Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla e-sklepu?
UX to doświadczenie użytkownika i jego wrażenia z interakcji ze stroną. Jego rola jest coraz bardziej istotna w e-commerce. Co składa się na UX e-sklepu?
Wielkimi krokami zbliżają się igrzyska olimpijskie. To przypadające raz na cztery lata wydarzenie to okazja nie tylko do cieszenia się sukcesami reprezentacji i przeżywania sportowych emocji, lecz także do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Sprawdź, jak wykorzystać olimpiadę w marketingu, oraz o czym należy pamiętać.
Zdjęcie główne: Shutterstock/Jacob Lund
Gwoli przypomnienia: tegoroczne letnie igrzyska olimpijskie odbędą się w Paryżu i będą trwały od 26 lipca do 11 sierpnia. Z kolei igrzyska paraolimpijskie odbędą się w dniach od 28 sierpnia do 8 września. Może się wydawać, że to jeszcze dużo czasu, jednak aby Twoje kampanie odniosły sukces, powinieneś zacząć się przygotowywać już teraz!
Najważniejszą kwestią, którą musisz wziąć pod uwagę jeśli chcesz promować swój biznes w czasie olimpiady, jest ochrona własności intelektualnej.
Przepisy te oznaczają, że jeśli chcesz nawiązywać do tej sportowej imprezy w swoim marketingu, musisz to robić w sposób kreatywny, bez używania zakazanych słów i elementów wizualnych. Jak to robić? Odwołując się ogólnie do sportu, ducha rywalizacji, kibicowania czy dumy z własnej reprezentacji. Wbrew pozorom, jest to łatwiejsze, niż się wydaje!
Co więc konkretnego możesz zrobić, by zwiększyć sprzedaż w czasie igrzysk olimpijskich?
Nie tylko sklepy sportowe mogą skorzystać na olimpiadzie. W wydarzeniu tym chodzi także o wspieranie ulubionych sportowców i reprezentantów swojego kraju. Oferuj więc produkty w biało-czerwonych barwach lub nawiązujące estetyką do symboli narodowych.
Nie muszą to być koniecznie produkty związane bezpośrednio ze sportem. Flagi, naszywki, kubki, gadżety dla pupili czy po prostu zmiana designu opakowania „zwykłych” artykułów z Twojego sklepu na nawiązujące do symboli kraju – w czasie wydarzeń sportowych klienci są w stanie kupić naprawdę wiele niecodziennych rzeczy.
Inne „narodowe” podejście to zorganizowanie tygodnia francuskiego w sklepie internetowym. Jako że igrzyska w tym roku odbywają się w Paryżu, jeśli w Twoim asortymencie znajdują się produkty made in France, możesz mocniej wypromować je w czasie olimpiady. Od francuskich perfum, przez przekąski, po odzież – możliwości jest naprawdę wiele (o ile nie wykorzystasz wyrażenia „Paryż 2024”).
Jak wspomniałam wcześniej, wykorzystanie logo czy symboliki igrzysk olimpijskich jest niedozwolone (no chyba, że masz na to zgodę MKOl-u). Możesz jednak, znowu, wzbogacić design swojej strony o elementy
nawiązujące do sportu czy barw narodowych. Jeśli oferujesz wspomniane w poprzednim akapicie produkty, koniecznie wyeksponuj je na stronie głównej.
Oczywistym jest dopasowanie treści i zastosowanych symboli do rynku, na którym sprzedajesz. Jeśli prowadzisz sprzedaż za granicą, pamiętaj o wykorzystaniu właściwej symboliki czy kolorystyki.
Data igrzysk olimpijskich jest taka sama na każdym rynku – ale nie można powiedzieć tego o innych sprzedażowych świętach. Pobierz nasz bezpłatny kalendarz na 2024 i 2025 rok, by być na bieżąco z najważniejszymi datami z punktu widzenia e-commerce w różnych krajach europejskich:
Zniżki i promocje to dobry wabik na klientów i nie inaczej jest w przypadku igrzysk olimpijskich. Możesz nawiązać do tego wydarzenia, oferując np. „jeszcze szybszą dostawę”, „mistrzowską ofertę” czy „rekordowo niskie ceny”. Pamiętaj, by w sloganach nie używać słów „olimpijski” ani żadnej terminologii nawiązującej do tej imprezy.
Jeśli w Twoim asortymencie znajdują się przedmioty wpisujące się w tematykę sportową czy podkreślające atmosferę wspólnego kibicowania, to jesteś w jeszcze lepszej sytuacji! Sprzedajesz sprzęt pływacki? Zorganizuj promocję na tego typu artykuły na czas rywalizacji w tej dyscyplinie na olimpiadzie. Prowadzisz sklep z żywnością? Zaoferuj zniżki na przekąski, którymi można dzielić się ze znajomymi, śledząc rywalizację sportowców.
W igrzyskach olimpijskich chodzi także o rywalizację. Warto wykorzystać ten motyw również w ramach promocji sklepu internetowego, organizując konkurs w mediach społecznościowych.
Możesz np. zachęcić użytkowników do pokazania, w jaki sposób kibicują Polakom podczas igrzysk olimpijskich (z wykorzystaniem Twoich produktów lub nie). Opublikowanie zdjęcia z odpowiednim hashtagiem i oznaczeniem Twojej firmy to dla Ciebie szansa na zdobycie wyższych zasięgów, nowych obserwujących, a w konsekwencji – większej liczby klientów.
Inny pomysł to np. stworzenie rymowanki zagrzewającej naszych sportowców do walki i podzielenie się nią w komentarzu pod postem. Forma nagrody zależy tylko od Ciebie: może to być bon do wykorzystania na kolejne zakupy, zniżka na asortyment czy po prostu zestaw produktów o określonej wartości dostępnych w Twoim sklepie. W ten sposób motywujesz swoich klientów do większego zaangażowania w Twój post i wejście w interakcję z marką.
Tegoroczne igrzyska olimpijskie to 16 dni rywalizacji. W tym czasie rozegranych zostanie 329 konkurencji w 32 dyscyplinach. Krótko mówiąc – będzie działo się dużo, a jako kibice możemy oczekiwać wielu niespodzianek.
To właśnie spodziewanie się niespodziewanego i bycie przygotowanym na każdą ewentualność jest podstawą real time marketingu. Polega on na wykorzystywaniu bieżących, zaskakujących wydarzeń i aktualnych trendów w działaniach marketingowych i nawiązywaniu do marki.
Podstawą do stworzenia kampanii RTM może być dosłownie wszystko, o czym mówią ludzie: nowy rekord świata, spektakularne czy niespodziewane zwycięstwo, a nawet wpadka. Takie treści nie tylko pokazują, że jesteś na bieżąco, ale też szybko rozchodzą się po internecie. Bazą jest tutaj kreatywność i szybkie działanie.
Kampanie real time marketing świetnie sprawdzają się przede wszystkim w mediach społecznościowych. W naszym poradniku poznasz jeszcze więcej wskazówek, dzięki którym zwiększysz CTR w social mediach:
Wykorzystywanie igrzysk olimpijskich w marketingu to kreatywny sposób na zwiększenie sprzedaży i zdobycie nowych klientów. Jeśli planujesz uwzględnić to wydarzenie w kampaniach, miej na uwadze kwestie związane z ochroną własności intelektualnej MKOl-u i nie używaj grafik czy słów wprost nawiązujących do olimpiady.
Niemniej jednak olimpiada to doskonała okazja do zaprezentowania Twojego biznesu z nieco innej strony. Zacznij się więc przygotowywać już teraz – następna taka możliwość dopiero za cztery lata!
08.05.2024UX to doświadczenie użytkownika i jego wrażenia z interakcji ze stroną. Jego rola jest coraz bardziej istotna w e-commerce. Co składa się na UX e-sklepu?
Black Friday oraz Cyber Monday – sprawdź, jak przygotować swój sklep, aby przeprowadzić promocję zgodnie z prawem.