7 spraw, którymi możesz zająć się poza sezonem, prowadząc działalność sezonową
Jeśli prowadzisz działalność sezonową, w miesiącach poza sezonem czujesz się pewnie nieco bezradnie. Nieważne, czy masz budkę z lodami, czy sprzedajesz...
Jeśli prowadzisz działalność sezonową, w miesiącach poza sezonem czujesz się pewnie nieco bezradnie. Nieważne, czy masz budkę z lodami, czy sprzedajesz akcesoria do sportów zimowych — poza sezonem zainteresowanie klientów maleje. Jednak w tym mniej intensywnym okresie możesz przygotować się do szczytu sezonu, a nawet co nieco sprzedać!
No dobrze… To małe oszustwo, bo tak naprawdę musisz to zrobić w sezonie. Jednak bez tego nie uda Ci się wykonać kilku następnych wskazówek. Zebranie adresów e-mail klientów albo skłonienie ich do śledzenia Twoich stron w mediach społecznościowych może być naprawdę pomocne przy podtrzymywaniu ich zainteresowania poza sezonem.
Jeśli masz lokalny sklep, zachęć pracowników, by promowali go na swoich kontach w mediach społecznościowych. Poinformuj klientów, że od czasu do czasu oferujesz w swoim newsletterze zniżki (jeszcze do tego wrócimy) i że udostępnienie danych naprawdę się opłaca.
Zawsze jest coś, co możesz zrobić, by udoskonalić swoją stronę. Czasem trudno jest spojrzeć na swoją witrynę oczami klienta. Spróbuj zebrać szczere opinie od znajomych, członków rodziny i stałych klientów, by przekonać się, czy strona rzeczywiście wzbudza zaufanie. Przetestuj stronę na urządzeniach mobilnych i sprawdź, czy jest responsywna. Mamy rok 2025, więc Twoja strona powinna wyglądać profesjonalnie i przyjaźnie, a poruszanie się po niej powinno być łatwe.
Warto także utworzyć trochę treści sezonowych. Pomoże to połączyć Twoją ofertę z aktualną porą roku. Jeśli na przykład masz sklep snowboardowy, możesz utworzyć wpis blogowy dotyczący dbania o sprzęt latem.
Każda branża ma swoich entuzjastów — nieważne, czy chodzi o sporty ekstremalne, czy szkołę dla klaunów. Dbanie o tę niszową grupę odbiorców to klucz do utrzymania zainteresowania klientów. Nie zapominaj o nich, tworząc bloga. Jaki jest ich tok myślenia? Jakie hasła wyszukują? Ile zarabiają? Wszystkie te czynniki mogą pomóc Ci określić profil odbiorców, który z pewnością przyda Ci się podczas tworzenia kierowanych do nich treści — zarówno w przypadku bloga, jak i newslettera czy e-mailowej kampanii marketingowej.
📚Przeczytaj też:
Jak już pisaliśmy, podtrzymywanie zainteresowania klientów poza sezonem jest niezwykle istotne. Wspominaliśmy też o tym, że warto sprawdzić, czy Twoja strona internetowa wzbudza zaufanie. Mówiliśmy również, że Google uwielbia nowe treści. Wiesz, że opinie mogą być przydatne we wszystkich tych kwestiach?
Podtrzymuj zaufanie klientów, wysyłając im e-maile z prośbą o opinię. Nawet jeśli zignorują Twoją wiadomość, nadal w pewnym sensie przypomnisz im o firmie. Korzystając z usług odpowiedniej organizacji przeprowadzającej ankiety, możesz nawet wysłać prośby o opinie swoim dawnym klientom.
Ostatnia, jednak nie mniej ważna kwestia — regularne pojawianie się opinii na Twojej stronie jest równoznaczne z pojawianiem się na niej nowych treści. Opinie zwykle zawierają słowa silnie wpływające na SEO (optymalizujące mechanizmy wyszukiwania) strony Twojego sklepu, więc otrzymywanie ich może poprawić pozycję Twojej firmy w wynikach wyszukiwania Google.
Nie jest to w sumie żadna rewelacja, ale wyprzedaż poza sezonem to naprawdę świetny sposób, by skłonić klientów do ponownych odwiedzin sklepu. Strategia ta doskonale sprawdza się w połączeniu z promocją w mediach społecznościowych.
Gdy już nawiążesz z klientami więź przez Facebooka, pocztę e-mail, Instagrama i TikToka, możesz wykorzystać te narzędzia do promowania dowolnych wyprzedaży pozasezonowych.
Jeśli wśród osób obserwujących Twoje profile są pasjonaci, z pewnością docenią oni promocję na deskę snowboardową, choćby i w lipcu. Za to naprawdę zagorzali fani snowboardu zapewne wiecznie odliczają dni do następnego wyjazdu na deskę, by wywinąć parę spinów.
Pozasezonowa stagnacja to więcej czasu na przyjrzeniu się bliżej temu, co wypadałoby poprawić, aby Twój sklep był gotowy na sprzedażowy szczyt. Nie chodzi tu wyłącznie o naprawienie kodu na stronie internetowej, a o coś więcej, co może odbić się na działalności Twojego biznesu.
Wykorzystaj do analizy opinie klientów. Czy regularnie powtarzają się w nich te same kwestie? To wyraźny znak, by się im przyjrzeć. Może materiał, z którego wykonane są produkty, uległ pogorszeniu, albo rozmiarówka jest zaniżona? Feedback kupujących pomoże Ci w ustaleniu, co wziąć na tapet w pierwszej kolejności.
Nie ma się co oszukiwać – sztuczna inteligencja stała się już nieodłącznym elementem naszego codziennego funkcjonowania. I choć wciąż nie daje ona perfekcyjnych rozwiązań, to można ją wykorzystać, by ułatwić sobie pracę, szczególnie poza sezonem sprzedażowym.
Za jej pomocą możesz np. przeanalizować dostępne dane i otrzymać prognozy dotyczące kolejnego sezonu, przetestować nowe strategie czy znaleźć inspirację do rozszerzenia oferty. Sztuczna inteligencja przydaje się też przy odpowiadaniu na opinie klientów. Smart Review Assistant od Trusted Shops to narzędzie oparte o AI, które tworzy spersonalizowane odpowiedzi na komentarze kupujących. Wystarczy jedno kliknięcie i odpowiedź jest gotowa!
Social commerce, czyli sprzedaż bezpośrednio z poziomu mediów społecznościowych, to świetne narzędzie dla wszystkich sprzedawców – również tych sezonowych. Organizowanie quizów, konkursów czy relacji na żywo pomoże w podtrzymaniu świadomości marki wśród klientów.
Inny pomysł na wykorzystanie social commerce poza sezonem to tworzenie kampanii pre-order i ekskluzywnych ofert dla potrzebujących. Fani snowboardu na pewno docenią możliwość dorwania nowego sprzętu przed innymi.
Działalność poza sezonem to idealny moment na wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju i optymalizację procesów pod kątem ekologii. Jest to kwestia bliska sercu coraz większej liczby kupujących. Możesz więc w tym czasie przeanalizować łańcuch dostaw i wprowadzić zmiany, które np. zredukują ślad węglowy.
Sezonowy charakter działalności nie musi wcale odbijać się na relacjach z klientami. Jest mnóstwo sposobów na podtrzymanie ich zainteresowania. Najważniejsze to nakłonić klientów do obserwowania Twoich profili i udostępnienia danych. Dopilnuj, by wiedzieli, ile mogą dzięki temu zyskać w przyszłości. Kolejnym zadaniem jest utrzymywanie stałego kontaktu poprzez regularne dodawanie postów i nowych informacji. Dzięki temu nie dasz o sobie zapomnieć w żadną porę roku.
22.05.2025
Jeśli prowadzisz działalność sezonową, w miesiącach poza sezonem czujesz się pewnie nieco bezradnie. Nieważne, czy masz budkę z lodami, czy sprzedajesz...
Większa widoczność, lojalność i konwersje: dowiedz się, które produkty wyróżniają Trusted Shops na tle konkurencji i jakie są ich zalety.