8 narzędzi do monitorowania social mediów

Media społecznościowe stały się miejscem, gdzie opinie i rekomendacje na temat produktów czy firm są udostępniane innym użytkownikom. Przegląd tych wzmianek jest niezwykle ważny, ponieważ możesz dowiedzieć się, co lubią lub czego nie lubią Twoi klienci, co możesz poprawić, itd.

Wizerunek firmy to jedno z najważniejszych kryteriów, jakie należy wziąć pod uwagę w obliczu pozyskania potencjalnych klientów.

Dziś jest on kształtowany w dużej mierze dzięki mediom społecznościowym.

Możesz użyć narzędzi do monitorowania social mediów, aby monitorować, co użytkownicy mówią o Tobie w internecie i o czym dyskutują.

Ale czym jest monitorowanie mediów społecznościowych? Jakie narzędzia masz do dyspozycji? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym jest monitorowanie mediów społecznościowych?

Właśnie wprowadziłeś nowy produkt na rynek i chcesz wiedzieć, co myślą użytkownicy i jak na niego reagują? Dziś nie odbywa się to już za pośrednictwem poczty elektronicznej, ale przy użyciu social mediów.

Obecnie 67% użytkowników nie używa już swojego adresu e-mail, żeby się z Tobą skontaktować. Pytania, opinie, zalecenia i skargi są przesyłane bezpośrednio do odpowiednich sieci społecznościowych.

Aby uzyskać ich przegląd, procesy te powinny być monitorowane.

Monitorowanie mediów społecznościowych nie ogranicza się tylko do odbioru produktu przez klientów, ale może dotyczyć również kwestii istotnych dla firmy, opinii klientów na temat wizerunku czy usługi.

Najogólniej mówiąc, odnosi się to do tego, jak użytkownicy portalów społecznościowych wypowiadają się na temat Twojego przedsiębiorstwa.

Średnio 30% użytkowników nie linkuje aktywnie do strony czy konta firmy w poście, tylko o nich wspominają. A to oczywiście bardzo utrudnia znalezienie wzmianek.

Narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych mają na celu znalezienie tych postów bez konieczności pojawienia się oznaczenia.

Gdy tylko pojawią się negatywne wypowiedzi na temat Twojej firmy lub produktu, możesz działać i wykorzystać te informacje do poprawy.

Różnica między analizą mediów polega na tym, że monitorowanie mediów społecznościowych jest ciągła i możesz odpowiednio zareagować, gdy tylko coś się wydarzy. Powiadomienia, znane również jako alerty, zwracają Twoją uwagę na nowe wypowiedzi.

Monitorowanie jest przydatne nie tylko z punktu widzenia unikania negatywnych opinii, ale może być również bardzo przydatne, gdy o Twoim produkcie lub firmie wspominają influencerzy. Tacy użytkownicy mogą wywrzeć ogromny wpływa na społeczność, bo mają wielu obserwujących.

Dlatego możesz korzystać z monitorowania mediów społecznościowych, aby utrzymywać relacje i być w kontakcie ze znanymi Twojej klienteli użytkownikami.

Monitorowanie pomaga również dowiedzieć się, które platformy mediów społecznościowych są dla Ciebie najlepsze. Możesz wykorzystać nową wiedzę, aby poprawić wydajność swoich stron lub po prostu skupić się na najbardziej udanej platformie.

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

Jaka jest różnica między social listeningiem a social monitoringiem?

Często oba terminy są ze sobą mylone, ale różnią się procesami.

Monitorowanie sieci społecznościowych lub social monitoring jest pierwszym krokiem strategii social listeningu.

Tutaj pierwszym krokiem jest zebranie dużej ilości danych w celu oceny skuteczności lub sukcesu kampanii i zmierzenia cyfrowej reputacji.

W przypadku social listeningu chodzi zatem o bezpośrednie wdrożenie zdobytej wiedzy oraz opracowanie nowych strategii.

Kolejną ważną różnicą jest fakt, że monitorowanie mediów społecznościowych koncentruje się na treści i innych kluczowych wskaźnikach. Oznacza to, że mierzy współczynnik interakcji, liczbę polubień itp.

Z drugiej strony, social listening analizuje nastroje stojące za wszelkiego rodzaju postami w portalach społecznościowych.

New call-to-action

Dlaczego monitoring mediów społecznościowych jest tak ważny?

Obecnie bardzo ważna jest aktywność na portalach społecznościowych. Wielu użytkowników nie rozmawia o problemach bezpośrednio z Tobą, a zamiast tego porusza je w komentarzach, zdjęciach lub dyskusjach z innymi.

Jeśli nie monitorujesz, stracisz ważne informacje i nie będziesz w stanie ulepszyć swojego produktu lub usługi.

Optymalizacja i ulepszanie produktów i strony internetowej są niezbędne, jeśli chcesz zadowolić swoich klientów. Właśnie dlatego musisz być obecny w mediach społecznościowych i słuchać swoich odbiorców.

Oto kilka przykładów tego, co można poprawić dzięki monitorowaniu social mediów:

  • Obsługa klienta– obecnie klienci wolą komunikować się z firmami za pośrednictwem portali społecznościowych. Tutaj możesz szybko zareagować i stać się częścią doświadczenia klienta.

  • Znalezienie influencerów– użytkownicy ufają opiniom influencerom i dobrze jest sprawić, by wypowiadali się pozytywnie o Twoim produkcie.

  • Śledzenie hashtagów, słów kluczowych i konwersacji– jeśli planujesz nową kampanię, możesz skorzystać z narzędzi do monitorowania, aby dowiedzieć się, jakie hashtagi, słowa kluczowe i wyrażenia są najlepiej odbierane. Pozwala to na lepsze i wydajniejsze planowanie treści.

  • Komentarze– narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych dają dostęp do informacji zwrotnych na temat Twojego produktu i firmy.

📚Przeczytaj też: 3 wskazówki, jak zapewnić optymalne wsparcie klientom na Facebooku

Jak zacząć monitorować sieci społecznościowe?

Jeśli zdecydowałeś się na monitorowanie wizerunku swojej firmy na portalach społecznościowych i w internecie, powinieneś na początku skupić się na określonych słowach kluczowych. Z czasem tych będzie przybywać.

Zacznij od małej liczby słów kluczowych, które są bezpośrednio związane z Twoją firmą, jak:

  • nazwa Twojej firmy,
  • nazwy Twoich produktów,
  • Twój slogan,
  • słowa kluczowe związane z branżą,
  • nazwy marek i produktów, slogany oraz hashtagi Twoich konkurentów.

Aby mieć przegląd, będziesz musiał użyć narzędzia do tworzenia sekwencji dla każdego tematu, który chcesz monitorować.

8 narzędzi do monitorowania social mediów

Istnieje stosunkowo dużo narzędzi, dzięki którym możesz monitorować wzmianki na temat Twojej firmy itp. Ale które wybrać i które najlepiej pasuje do Ciebie i Twoich celów?

Masz do wyboru zarówno płatne, jak i bezpłatne narzędzia. Zanim zdecydujesz się na jeden, musisz wiedzieć, jakie są Twoje wymagania i cele.

W tym momencie powinieneś zadać sobie pytanie, co chciałbyś uzyskać za pomocą monitoringu lub jakie dane i informacje chciałbyś zdobyć. Czy istnieją określone sieci, które chcesz monitorować?

Za pomocą tych narzędzi można nie tylko monitorować rozmowy użytkowników, hashtagi czy niektóre słowa kluczowe, ale także Twoich konkurentów.

Sprawdź, czy kampanie reklamowe Twojej konkurencji działają lepiej i dlaczego. Dowiedz się, co możesz poprawić, monitorując innych graczy na rynku!

📚Przeczytaj też: Najlepsze narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

1. Alerty Google

Alerty Google umożliwiają monitorowanie całej sieci pod kątem wzmianek o Twojej firmie, konkurencji lub na inne istotne tematy. Możesz bardzo łatwo korzystać z tego narzędzia. Wystarczy zalogować się na swoje konto Google i uzyskać dostęp do Google Alerts.

W pasku wyszukiwania możesz wpisać słowo kluczowe lub frazę. Otrzymasz wiadomość e-mail za każdym razem, gdy Google znajdzie wyniki pasujące do Twoich kryteriów wyszukiwania. Możesz także pogrupować je w określone regiony i języki.

2. Hootsuite

Hootsuite to narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych, które pozwala prześwietlać różne sieci, takie jak Twitter, Instagram, Facebook czy LinkedIn.

Oferuje cotygodniowe raporty i funkcję zarządzania zespołem, która pozwala przydzielać zadania różnym osobom lub wysyłać prywatne wiadomości.

źródło: Hootsuite

Hootsuite pozwala monitorować określone wyszukiwane hasła w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że możesz śledzić aktualne terminy związane z Twoją firmą, jak np. wzmianki o Twojej marce lub produktach w sieciach społecznościowych.

3. Brandwatch

Brandwatch posiada szeroki wachlarz funkcji i zastosowań. Możesz monitorować swoje kanały, hashtagi, frazy i słowa kluczowe.

Ściślej mówiąc, Brandwatch oferuje trzy różne produkty:

  1. Analytics, do analizy rozmów online,
  2. Vizia, do wizualizacji danych,
  3. Audiences, dla lepszego zrozumienia grupy docelowej.

Możesz określić, czy narzędzie ma zajmować się bardzo konkretnymi tematami, czy raczej szerszymi. Dane demograficzne Brandwatch obejmują płeć, zainteresowania, zawód i lokalizację grupy docelowej.

Narzędzie ma kilka integracji, np. z Salesforce i Google Analytics, i można je testować bezpłatnie przez 14 dni.

Platformy, których można używać z Brandwatch, to m.in. Facebook, Twitter, YouTube czy Pinterest.

4. Talkwalker

Talkwalker zbiera treści z forów, blogów, serwisów informacyjnych, Twittera, Facebooka i innych portali społecznościowych.

Użyj ponad 50 filtrów do monitorowania rozmów z ponad 150 milionów źródeł danych.

Źródło: Talkwalker

Bardzo przydatną funkcją jest to, że możesz identyfikować nowo omawiane tematy. Ponadto narzędzie może również wyszukiwać obrazy w sieciach społecznościowych gdzie marka lub firma nie jest wymieniona w tekście, ale pokazana na obrazie.

Talkwalker oferuje wgląd w różne obszary monitorowania mediów społecznościowych:

  • analizę nastrojów,

  • mapę wirusowości,

  • inteligentne wykrywanie motywów,

  • analizę kanałów społecznościowych

  • punktację trendów.

5. Sprout Social

Sprout Social oferuje rozwiązania poprawiające interakcję z użytkownikiem. Użytkownicy mogą tworzyć raporty i planować publikację poszczególnych postów.

Źródło: Sprout Social

Gdy publikacja jest już online, moduł monitorowania pozwala zobaczyć wydajność przekazu pod względem zaangażowania, wyświetleń i nastroju. 

Platformy, które można monitorować za pomocą tego narzędzia, to Twitter, Instagram, YouTube, Reddit i Tumblr.

Sprout Social można wypróbować przez 30 dni za darmo, po czym będzie podlegać opłacie.

6. Social Searcher

To narzędzie jest darmową wyszukiwarką mediów społecznościowych, która pozwala wyszukiwać dowolne słowo kluczowe na dowolnej platformie.

Wyszukiwanie można filtrować, więc możesz wybrać np. tylko zdjęcia, filmy czy negatywne stwierdzenia. Możesz także określić, w których sieciach społecznościowych chcesz szukać.

Źródło: Social Searcher

Kolejnym bardzo przydatnym punktem narzędzia jest funkcja szczegółowych statystyk. Dostępnych jest sześć kategorii:

  • Ogólne,

  • Uczucia,

  • Użytkownicy,

  • Odnośniki,

  • Typy,

  • Słowa kluczowe.

Każda kategoria oferuje więcej informacji w postaci faktów i liczb.

7. Awario

Awario może być używane, podobnie jak inne narzędzia, do monitorowania wzmianek o firmie, konkurencji i branży.

Źródło: Awario

Różne dostępne narzędzia obejmują analizę nastrojów, mapę wzmianek i inne wskaźniki.

Awario, w przeciwieństwie do większości narzędzi, oferuje monitoring w czasie rzeczywistym i historyczny.

Na te wzmianki można odpowiedzieć natychmiast, zarówno przez Awario, jak i na samej platformie społecznościowej. Zależy to od danego portalu.

Platformy, które można monitorować za pomocą tego narzędzia, to Twitter, Instagram, YouTube, Reddit i Tumblr.

8. Brand24

Jedno z najbardziej znanych narzędzi marketingu online polskiego pochodzenia, Brand24, podobnie jak poprzednie oprogramowania, służy do śledzenia wzmianek na temat danego przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych.

brand24

Źródło: Brand24

Brand24 prześwietla także fora internetowe, blogi czy serwisy informacyjne, a także daje możliwość monitorowania poczynań konkurencji. Narzędzie jest dostępne w języku polskim, a użytkownicy mają możliwość przetestować je przez 14 dni za darmo.

Rozszerz swoje słowa kluczowe

Oczywiście bardzo ważne jest śledzenie rozmów i dyskusji na temat Twojej firmy, konkurencji i produktów.

Jednak równie istotne jest też monitorowanie rozmów, które wykraczają poza Twoją firmę i dają lepszy przegląd całej branży.

Dlatego powinieneś skupić się na słowach kluczowych, które należą do Twojej niszy, ale nie są bezpośrednio związane z Twoją działalnością.

Tworząc i rozszerzając listę terminów, należy uważać na nieoczekiwane słowa kluczowe z których mogą korzystać użytkownicy.

Może pojawił się nowy hashtag, którego nie znasz, lub nowy akronim słowa kluczowego w Twojej branży?

Kolejnym ważnym punktem jest nieograniczanie się do monitorowania pojedynczych słów kluczowych lub fraz, ale ciągłe wypróbowywanie nowych kombinacji słów kluczowych.

Hootsuite zaleca dodanie słów tego typu do istniejących słów kluczowych:

  • polecić,
  • podpowiedzieć,
  • pomoc,
  • poprawić,
  • wyjaśniać,
  • preferowany,
  • najlepszy.

Podsumowanie

Posiadanie przeglądu sieci społecznościowych jest bardzo ważne, bo to tam odbywa się większość dyskusji, sugestii i zaleceń.

Zacznij korzystać z narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych, by śledzić wzmianki i dyskusje. Teraz wszystko, co musisz zrobić, to wybrać narzędzie, które jest odpowiednie dla Ciebie i Twoich celów.

opinie w social mediach

0 komentarzy