Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Kupony rabatowe to klasyczna metoda pozyskiwania klienta. W okresie bożonarodzeniowym konsumenci są szczególnie podatni na atrakcyjne oferty, a w przypadku niezdecydowanych klientów kupony rabatowe stanowią kolejny argument przemawiający za dokonaniem zakupu. Jednak, aby kupony były jednakowo atrakcyjne zarówno dla kupującego, jak i sprzedawcy, warto przestrzegać kilku zasad.
Skuteczność kuponów rabatowych jest wymierną wartością, ponieważ można łatwo prześledzić, ile razy w trakcie składania zamówień wprowadzono kod rabatowy. Ponadto kupony rabatowe można stosować w elastyczny sposób, w zależności od sezonu czy akcji promocyjnej. W najlepszym przypadku mamy do czynienia z obustronną korzyścią: klienci oszczędzają pieniądze, a właściciele sklepów sprzedają więcej.
Istnieją trzy rodzaje rabatów na podstawie kuponów rabatowych: stała kwota (na przykład 10zł), rabat procentowy (na przykład 10 procent) lub darmowy artykuł dodatkowy lub usługa (dwa artykuły w cenie jednego, brak kosztów wysyłki, opakowanie na prezent, gadżety reklamowe itp.).
Ponadto możliwe jest ograniczenie terminu ważności kuponu rabatowego w celu stworzenia sztucznej presji czasu, określenie minimalnej wartości zamówienia jako warunku uzyskania rabatu, dopuszczenie lub wykluczenie wielokrotnego wykorzystania kuponu rabatowego oraz przypisanie kodu rabatowego do określonych artykułów lub brak takiego ograniczenia.
W przypadku wysokości rabatu należy kierować się zasadą złotego środka, tak aby podana cena nie była ani za wysoka, ani za niska. Jeden procent rabatu nie przyciągnie klienta, natomiast 60 procent brzmi już jak wyprzedaż. Zwykle rabaty są ustalane na poziomie między 5 a 20 procent.
Często wysokość rabatu zależy od tego, czy jest on udzielany stałemu czy nowemu klientowi. Może to prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji, kiedy stali klienci czują się traktowani gorzej niż nowi kupujący. Należy zatem rozsądnie przygotowywać oferty.
Albo obydwie grupy klientów są traktowane jednakowo, albo przygotowywane są różne oferty rabatowe dla różnych grup i następnie kierowane bezpośrednio do wybranej grupy na przykład za pośrednictwem wiadomości e-mail, mediów społecznościowych czy newsletterów.
Próby przyznawania rabatów nowym klientom należy podejmować odpowiednio wcześnie, na przykład kiedy klienci przeglądają stronę internetową lub mają zamiar ją opuścić. Jedną z możliwości są również portale oferujące kupony rabatowe, dzięki którym klienci w ogóle zwracają uwagę na dany sklep.
Stałym klientom nie należy jednak zbyt wcześnie przyznawać rabatów, ponieważ możliwe jest, że i tak dokonaliby oni kolejnego zakupu. W takim przypadku korzystne może być przygotowanie odpowiednich ofert kilka tygodni po zakupie i przekazanie ich w formie listu lub biuletynu.
Zasadniczo kupony rabatowe można umieszczać na stronie sklepu internetowego lub poza sklepem. Na stronie sklepu warto umieścić wyskakujące okienko, które otwiera się w momencie, kiedy klient ma zamiar opuścić stronę. Informacje o rabatach na wybrane produkty warto umieszczać na stronie startowej jako dłużej wyświetlany komunikat.
Poza sklepem internetowym kupony rabatowe można zamieszczać na odpowiednich portalach, stronie Trusted Shops, w wiadomościach e-mail lub na profilach opinii. Istnieje również możliwość wyświetlenia informacji o kuponie rabatowym podczas dodawania opinii na stronie potwierdzającej wysłanie formularza i zachęcenia w ten sposób do kolejnych zakupów.
05.12.2017Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.