Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
W dzisiejszym świecie, kiedy klienci mają dostęp do szerokiej gamy produktów i usług, coraz ważniejsze staje się, aby marka była rozpoznawana i dobrze kojarzona. Właśnie na tym skupia się brand awareness. Świadomość marki jest szczególnie ważna dla sklepów internetowych. Konkurencja w e-commerce jest duża, a więc znajomość brandu może stanowić przewagę.
Przeprowadźmy szybki test: jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie na słowa „słodki napój gazowany”? Jestem przekonana, że większość czytelników odpowiedziało „Coca-cola”. Oczywisty jest więc wniosek, że Coca-cola ma ogromny brand awareness, jest znana na całym świecie, a marka wywołuje konkretne skojarzenia (spotkania z rodziną czy ciężarówka św. Mikołaja).
Co za tym idzie? Mimo że napój marki Coca-cola jest droższy niż podobny napój od nieznanej firmy, to jednak większość klientów sięgnie po ten pierwszy. Świadomość marki Coca-cola jest tu konkurencyjną przewagą, konsumenci z większym prawdopodobieństwem zaufają właśnie jej niż marce im nieznanej.
Oczywiście porównywanie małego lub średniego sklepu internetowego do światowego giganta może wydawać się nie na miejscu, ale dobra wiadomość jest taka, że cyfryzacja marketingu sprawiła, iż budowanie brand awareness oraz jego mierzenie stało się łatwiejsze.
Poza możliwością wyróżnienia się na tle konkurencji, świadomość marki wiąże się bezpośrednio z budowaniem zaufania. Klienci są bardziej skłonni kupować od firm, które znają i z którymi mają pozytywne doświadczenia. Dla małych i średnich sklepów internetowych, które nie zawsze dysponują ogromnymi budżetami marketingowymi, to właśnie budowanie zaufania jest kluczowym elementem, który sprawia, że klienci do nich wracają.
📚Przeczytaj też:
Jak zdobyć więcej stałych klientów? Porady dla e-sklepów
Co za tym idzie, brand awareness zwiększa efektywność działań marketingowych. Klienci są bardziej otwarci na promocje i kampanie reklamowe marek, które już znają. To zaś przekłada się na lepsze wyniki oraz niższe koszty pozyskania klientów.
Brand awareness pomaga także w kształtowaniu reputacji w sieci. Nie jest tajemnicą, że kupujący przed dokonaniem zakupu szukają opinii innych użytkowników. Silna świadomość marki może pomóc w budowaniu pozytywnej reputacji, co ułatwia przyciągnięcie nowych klientów oraz utrzymanie tych obecnych.
Budowanie brand awareness to proces długoterminowy, który wymaga regularnych działań i monitorowania postępów. Do tego jednak przejdziemy nieco później.
Przyjrzyjmy się teraz działaniom, które możesz wdrożyć, aby móc cieszyć się wyższym brand awareness:
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań marketingowych warto przyjrzeć się grupie docelowej Twojego biznesu. Na jej podstawie wybierzesz m.in. media społecznościowe, w których powinieneś być aktywny.
Kiedy znasz swoją buyer personę, budowany przez Ciebie przekaz będzie skuteczniejszy. Zastanów się, jakie problemy mogą mieć Twoi potencjalni klienci i w jaki sposób Twoja marka i jej produkty mogą je rozwiązać.
Systematyczne publikacje na platformach, z których korzysta Twoja grupa docelowa, odpowiadanie na ich komentarze, zachęcanie do dzielenia się własnymi treściami dotyczącymi marki to kwestia kluczowa.
Niech Twoje media społecznościowe nie będą jednak wyłącznie tablicą ogłoszeń, na której będziesz ograniczać się wyłącznie do informowania o nowych produktach czy promocjach. Możesz np. zadawać pytania użytkownikom, wykorzystywać memy czy real time marketing. Pamiętaj jednak, by treści te były dobrze dopasowane do wartości, które chcesz przekazać jako marka, oraz Twojej grupy docelowej.
Post na profilu na Facebooku sklepu Dolina Noteci, zachęcający do wzięcia udziału w konkursie.
Całą ideą brand awareness jest zostanie zapamiętanym – i to, idealnie, z jak najlepszej strony. A o wiele łatwiej zapamiętać markę, która komunikuje się z użytkownikami.
Poza tworzeniem angażujących postów w mediach społecznościowych, odpisuj i reaguj na komentarze, zachęcaj do dyskusji. Wówczas klienci szybciej skojarzą Twoją markę, tworząc pozytywne konotacje.
Okazję do interakcji z użytkownikami dają jednak nie tylko social media, lecz także opinie i odpowiadanie na nie. Zbieranie opinii to teraz must have sklepów internetowych – pomagają one we wspomnianym wcześniej budowaniu zaufania i wzmacnianiu wizerunku firmy. Z kolei odpowiadanie na feedback klientów daje Ci szansę na zostanie zapamiętanym i nawiązanie bliższej relacji.
Smart Review Assistant od Trusted Shops to narzędzie, które ułatwia odpowiadanie na opinie przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Dowiedz się więcej:
Oferuj swoim potencjalnym klientom wartościowe treści, np. w formie poradników, eksperckich artykułów, infografik czy unboxingów. Dzięki nim użytkownicy dowiedzą się o korzyściach związanych z danym produktem i Twoją marką.
Wykorzystuj storytelling, interaktywne infografiki, widea na YouTube czy podcasty, aby dzielić się swoją wiedzą na temat branży i rozwiązywać problemy, na jakie mogą napotkać Twoi użytkownicy.
Post na Instagramie sklepu Tołpa
Wreszcie, zadbaj o optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek. Wielu klientów rozpoczyna poszukiwania produktów w Google. A wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to większa widoczność i możliwość zwiększenia świadomości marki.
Coś, o czym nie można zapomnieć – relacja z klientem nie kończy się w momencie ukończenia transakcji i dostarczenia towaru. Dlatego ważne jest, aby dbać o niego również po dokonaniu zakupu.
Pomyśl, co może wywołać pozytywne uczucia u Twojej grupy docelowej. Dostawa następnego dnia? Indywidualny kod zniżkowy na wybrany produkt lub usługę? Drobna niespodzianka dołączona do zamówienia?
Szansą do wzbudzenia pozytywnych konotacji z Twoją marką mogą być nawet negatywne doświadczenia konsumentów. Wynagradzając np. opóźnioną dostawę czy anulowane zamówienie, zwiększasz szansę na pozyskanie lojalnego klienta.
Influencer marketing to istotny element strategii budowania brand awareness. Współpraca z popularnymi w Twojej grupie docelowej influencerami to możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców oraz zwiększenia zasięgu w mediach społecznościowych. A jeśli wybrana przez Ciebie osoba potrafi zakomunikować Twoje wartości w sposób autentyczny i kreatywny, zbudujesz jeszcze lepsze skojarzenia.
Jak wcześniej nadmieniłam, budowanie brand awareness to długotrwały proces. Aby był on skuteczny, warto wystrzegać się następujących błędów:
Dzięki Menedżerowi Wizerunku od Trusted Shops dbasz o spójną reputację na kilku platformach opinii, tworząc jednolity obraz swojej firmy. Dowiedz się więcej:
Aby mieć pewność, że działania, które podejmujesz w celu podniesienia świadomości marki, są skuteczne, musisz przeprowadzać badania brand awareness. Do wyboru masz wiele możliwości.
Pierwsza z nich to badania konsumenckie. Badania ankietowe czy takie w formie grup fokusowych dają okazję zadać pytania o znajomość marki, jej logo i oferty.
Śledź też najważniejsze metryki na swojej stronie oraz w social mediach. Sprawdzaj, jak zmienia się liczba Twoich obserwujących, wzmianek o firmie, czy interakcji z postami, a także liczba wizyt na Twojej stronie. Jeśli analizujesz ruch organiczny, sprawdź, jaka jego część pochodzi z wyszukiwania słowa kojarzonego z Twoją marką (np. nazwa firmy lub produktu).
Wyższa świadomość marki to wyższe prawdopodobieństwo, że klient wybierze usługi Twoje, a nie konkurencji. Dlatego jest to koncept, nad którym muszą pochylić się również małe i średnie sklepy internetowe. Zapisując się w pozytywny sposób w pamięci konsumentów tworzysz z nimi długotrwałą relację, która zaowocuje lepszymi wynikami sprzedażowymi oraz bardziej efektywnymi działaniami marketingowymi.
16.11.2023Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.