SEO na LinkedInie: jak zwiększyć widoczność profilu

LinkedIn działa jak wyszukiwarka: tak jak słowa kluczowe i SEO pomagają poprawić pozycję w rankingu i ruch na stronie internetowej, tak SEO na LinkedInie pozwala zwiększyć widoczność Twojego profilu, aby wyróżnić się wśród konkurencji. W tym artykule poznasz 10 wskazówek, jak uzyskać lepsze pozycjonowanie na tej platformie.

Wszyscy znamy LinkedIn, profesjonalną sieć społecznościową przydatną zarówno dla pracowników poszukujących (nowej) pracy, jak i dla pracodawców szukających talentów i klientów. Według prognoz Statisty, w 2025 r. liczba użytkowników tego medium na całym świecie przekroczy nawet miliard.

statistic_id1147197_linkedin-users-in-the-world-2017-2025

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

To powiedziawszy, nie trzeba dodawać, jak konkurencyjny jest rynek pracy i jak łatwo jest zniknąć wśród tysięcy innych profili.

Tutaj w grę wchodzi LinkedIn SEO: optymalizacja Twojego profilu pomaga zwiększyć jego widoczność i ruch, a co za tym idzie, możliwości kontaktu.

Zasadniczo ta optymalizacja działa dokładnie tak, jak On-Page SEO w Google: używając określonych słów kluczowych w swoim profilu, możesz pojawić się na górze wyników, zarówno na platformie, jak i w wyszukiwarce.

1

💡 Zaletą optymalizacji jest fakt, że Twój profil jest w 100 proc. kompletny (zgodnie z wymaganiami platformy). Wskazane jest, aby nie zaczynać jej przed uzupełnieniem profilu.

Jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe pod SEO na LinkedInie

W naszych rekomendacjach będziemy często mówić o znaczeniu słów kluczowych. Wybór właściwych słów kluczowych na LinkedInie jest ważny, bo to przy ich pomocy odbywa się wyszukiwanie profili, które chce znaleźć rekruter lub inny profesjonalista.

Możesz zatem zwiększyć prawdopodobieństwo, że zobaczą właśnie Twój profil, badając, a następnie włączając te słowa kluczowe, które najbardziej do Ciebie pasują.

Możesz znaleźć właściwe słowa kluczowe dla LinkedInie bezpośrednio na platformie, bez konieczności płacenia za żadne dodatkowe narzędzia. Przede wszystkim zadaj sobie pytanie „dlaczego mój profil powinien zostać znaleziony? Jakimi informacjami mogą zainteresować się odwiedzający? Czego się tu spodziewają?”. Postępuj więc tak:

  • wpisz w wyszukiwarkę LinkedIn słowo lub dwa, które mają do czynienia z Twoją branżą, na przykład „specjalista SEO”,

  • kliknij „Zobacz wszystkie wyniki”,

  • wybierz „Osoby”, aby zobaczyć słowa kluczowe używane przez użytkowników o podobnym doświadczeniu do Twojego, lub „Oferty pracy”, aby sprawdzić, które jest poszukiwane przez pracodawców,

  • wybierz lokalizację, aby zawęzić wyniki wyszukiwania do kraju, który Cię interesuje.

W tym momencie zobaczysz liczbę wyników (tj. ilość wyszukiwań) odpowiadających wprowadzonym słowom kluczowym. Porównaj je z kilkoma podobnymi słowami kluczowymi, używając pierwszego przykładu testowego „ekspert SEO” i „specjalista SEO”:

  1. SEO specialist: około 6100 profili i 270 ofert pracy,

  2. SEO expert: około 315 000 profili i 243 oferty pracy,

  3. specjalista SEO: około 294 000 profili i 363 ofert pracy.

2

Po znalezieniu słowa kluczowego (słów kluczowych), które najlepiej pasuje do Twojej profesji lub potrzeb, możesz użyć kombinacji, zaczynając od najkrótszego (maksymalnie dwóch wyrazów takich jak „Specjalista SEO”) aż po słowa kluczowe długiego ogona (od trzech słów w górę, np. "Specjalista SEO Wrocław" lub "Specjalista SEO od 2015 roku").

New call-to-action

❕ Im częściej słowa kluczowe pojawiają się w Twoim profilu, tym łatwiej będzie zyskać widoczność. Bądź jednak ostrożny, nadmierne nasycanie hasłami może nie być efektywną taktyką, podobną do keyword stuffingu, jednej z technik Black Hat SEO.

10 porad SEO na LinkedInie

Po znalezieniu odpowiednich słów kluczowych i zintegrowaniu ich ze swoim profilem nadszedł czas, aby przejść do optymalizacji SEO. Poniżej przedstawiamy 10 wskazówek, które poprawią widoczność Twojego profilu.

1. Wypełnij dane swojego profilu

Przede wszystkim musisz upewnić się, że Twoje dane są kompletne i aktualne. Upewnij się, że:

  • wprowadziłeś lokalizację (jest mniej istotna, jeśli interesuje Cię praca zdalna, ważniejsza dla pracodawców prowadzących działalność stacjonarną, poszukujących nowych talentów),

  • podałeś stanowisko, które obecnie piastujesz lub chciałbyś, by było uwzględniony w nagłówku: np. „Ekspert ds. Inbound Marketingu”,

  • URL profilu jest zoptymalizowany.

Idealny adres URL na LinkedInie zawiera „imię-nazwisko-słowo kluczowe”.

Dostęp uzyskasz, logując się, wchodząc na swój profil i klikając „Edytuj profil publiczny i adres URL” w prawym górnym rogu:

3

💡 Czy wiesz, że LinkedIn daje Ci możliwość wprowadzenia pseudonimu? Może się to przydać, jeśli masz nick, którego używasz na przykład na swoim blogu lub kanale YouTube.

2. Używaj słów kluczowych w nagłówku

Nagłówek to wizytówka Twojego profilu. Wprowadź ponownie najważniejsze słowa kluczowe, które idealnie powinny być pierwszymi słowami nagłówka.

💡 Jeśli nie masz pracy, napisz „Pasjonat [temat] poszukujący kolejnych wyzwań” zamiast „bezrobotny”. Ta sama rada dotyczy tych, którzy są jeszcze początkujący lub dopiero zdobywają wykształcenie.

3. Zoptymalizuj podsumowanie swojego profilu

Podsumowanie to jedna z pierwszych rzeczy, które przeczytają odwiedzający Twój profil. Tutaj możesz opowiedzieć o sobie, swoich obowiązkach i umiejętnościach: to przestrzeń (2000 znaków), w której masz możliwość wyjaśnienia, dlaczego warto się z Tobą skontaktować.

Zastanów się, jakie cele chcesz osiągnąć dzięki swojemu profilowi i wpisz najważniejsze słowa kluczowe, które będą musiały odpowiadać tym zawartym w nagłówku profilu (Twoja praca i umiejętności).

💡 Czy słyszałeś kiedyś o zasadzie „odwróconej piramidy”? Uporządkuj swoje podsumowanie dokładnie jak piramidę, to znaczy od razu podawaj wszystkie najważniejsze i najciekawsze informacje i stopniowo je rozszerzaj. W rzeczywistości, z 2000 dostępnych znaków tylko 200 znaków będzie widocznych od razu.

4. Wpisz słowa kluczowe w nazwach obrazów

W idealnym przypadku nazwa zdjęcia profilowego i okładkowego powinna zawierać słowa kluczowe ważne dla Twojego zawodu. Dzięki temu możesz zwiększyć swoje szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania.

5. Miej potwierdzone kompetencje i umiejętności

Pamiętaj, że umiejętności, które dodasz, muszą być również ważnymi hasłami dla Twojego profilu zawodowego. Możesz wprowadzić do 50, ale ważne jest to, by pojawiły się wśród nich już te zawarte w początkowym nagłówku.

I pamiętaj, aby poprosić znajomych, współpracowników, pracodawców lub klientów o ich potwierdzenie, ponieważ liczbę potwierdzeń umiejętności algorytm LinkedIn weźmie również pod uwagę przy ustalaniu pozycjonowania Twojego profilu.

Ponadto, podobnie do roli opinii w przypadku zakupów online, potwierdzenia stanowią dowód społeczny, który może sprawić, że odwiedzający będzie preferował Twój profil w stosunku do innych.

6. Otrzymuj referencje

Referencje zwiększają zaufanie i poprawiają SEO na LinkedInie.

Możesz poprosić osoby, które chcą Ci ją zostawić, o użycie wskazanych słów kluczowych w tekście.

📚Przeczytaj też: Marketing na LinkedInie za darmo: wskazówki

7. Bądź aktywny

Podobnie jak w przypadku każdej innej sieci społecznościowej, jeśli chcesz zwiększyć widoczność swojego profilu, musisz być na nim aktywny. Pamiętaj, że dobra strategia SEO zawsze opiera się na tworzeniu treści: publikuj treści (artykuły, filmy, infografiki, refleksje zrodzone z Twojego doświadczenia), które mogą być istotne dla innych użytkowników.

Pomaga to nie tylko zwiększyć widoczność swojego profilu, ale także uczynić go bardziej interesującym. Pamiętaj, że te dwie rzeczy idą w parze.

💡 Jeśli opublikujesz artykuł napisany przez siebie lub ze swojej witryny, algorytm LinkedIn weźmie to pod uwagę i może obniżyć widoczność Twojego postu. Aby uniknąć tego problemu, wstaw link do artykułu w pierwszym komentarzu i poinformuj o tym czytelinków.

Wiele osób nie wie, że interakcja (umieszczanie reakcji lub komentarza) z postem jest znacznie lepsza niż udostępnianie go. Podobnie jak Google nie lubi zduplikowanych treści, algorytm LinkedIn dewaluuje udostępniane treści jako zduplikowane i obniża rankingi Twojego profilu.

Źródło: https://www.linkedin.com/in/johnespirian/

📚Przeczytaj też: Kanibalizacja treści – co to jest i jak jej uniknąć?

8. Bądź częścią społeczności

Możesz poprawić swoją widoczność w określonej społeczności, dołączając do grup i komunikując się z innymi jej użytkownikami. Aby to zrobić, wykonaj następujące czynności:

  • kliknij „Praca” w prawym górnym rogu > „Grupy” > „Odkryj” (lub „Utwórz grupę”, jeśli chcesz samodzielnie stworzyć nową),

  • użyj paska wyszukiwania, aby wyszukać słowa kluczowe lub filtrów, aby zawęzić opcje wyszukiwania.

9. Celuj w swoją sieć

Publikowane przez Ciebie posty zapewnią wartość dodaną wyłącznie (lub głównie) użytkownikom, którzy podzielają Twoje zainteresowania. Z tego powodu warto kierować się na swoją sieć, czyli wybierać te kontakty, które należą do Twojej niszy i nie ulegać pokusie dodawania jakichkolwiek znajomych.

Chociaż ta strategia ma sens na Facebooku, jest mniej skuteczna na LinkedInie, a nawet może zniweczyć Twoje wysiłki.

10. Umieść backlinki do swojego profilu

Linki zwrotne są pozytywnym znakiem dla wyszukiwarek i dlatego poprawiają SEO. Z tego powodu zaleca się umieszczenie linku do swojego profilu na LinkedInie na stronie internetowej (jeśli ją posiadasz) lub w innych social mediach.

Podsumowanie: gdzie umieścić słowa kluczowe na profilu LinkedIn?

Podsumowując, SEO na LinkedInie pomaga zwiększyć widoczność Twojego profilu i możliwości kontaktu. Kluczowy element optymalizacji, czyli słowa kluczowe, musi zostać zbadany i zintegrowany z profilem, a w szczególności:

  • w nagłówku,

  • w podsumowaniu,

  • w opisach przeszłych (i obecnych) doświadczeń zawodowych,

  • w dziale Umiejętności,

  • w adresie URL profilu.

Zacznij zwiększać szansę, że właściwe osoby znajdą Twój profil już teraz dzięki SEO na LinkedInie!

Szukasz inspiracji? Sprawdź nasze bezpłatne poradniki:

 Odkryj nasze poradniki

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. włoskim: LinkedIn SEO: come aumentare la visibilità del profilo

14.07.2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies