienci,
  • jakie produkty sprzedaje,
  • jak się reklamuje,
  • jak zachwycić klientów,

... prawdopodobnie nie śpi na pieniądzach. Dlatego każda firma, duża czy mała, powinna wyznaczyć sobie cele i opracować plany ich osiągnięcia. 

„Chcę więcej sprzedawać!” to zbyt ogólnikowe założenie. Taki cel można by osiągnąć jedną transakcją sprzedaży więcej w ciągu roku. O ile nie sprzedaje się czegoś z ogromną marżą, należy założyć, że tylko jedna dodatkowa transakcja nie przyniesie dużego efektu.

Na jakich celach się skupić? Choć w każdej firmie jest inaczej, to jednak następujące cele (prawie) zawsze mają wysoki priorytet. Poświęć trochę czasu i dobrze przemyśl, jakie są Twoje.

Im jaśniejszy i sprecyzowany cel będziesz mieć przed oczami, tym bardziej prawdopodobne jest, że go osiągniesz.

Jeśli planujesz zwiększyć obroty o 150%, pomyśl, w jaki sposób możesz to zrobić.

Podczas burzy mózgów można szybko znaleźć sposoby na osiągnięcie celów. Na przykład więcej inwestycji w reklamę na Facebooku, marketing treści, czy też wysyłanie większej liczby wiadomości e-mail.

Wskazówka: Podziel „duży problem” na mniejsze części, aby rozwiązać go krok po kroku. 

Skoro ta kwestia jest już wyjaśniona, możemy przejść do najważniejszych celów marketingowych.

1. Zwiększenie sprzedaży

Zwiększenie sprzedaży jest dla wielu przedsiębiorców celem marketingowym o najwyższym priorytecie. Obroty mogą wzrosnąć tylko wtedy, gdy więcej się sprzedaje. Jednak, jak już wspomnieliśmy, musisz przemyśleć, do jakiej dokładnej liczby chcesz dążyć. Następnie zastanów się, jak możesz osiągnąć ten cel.

Na naszym blogu omówiliśmy już różne koncepcje, które mogą być tutaj pomocne (po kliknięciu otwiera się nowe okno):

2. Pozyskanie nowych kontaktów / leadów

Zanim klient coś kupi, jest on tylko osobą zainteresowaną lub kontaktem, zwanym również leadem w żargonie marketingowym. Podobnie jak w przypadku spaceru od jednej do drugiej wystawy sklepowej, klientami staje się tylko niewielka liczba spacerowiczów. 

Niemniej jednak generowanie leadów to jeden z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie nowych klientów.

Zamiast od razu reklamować produkt, najpierw rozbudza się zainteresowanie potencjalnego klienta. Dzięki bezpłatnym przewodnikom, e-bookom, loteriom i innym growth hacks da się stworzyć listę osób, które mogą stać się klientami w późniejszym czasie.

3. Pozyskanie nowych klientów

Co dobrego da lista pełna nowych kontaktów, jeśli żaden z nich tak naprawdę nie staje się klientem? Upewnij się zatem, że Twoje wysiłki marketingowe koncentrują się na określonej grupie docelowej.

Pozyskiwanie nowych klientów jest głównym celem każdej firmy, niezależnie od tego, czy sprzedaż jest kierowana do osób prywatnych czy firm.

Chociaż wydaje się to dość łatwe do zrobienia, niektórym przedsiębiorstwom trudno jest dobrze zidentyfikować nowych klientów. Należy więc również opracować wiarygodną metodę rejestracji nowych klientów, aby zagwarantować, że budżet marketingowy jest wykorzystywany efektywnie.

4. Zwiększenie satysfakcji i lojalności klientów

Korzystniej jest nakłonić dotychczasowego klienta do ponownego zakupu niż pozyskać zupełnie nowego klienta. Dlatego jednym z Twoich celów powinno być zwiększenie satysfakcji osób, które już zrobiły u Ciebie zakupy.

Bo jeśli klient jest zadowolony ze sklepu, jest bardzo prawdopodobne, że zrobi tam zakupy ponownie. Za pomocą opinii klientów możesz określić, jak bardzo skuteczny jest Twój sklep internetowy (i jednocześnie zwiększyć obroty).

5. Wzmocnienie obecności w sieci / przyciągnięcie uwagi

Niektóre cele są często bardzo oczywiste, np. przyciągnięcie większej liczby osób na swoją stronę internetową.

Byłby to jednak jeden z celów, w przypadku którego należy zwrócić dużą uwagę na jakość. Upewnij się, że możesz generować kwalifikowany ruch, a także mierzyć współczynnik odrzuceń (bounce rate), konwersje, czas na stronie lub podobne wskaźniki KPI.

Aby osiągnąć ten cel, możesz użyć organicznego marketingu na Facebooku, płatnych reklam lub klasycznej optymalizacji wyszukiwarki.

Podsumowanie

Jeśli chcesz odnieść długofalowy sukces, musisz wiedzieć, dokąd zmierzasz. Dopiero wtedy możesz opracować strategię, która przyciągnie nowych klientów i zwiększy sprzedaż. Dlatego bardzo wnikliwie przemyśl, jakie są Twoje cele marketingowe. Następnie opracuj strategię, za pomocą której osiągniesz te cele krok po kroku.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Polecamy nasze poradniki, w których znajdziesz wskazówki dotyczące różnych kwestii biznesowych – od prawa e-commerce, poprzez SEO / SEA i marketing. 

SEO dla sklepów internetowych

0 komentarzy