Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Marketing w mediach społecznościowych powinien być ważną częścią Twojej marki. Jednak sama obecność nie wystarczy; aby uzyskać pożądane wyniki, musisz mieć wdrożoną strategię.
Bez względu na to, kim są Twoi odbiorcy i w jakiej niszy się znajdują, są oni aktywni na tej czy innej platformie. Są one częścią ich społeczności, więc stań się ich częścią i buduj relacje. Dzięki odpowiednim strategiom możesz nawiązać silniejsze więzi ze swoimi głównymi użytkownikami.
Bez zbędnych ceregieli, przejdźmy do tych wskazówek:
Istnieje wiele różnych platform mediów społecznościowych! Masz do dyspozycji:
...i to tylko te najbardziej popularne. Chodzi o to, że może to być nieco przytłaczające.
Nie, nie musisz prezentować się na wszystkich tych platformach społecznościowych. Dlatego musisz zaplanować, gdzie skupisz swoje wysiłki.
Wiedza o tym, kim jest Twój klient, będzie pierwszym krokiem. Stwórz buyer personę. Jest to „profil” Twojego idealnego klienta. Powinna zawierać informacje na temat ich wieku, płci, klasy ekonomicznej, wykształcenia i takich rzeczy, jak hobby. Następnie należy również określić, na których platformach społecznościowych są najbardziej aktywni.
Stąd możesz wybrać dwie lub trzy platformy i skoncentrować na nich swoje wysiłki.
📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach
Chociaż media społecznościowe powinny być luźnym kanałem do kontaktu z odbiorcami, należy pamiętać, że nadal „wypowiadasz się” w imieniu marki. Dobra marka powinna mieć ustalony „głos marki”, który odzwierciedla styl życia, jakiego chce być częścią.
Twoje posty w mediach społecznościowych nie powinny oddalać się zbytnio od tego głosu. W końcu ten rodzaj marketingu jest nadal marketingiem, a zatem powinien być zgodny z tym, co marka ma nadzieję osiągnąć, pozycjonując się na rynku.
Wielu użytkowników mediów społecznościowych ma nadzieję na „15 minut sławy”. Obecnie nazywa się to marketingiem wirusowym; jakaś treść staje się z dnia na dzień sławna. Polubienia, komentarze i udostępnienia są ostatecznym znakiem sukcesu w mediach społecznościowych.
📚Przeczytaj też: Co to jest link baiting? 7 skutecznych sposobów
Niestety, dla większości z nas nie jest to takie proste. Twoim celem powinno być zbudowanie solidnego grona obserwujących. Prawdopodobnie nie stanie się to z dnia na dzień, więc nie należy tego planować. Tworzenie solidnych treści, które przemawiają do odbiorców, to najlepsze, co możesz zrobić. Oczywiście są pewne rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć swoje zasięgi, ale ogólnie rzecz biorąc, skup się na tworzeniu wysokiej jakości treści i pozwól reszcie zająć się sobą.
To, co możesz kontrolować, to częstotliwość publikowania postów. Jeśli publikujesz raz w miesiącu, ludzie mogą stracić zainteresowanie i nie śledzić Cię. Algorytm platformy mediów społecznościowych może nie udostępniać Twoich treści, jeśli nie publikujesz ich wystarczająco często.
Jeśli zaczynasz strategię marketingową w mediach społecznościowych, powinieneś ją realizować i upewnić się, że regularnie dajesz rozgłos swojej firmie. Bądź konsekwentny, a z czasem zobaczysz rosnącą liczbę obserwujących.
Oczywiście możesz zlecać takie rzeczy na zewnątrz, korzystając z agencji marketingowej, ale przy pewnej dawce planowania powinieneś sam sobie z tym poradzić.
Mówiąc o konsekwencji, kalendarz marketingowy może być bardzo pomocny przy planowaniu Twoich postów. Możesz zaplanować kilka tygodni z wyprzedzeniem i zmniejszyć presję.
Dobry kalendarz marketingowy pomoże Ci uzyskać przegląd tego, co zrobiłeś w przeszłości i co nadchodzi w przyszłości. Możesz zaplanować z wyprzedzeniem nadchodzące wydarzenia, które są ważne w Twojej niszy, a także ważne z punktu widzenia e-commerce dni na rynku.
📚Przeczytaj też: Kalendarz e-commerce: najważniejsze daty dla e-sklepów
Jeszcze jedno na temat czasu: częścią znajomości odbiorców jest wiedza o tym, o której godzinie są na swoich preferowanych platformach społecznościowych.
Starsi odbiorcy mogą być online wczesnymi wieczorami lub w drodze do domu z pracy. Młodsi są obecni w sieci po szkole lub późno w nocy. Jeśli opublikujesz zbyt wcześnie lub zbyt późno, Twoi główni odbiorcy mogą całkowicie przegapić Twoje posty.
Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, co działa dla Ciebie i Twoich odbiorców jest testowanie. Spróbuj zaplanować swoje posty w różnych dniach tygodnia i o różnych porach dnia. Po kilku testach należy przeanalizować wyniki oraz wybrać dzień i godzinę i regularnie publikować w tym czasie.
📚Przeczytaj też: Jak testy A/B mogą pomóc Twojemu e-sklepowi?
Powinieneś już wiedzieć, czym są hashtagi(#). Czy jednak zdajesz sobie sprawę, dlaczego są one tak ważne?
Hashtagi są narzędziem do odkrywania. Podobnie jak słowa kluczowe są używane przez Google, aby pomóc stronom w rankingu, myśl o hashtagach jako strategii słów kluczowych dla platform mediów społecznościowych.
Niektórzy użytkownicy będą „śledzić” określone hashtagi na wybranych przez siebie platformach. Spowoduje to, że treści, które używają tych hashtagów, będą bardziej widoczne dla tych konkretnych użytkowników. Dzięki odpowiednim tagom możesz łatwo dotrzeć do docelowej grupy odbiorców!
📚Przeczytaj też: Hashtagi i ich moc w social media marketingu
Na pewno wiesz już, że treści w formie wideo są modne. YouTube, TikTok, Instagram... filmy są wszędzie.
Tworzenie dobrych wymaga czasu, energii i planowania. Oczywiście, nie każdy mały biznes ma tyle czasu. Pamiętaj, że nie musisz skupiać się wyłącznie na filmach. Jeśli jednak możesz co jakiś czas opublikować wideo, dla wielu użytkowników może to być naprawdę interesujące spojrzenie na Twoją firmę.
To samo dotyczy wielu platform społecznościowych. Chociaż Twitter to platforma oparta na tekście, od czasu do czasu powinieneś próbować z innymi rodzajami treści. Dotyczy to zarówno obrazów, jak i filmów.
📚Przeczytaj też: 15 pomysłów na treści w mediach społecznościowych
Nadążanie za kalendarzem w mediach społecznościowych może wiązać się z wyzwaniami, nie przesadzaj z publikowaniem zbyt wielu nieistotnych treści. Treść powinna generalnie zapewniać użytkownikowi pewną wartość. Niezależnie od tego, czy jest to przedstawienie najnowszych sneakersów w Twoim sklepie czy pokazanie, jak ustawić namiot w deszczu, cenne treści to coś, co użytkownicy uwielbiają i z czym się angażują.
To powiedziawszy, nie powinieneś brać wszystkiego na zbyt poważnie. Dużo wspominałem o strategiach, kalendarzach i planowaniu, ale media społecznościowe też powinny być zabawne! Upewnij się, że dobrze się bawisz, ponieważ będzie to widoczne w Twoich postach. Pokazanie tego, co dzieje się za kulisami Twojej firmy, może być zabawne i wciągające. Jeśli Twoi pracownicy naprawdę dobrze się bawią w biurze, może to sprawić, że Twoja marka będzie odbierana jako bardziej sympatyczna.
Jedną z największych zalet mediów społecznościowych jest fakt, że daje możliwość komunikacji dla obu stron. To właśnieodróżnia media społecznościowe od innych kanałów marketingowych: jest otwarty na dialog między markami a konsumentami.
Mając to na uwadze, pamiętaj, że publikowanie treści to tylko część funkcjonowania tych platform. Słuchanie swoich obserwujących jest również bardzo ważne. Mogą oni nie tylko zaangażować się w „rozmowę”, ale daje to możliwość zobaczenia, o czym mówią Twoi klienci. Dodatkowo możesz mieć nawet kilka pomysłów na tworzenie treści dostosowanych do ich zainteresowań lub zobaczyć, jakie produkty naprawdę kochają (lub nie!)
W ten sam sposób, w jaki odpowiadasz na opinie klientów, powinieneś wykorzystać swoją szansę na nawiązanie kontaktu ze swoimi obserwującymi, nawet jeśli jest to tylko podziękowanie!
Jak wspomnieliśmy w poprzedniej wskazówce, media społecznościowe dają konsumentom szansę na nawiązanie kontaktu z marką. Jeśli obserwatorzy są skłonni do interakcji z Twoją firmą, powinieneś podzielić się najlepszymi z ich głosów.
Po pierwsze, możesz zachęcić ich do wzięcia udziału w konkursie. Tutaj znów bardzo pomocne będą hashtagi.
Możesz jednak również podzielić się najlepszymi recenzjami produktów w swoim sklepie. Niezależnie od tego, czy jest to forma tekstowa na Twitterze, czy obraz (z tekstami) na Instagramie, możesz pochwalić się najlepszymi recenzjami, aby zbudować trochę zaufania dla swojej firmy. Nie przesadzaj z tymi postami, ale jeśli otrzymasz szczególnie wyróżniającą się recenzję, nie ma powodu, aby jej nie udostępniać.
Jeśli Twój sklep nie zbiera jeszcze recenzji, to na co czekasz? Trusted Shops jest certyfikowanym partnerem Google, co oznacza, że możesz wyświetlać swoje oceny w formie gwiazdek w wyszukiwarce.
To może być jedna z bardziej kontrowersyjnych wskazówek na liście. Prawdopodobnie wszyscy możemy się zgodzić, że jesteśmy dość zmęczeni słowem "influencerzy". Przy tak wielu osobach desperacko chcących zdobyć swoje 15 minut sławy, wiele osób będzie twierdzić, że są influencerami, gdy nimi nie są.
Bez zagłębiania się w szczegóły, ważne jest, aby wiedzieć, że wielu influencerów jest profesjonalistami i traktuje swoją pracę bardzo poważnie. W niektórych przypadkach ich odbiorcy są bardzo lojalni i często bardzo niszowi. W tym miejscu bardzo pomocna może być koncepcja mikroinfluencerów. Dzięki „mniejszemu” gronu odbiorców, mogą być tańsi i o wiele bardziej odpowiedni dla Twojej rzeczywistej grupy docelowej.
Odniesienie sukcesu w mediach społecznościowych może być wyzwaniem, ale może być również bardzo satysfakcjonujące. Mając dobry plan, możesz dotrzeć do swojej idealnej publiczności dzięki angażującym treściom i przenieść swoją markę na wyższy poziom.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: 11 Tips for Social Media Marketing Success
15.06.2022Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.