Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Chargeback to termin związany z dokonywaniem płatności kartami płatniczymi. Proces ten ma na celu ochronę konsumentów i zabezpieczenie jego interesów. Z chargebackiem często mogą mieć do czynienia sklepy internetowe. Na czym dokładnie polega ta procedura i co mogą robić e-sklepy, by się przed nimi uchronić?
Obciążenie zwrotne to narzędzie służące do ochrony konsumentów. Możliwość skorzystania z chargebacku to ułatwienie odzyskania środków w określonych przypadkach.
Co warto podkreślić, chargeback dotyczy wyłącznie płatności dokonanych kartą płatniczą (w sklepie online czy stacjonarnym). Usługa ta nie jest dostępna w przypadku innych form uregulowania transakcji, jak BLIK czy przelew internetowy.
Z chargebacku można skorzystać m.in. w następujących sytuacjach:
Zazwyczaj konsument na zgłoszenie chargebacku ma 120 dni kalendarzowych od daty realizacji transakcji.
W przypadku zgłoszenia przez wydawcę karty rozpoczęcia procedury chargebacku, kupujący otrzyma od agenta rozliczeniowego prośbę o dostarczenie dokumentacji transakcji. Jeśli udostępnione dowody będą wiarygodne i będzie to np. dowód wysyłki i dostarczenia towaru, korespondencja z klientem (jeśli zwróci poprzednio pieniądze – dowód takiego zwrotu), to sklep może skutecznie obronić się przed obciążeniem zwrotnym.
Jeśli jednak towar nie został wysłany zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami, jest wadliwy lub zapłacono za niego skradzioną kartą, trudniej będzie odeprzeć zarzuty. To zaś może prowadzić do strat finansowych po stronie sklepu.
Najlepszą strategią ochrony przed chargebackami jest przestrzeganie wysokich standardów jakości oraz praw konsumentów. Dbając o nieskazitelną obsługę i optymalizację procesów w e-sklepie, jest duża szansa, że klient nie będzie musiał ubiegać się o wszczęcie procedury obciążenia zwrotnego.
Oto kilka wskazówek dotyczących najczęstszych powodów do chargebacku:
Wielu klientów nie decyduje się na ubezpieczenie przesyłki, bo wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Dzięki Ochronie Kupującego Trusted Shops, oferującej bezpłatne zabezpieczenie zakupów do kwoty 10 tys. zł, konsumenci robią zakupy bez ryzyka finansowego, a Ty nie ponosisz dodatkowych kosztów!
Bardzo często rozczarowany klient składa wniosek o chargeback, jeśli uzna, że zakupiony przedmiot odbiega od opisu towaru.
Należy więc zwrócić szczególną uwagę na zamieszczony opis sprzedawanych przedmiotów. Aby kupujący mieli rzetelny obraz produktu, warto uwzględnić najdrobniejsze szczegóły wraz z podaniem wymiarów, kolorów i wszelkich użytecznych dla konsumentów informacji oraz załączeniem wyraźnych zdjęć (najlepiej z kilku kątów, a także zaprezentowanych w użyciu oraz z możliwością ich powiększania).
Przepisy organizacji płatniczych chronią interesy użytkowników kart. Kupujący, którzy otrzymają uszkodzony towar, mogą wnioskować o chargeback. Można zminimalizować straty poprzez wykupienie ubezpieczenia przesyłki w trakcie transportu oraz przemyślany wybór dostawcy usług kurierskich.
Kupujący może zakwestionować fakt złożenia przez niego zamówienia w danym sklepie. W związku z tym warto przechowywać dokumentację związaną z realizacją transakcji (korespondencję papierową, elektroniczną, logi – w przypadku sprzedaży usług niematerialnych).
To na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia zrealizowania zamówienia kupującego. Jeśli tego nie zrobi, jest wysoka szansa, że obciążenie zwrotne zostanie uznane. Kontakt z nim drogą telefoniczną lub mailową pomoże wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Zazwyczaj, po wyjaśnieniach sprzedawcy, sytuację można rozwiązać w sposób korzystny dla sklepu – klient rozpoznaje transakcję i akceptuje zakup.
Większość banków przed uruchomieniem procedury chargeback wymaga od posiadacza karty podjęcia próby złożenia reklamacji u sprzedawcy. Należy więc podać na stronie adres e-mail i numer telefonu do kontaktu. Dbaj więc o odpowiadanie na pytania klientów, bieżące informowanie ich o losach przesyłki oraz dokumentowaniu wszystkich transakcji, by móc później skutecznie uniknąć wniosku o chargeback.
20.12.2023Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.