Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Na ostatniej stronie w procesie zakupowym, tuż przed finalizacją zakupu, e-sklep musi udostępnić konsumentom informacje szczegółowo opisane w ustawie o prawach konsumenta. Jakie informacje należy zawrzeć na stronie z podsumowaniem koszyka zakupowego, bezpośrednio przed kliknięciem na przycisk „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”? W poniższym artykule opisaliśmy wszystkie elementy, które muszą się znaleźć na ostatniej stronie w procesie zakupu.
Wymagania o których mowa zostały opisane w art. 17 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu:
„Jeżeli umowa zawierana na odległość, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, nakłada na konsumenta obowiązek zapłaty, przedsiębiorca ma obowiązek dostarczyć konsumentowi w sposób jasny i widoczny, bezpośrednio przed złożeniem przez konsumenta zamówienia, informacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17”.
Powyższe oznacza, iż na ostatniej stronie w procesie zakupu, e-sprzedawca powinien w sposób jasny i widoczny zamieścić informacje o:
Pełny i dokładny opis danego produktu powinien być zamieszczony na podstronie z kartą produktu. Drugim, obowiązkowym miejscem dostarczenia klientowi informacji o produkcie jest ostatnia strona ścieżki zakupowej – strona podsumowująca całe zamówienie. Jednak, w zależności od rodzaju sprzedawanego produktu (opis towaru może być obszerny, co z kolei czyniłoby ostatnią stronę zamówienia nieczytelną) możliwe jest przedstawienie na stronie podsumowującej zakupy skróconego opisu zamawianego produktu. Przy czym w skróconej wersji opisu dominować powinny główne cechy produktu, jego właściwości, specyfikacja czy sposób użytkowania, a nie treści marketingowe. Ważne jest również odpowiednie wyeksponowanie zdjęć i wskazanie atrybutów produktu – rozmiaru, wagi, koloru itp. Dzięki temu proces zakupu będzie bardziej przejrzysty, a klient będzie miał pewność, że zamówiony produkt jest na pewno tym, który wcześniej wybrał i dodał do koszyka.
Ustawa o prawach konsumenta poza wymaganiami dotyczącymi podsumowania (przeglądu) zamówienia, zawiera również precyzyjne wytyczne odnośnie prawidłowego sposobu oznaczania przycisku za pomocą którego klient ostatecznie finalizuje w e-sklepie całe zamówienie.
Zgodnie bowiem z ustępem 3 art. 17 ustawy o prawach konsumenta:
„(...) jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania”.
Dopuszczalne są zatem inne równoważne sformułowania, które w wystarczający sposób komunikują klientowi, iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Jest to o tyle istotne, iż wielu e-sprzedawców uważa sformułowanie zaproponowane przez ustawodawcę za zbyt długie i mało przyjazne. W poszukiwaniu alternatywnych, „równoważnych“ rozwiązań z pomocą przychodzą wytyczne Komisji Europejskiej do dyrektywy 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Dokument ten nie ma wprawdzie mocy prawnej i zawiera jedynie wytyczne, lecz ze względu na duży autorytet Komisji, która strzeże wykonywania prawa wspólnotowego, można uznać, iż stanowi on istotną wskazówkę w zakresie wykładni prawa unijnego leżącej w gestii Trybunału Sprawiedliwości (TSUE). Alternatywne sformułowania muszą zdaniem Komisji w wystarczający sposób komunikować, iż z zamówieniem wiąże się obowiązek zapłaty np. „zamawiam i płacę”, „potwierdź zakup”, czy „zapłać teraz”.
23.11.2015Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.