Czym jest startup i jak go sfinansować?

startup

Obecna sytuacja ekonomiczna w Europie nie zachęca do inwestowania w nowy biznes, biorąc pod uwagę inflację, rosnące ceny surowców i stagnację gospodarczą. Jeśli jednak masz dobry pomysł, możesz założyć startup. Z artykułu dowiesz się, jak go założyć, jakie są jego zalety, jak sfinansować taki projekt oraz poznasz przykłady innowacyjnych startupów.

Czym jest startup?

Warto wiedzieć, że Netflix, Spotify, Google i Apple to przykłady marek, które narodziły się właśnie w tym modelu biznesowym.

🌟Steve Blank definiuje startup jako „tymczasową organizację poszukującą replikowalnego i skalowalnego modelu biznesowego”.

Steve Blank jest współtwórcą ruchu Lean Startup.

🌱Metodologia Lean Startup bada i uczy jak tworzyć, zarządzać oraz rozwijać startup przy pomocy metod naukowych.

Metodologię tę można podsumować obrazkiem po prawej (Źródło: Netmind.net).Ciclo-Lean-Startup

Osoba decydująca się na założenie takiej firmy to startupowiec.

Przyjrzyjmy się teraz temu, kiedy warto stworzyć taki biznes, co oznacza innowacyjny startup oraz jak sfinansować jego otwarcie.

Po co tworzyć startup?

Wszystko zaczyna się od pomysłu. Jeśli uważasz, że masz taki, który może zaoferować potencjalnym klientom innowacyjny produkt lub usługę nieobecną jeszcze na rynku, możesz rozważyć stworzenie startupu.

Startup to nie tylko biznes na wczesnych etapach rozwoju, ale też taki odzwierciedlający pewne cechy.

1. Skalowalność

Firma jest skalowalna, jeśli ma odpowiedni potencjał do znacznego wzrostu pomimo ograniczonych zasobów. Wiele startupów upada, ponieważ kończą im się zasoby zanim osiągną konkretny wynik lub określoną liczbę użytkowników.

2. Powtarzalność

To znaczy że, jak zapewne się domyślasz, model musi dać się łatwo replikować (na przykład w innych krajach).

3. Tymczasowość

Ponieważ celem startupu jest skalowalność, oczywiste jest, że biznes nie powinien długo pozostawać w tym samym stanie. Aby stał się opłacalny, musi szybko rosnąć.

4. Innowacyjność

Wprowadzanie na rynek produktów lub usług, które już istnieją, nie miałoby sensu. Innowacyjny pomysł jest rdzeniem tego modelu biznesowego. Posłuchaj, o co prosi rynek i spróbuj złożyć ofertę, która jest konieczna, ale wciąż nie jest zrealizowana.

Jeśli istnieją podstawowe warunki, tworzenie startupu, choć może być ryzykowne, ma wiele zalet:

  • masz dostęp do ulg podatkowych,

  • możesz sfinansować biznes różnymi metodami, które omówimy później,

  • model startupowy jest również kompatybilny z małymi i średnimi firmami,

  • pozwala dostosować pomysły i produkty na bieżąco, w oparciu o wymagania rynku i otrzymywane informacje zwrotne

  • oferuje elastyczność.

Jak sfinansować startup: fundraising

Nadszedł czas na zadanie sobie pytania: jak zebrać pieniądze na sfinansowanie procesu? W końcu zaczynasz od stosunkowo napiętego budżetu i przynajmniej na początkowym etapie ciężko będzie o jakiekolwiek przychody. Na szczęście masz wybór.

Źródło: Pinterest

1. Crowdfunding

💰 Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, to termin wywodzący się z języka angielskiego, oznaczający finansowanie przez tłum. Zamiast skupiać się na jednym inwestorze, finansowanie społecznościowe polega na zaangażowaniu grupy, aby uzyskać większą liczbę mniejszych płatności.

Proces polega na udostępnieniu Twojego projektu na konkretnej platformie, krótkim wyjaśnieniu, czym jest i jakie niesie za sobą korzyści oraz poleganiu na społeczności (która może również potencjalnie udostępniać Twój projekt dalej, dzięki czemu zyskuje jeszcze większą popularność). Ustal cel do osiągnięcia, pamiętając, że każda osoba może przekazać tyle, ile uważa za stosowne lub tyle, ile może.

Oprócz tego, że pozwala osiągnąć z góry określony cel, crowdfunding pomaga stworzyć grono zwolenników jeszcze zanim Twój produkt pojawi się na rynku. Cały proces sprawia, że tłum czuje się integralną częścią projektu, aktywnie się w niego angażując.

📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie

Najczęściej używane platformy crowdfundingowe to:

Należy pamiętać, że od każdej dokonanej lub otrzymanej wpłaty potrącana jest prowizja.

Miej się też na baczności i bądź czujny na oszustwa.

2. Trzy F

Czyli friend, family i fool (przyjaciel, rodzina i głupiec). Głupiec to osoba, która choć nie jest w twoim kręgu znajomych, jest entuzjastycznie nastawiona do projektu.

3. Dostęp do środków publicznych

Aspirujący statrupowcy mają również możliwość skorzystania ze środków unijnych. Co roku przedsiębiorcy mogą wziąć udział w programie Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Do rozdysponowania w edycji startującej na przełomie 2022 i 2023 roku jest 1,9 mld zł, a beneficjentami zostanie około 500 startupów.

Aby dowiedzieć się więcej na temat tegorocznej edycji, zajrzyj na stronę poir.gov.pl.

4. Znajdź inwestora

Źródło: Shutterstock

Nie znalazłeś rodziny, przyjaciół ani głupców i nie osiągnąłeś celu z crowdfundingiem? Spróbuj poszukać inwestora.

Masz dwie opcje: możesz znaleźć anioła biznesu lub venture capital.

  • Anioł biznesu jest udziałowcem kapitałowym (lub grupą partnerów) chcący być częścią projektu, z którym możesz wymieniać się pomysłami i dyskutować.

  • Zaś venture capital, czyli kapitał wysokiego ryzyka, jest podobny do osoby anioła biznesu, ale w przeciwieństwie do niego jest zaangażowany dłużej i wchodzi do gry, gdy firma już wystartowała. Pełni on głównie rolę inwestora finansowego i dyktuje plan rozwoju biznesu na najbliższe lata.

Aby znaleźć jedną z tych postaci, możesz skorzystać z kilku platform, w tym:

  • Lewiatan Business Angels,

  • Cobin Angels.

5. Kredyt bankowy

Jeśli wszystkie Twoje dotychczasowe próby zawiodły, zawsze możesz ubiegać się o kredyt bankowy lub zaciągnąć kredyt hipoteczny. Pamiętaj jednak, że banki cenią twoje zabezpieczenie, a nie biznesplan.

W każdym razie zalecamy przygotowanie dobrego biznesplanu i świetnej prezentacji przed spotkaniem.

Przykłady udanych startupów

AirBnB

Platforma umożliwiająca znalezienie krótko- i średnioterminowego zakwaterowania powstała w 2007 roku, kiedy założycieli, Briana Chesky'ego i Joe Gebbii, nie było stać na opłacenie wynajmu mieszkania w San Francisco.

Obaj mogli skorzystać ze złotej okazji: przez konferencję w ich mieście hotele były już w pełni zarezerwowane i nie miały już wolnych miejsc. Założyciele platformy postanowili stworzyć bloga, aby móc wynajmować trzy dmuchane materace na podłodze swojego salonu i przygotować śniadanie dla gości. Cena? 80 euro za osobę.

Biorąc pod uwagę możliwość dalszego generowania zysków, przedsiębiorcy zaangażowali byłego współlokatora, Nathana Blecharczyka, do stworzenia aplikacji, którą znamy dzisiaj.

Obroty wygenerowane przez AirBnB w 2022 roku wynoszą ponad 7 miliardów dolarów.

LinkedIn

Pod koniec 2002 roku Reid Hoffman postanowił zrekrutować zespół dawnych kolegów z SocialNet i PayPala do pracy nad nowym pomysłem. W maju 2003 Reid uruchomił LinkedIn w swoim salonie i zaprosił 350 swoich kontaktów do przyłączenia się do jego sieci i tworzenia własnych profili.

W ten sposób narodziła się najczęściej używana aplikacja networkingowa na świecie, Facebook w świecie pracowników i pracodawców.

Choć początkowo firma rozwijała się powoli – w niektóre dni było nawet tylko 20 rejestracji – w 2021 r. wygenerowała obroty w wysokości 11,5 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 43,7% w porównaniu z rokiem poprzednim (Źródło: Business of Apps).

📚Przeczytaj też: SEO na LinkedInie: jak zwiększyć widoczność profilu

Uber

Po konferencji w Paryżu Travis Kalanick i Garrett Camp narzekali na trudności ze znalezieniem taksówki. Chwilę później obaj zaczęli zastanawiając się, jak znaleźć samochody do podwózki we właściwym miejscu i we właściwym czasie.

Uber narodził się z prostego pomysłu: „Co by było, gdybyś mógł zamówić przejazd ze swojego telefonu?”. Początkowo usługa polegała na zamówieniu usługi limuzyny w oznaczonym czasie za pośrednictwem aplikacji.

Wartość rynkowa Ubera we wrześniu 2021 roku wynosiła 83 miliardy dolarów (źródło: Investopedia).

Pinterest

Wirtualny katalog pomysłów narodził się w 2009 roku w głowie byłego pracownika Google, Bena Silbermanna. W marcu 2010 została uruchomiona wersja beta serwisu.

Dzięki poczcie pantoflowej, Pinterest zdobył tytuł jednej z najszybciej rozwijających się witryn w historii: w czerwcu 2011 r., po zaledwie roku, dotarł do milionowego użytkownika.

Dziś Pinterest ma około 12 milionów odwiedzających, co oznacza, że 11 milionów osób odwiedziło witrynę w ciągu 7 miesięcy (Źródło: Businessinsider).

📚Przeczytaj też: 5 porad, jak pozyskać klientów przez Pinterest

Podsumowanie

Chociaż jest to ryzykowny model biznesowy, założenie startupu jest zdecydowanie najlepszym posunięciem, jeśli uważasz, że masz zwycięski pomysł i innowacyjny produkt. Dzięki elastyczności związanej ze wciąż rozwijającą się firmą i z niewielką liczbą partnerów możesz zdefiniować swój produkt i zobaczyć, jak jest realizowany w czasie rzeczywistym.

Istnieje kilka sposobów na sfinansowanie swojego pomysłu, ale pamiętaj, że przynajmniej przez pierwsze kilka lat prawdopodobnie będziesz mierzyć się ze stratą.

😀 Dobra znajomość sieci społecznościowych jest niezbędna, aby Twój model biznesowy mógł się rozwijać, a także komunikować zaufanie. Dowiedz się, jak poruszać się w cyfrowym świecie dzięki naszemu bezpłatnemu przewodnikowi, który możesz pobrać poniżej👇

opinie w social mediach

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. włoskim: Cos'è una startup e come finanziarne una? Una guida

20.10.2022
Alessandra Cois

Alessandra Cois

Z wykształcenia językoznawca. Piszę artykuły o nowościach w świecie e-commerce, stawiając klientów w centrum zainteresowania.

Select Country: