Sztuczna inteligencja i jej rola w SEO

grafika przedstawiająca koncept sztucznej inteligencji

2023 to rok, w którym aplikacje operte o sztuczną inteligencję, jak ChatGPT i Bing Chat, podbiły świat. To przełom w branży marketingu i SEO. Zastosowania sztucznej inteligencji w tym zakresie są nieograniczone – może ona pomóc firmom optymalizować strony internetowe, by te zajmowały wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, oraz zapewnić solidną obecność w internecie.

Jak więc wykorzystać sztuczną inteligencję w pozycjonowaniu? Czytaj dalej, aby poznać wszystkie szczegóły, od badania słów kluczowych i tworzenia treści po off-page SEO.

Sztuczna inteligencja w SEO

Sztuczna inteligencja (AI) w optymalizacji dla wyszukiwarek (SEO) odnosi się do korzystania z narzędzi i technologii AI w celu ulepszenia różnych aspektów SEO, mając na celu zwiększenie atrakcyjności treści dla odbiorców i dla Google.

Powstające w ostatnim czasie oprogramowania, które wcześniej wymagały specjalistycznej wiedzy od specjalistów od SEO, mogą pomóc w generowaniu treści uwielbianych przez wyszukiwarki, prowadząc do wyższych rankingów, szerszego zasięgu i zwiększonego ruchu organicznego. A co w tym wszystkim najlepsze? Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek jest teraz jeszcze łatwiejsza.

Możesz użyć sztucznej inteligencji do badania słów kluczowych, analizy danych i optymalizacji treści, aby poprawić wrażenia użytkowników. Technologie AI SEO mogą być również skuteczne w optymalizacji wyszukiwania głosowego i wizualnego.

Integrując najnowsze techniki dostępne za pośrednictwem tych narzędzi, możesz poprawić swój ranking i trafić na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Jak działają wyszukiwarki?

Wyszukiwarki opierają się na zaawansowanej sztucznej inteligencji i technikach uczenia maszynowego do crawlowania i indeksowania stron internetowych oraz szeregowania stron zgodnie z ich trafnością i autorytetem.

Web crawling odnosi się do podążania za linkiem na stronie do nowej strony. Boty wyszukiwarek kontynuują ten proces, aż dotrą do ostatniej strony bez linków. W praktyce działają one 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Po tym kroku następuje indeksowanie. Google analizuje tekst, obrazy i pliki wideo, aby zrozumieć, czego dotyczy witryna. Następnie przechowuje te informacje w swojej bazie danych.

Ogólnie rzecz biorąc, proces indeksowania ma dwa wyniki: albo Google stwierdzi, że Twoja strona jest zduplikowana, albo że jest kanoniczna.

Jak łatwo się domyślić, duplikat ma miejsce, gdy treść jest powielona z innej strony. Z kolei kanoniczna to jedyna autorytatywna strona spośród wszystkich znalezionych kopii.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, Google nie nakłada kary za zduplikowane treści.

Jednak ponowne opublikowanie tych samych artykułów nie poprawi pozycji witryny. Może to uniemożliwić indeksowanie i ranking stron, a także zmniejszyć uprawnienia Twojej witryny.

Nouveau call-to-action

Jaka jest rola AI w SEO?

Oto pięć sposobów na włączenie sztucznej inteligencji do strategii SEO:

Badanie słów kluczowych i intencja wyszukiwania

Wyszukiwarki cenią intencje wyszukiwania użytkownika. Wyświetlają treści, które trafnie odpowiadają na wpisywane w nie docelowe słowa kluczowe. W tym celu Google dzieli te pierwsze na cztery grupy. Search intents mogą więc być informacyjne, komercyjne, transakcyjne i nawigacyjne.

New call-to-action

Użytkownicy mogą wyszukiwać podobne słowa kluczowe z bardzo różnymi intencjami.

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem sklepu ze sprzętem narciarskim i górskim. Wśród Twoich klientów znajdą się osoby początkujące, które najpierw nauczą się jeździć na snowboardzie. Mogą oni szukać „skrętów na snowboardzie dla początkujących”. Możesz dopasować ich intencje do artykułów informacyjnych opisujących krok po kroku proces skręcania na desce. 

Intencja komercyjna ma miejsce, gdy wyszukujący chcą zbadać swoje opcje przed zakupem. Znajduje się on dalej w lejku sprzedażowym. Przykładem poszukiwania z intencją komercyjną byłoby „najlepsze snowboardy dla początkujących”. W tym przypadku Twój klient sygnalizuje chęć poszukiwania informacji przed zakupem.

Intencja transakcyjna, choć podobny, jest jeszcze bliższy zakupowi. „Kup snowboard Burton” to świetny przykład wyszukiwania z intencją transakcyjną. Klient sygnalizuje, że kupi produkt.

Jeśli chodzi o wyszukiwanie nawigacyjne, jest to sytuacja, w której klient chce znaleźć produkt, usługę lub obiekt, ale nie zna nazwy witryny ani adresu URL. Zrozumienie intencji pomaga opracować strategie SEO w celu zwiększenia ruchu i przyciągania potencjalnych klientów.

Badanie słów kluczowych pomaga to osiągnąć. Proces ten polega na wyszukiwaniu i analizowaniu terminów używanych przez ludzi w zapytaniach oraz ich intencji. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilku lat ilość danych w internecie wzrośnie do ponad 180 zettabajtów. Ręczne wyszukiwanie słów kluczowych staje się coraz bardziej złożone.

Chociaż istnieją dedykowane narzędzia SEO oparte na sztucznej inteligencji do badania słów kluczowych – dobrze sformułowany briefing dla ChatGPT, w połączeniu z tradycyjnym narzędziem do badania słów kluczowych, może pomóc.

przykład wykorzystania narzędzia ChatGPT w SEO

Tworzenie i optymalizacja treści

Sztuczna inteligencja może być użyta też do tworzenia treści. Wykorzystując przetwarzanie języka naturalnego, narzędzia do pisania oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc zautomatyzować ten proces. Mają one możliwość generowania tekstu podobnego do tego stworzonego przez człowieka, wspierając w tworzeniu postów na bloga, opisów produktów lub innych treści internetowych.

Oczywiście duże modele językowe, takie jak ChatGPT, mogą być podatne na zjawisko znane jako AI hallucination. Upewnij się więc, że zweryfikowałeś informacje i sprawdziłeś je pod kątem lepszej czytelności.

Kilka narzędzi marketingowych opartych o sztuczną inteligencję, może pomóc w tym zadaniu. Niezależnie od tego, czy sam napisałeś artykuł od początku do końca, czy użyłeś narzędzia AI SEO do pomocy, nadal musisz przeprowadzić optymalizację treści.

Takie edytory SEO dostarczają w czasie rzeczywistym informacji zwrotnych na temat wyników treści, sugerując odpowiednie słowa kluczowe i frazy. 

Możesz używać sztucznej inteligencji do on-page SEO, optymalizacji meta opisów, tagów tytułów, nagłówków i linków wewnętrznych. Wszystko to pomaga Twojej witrynie uzyskać wyższą pozycję.

Opinie klientów i odpowiedzi

Opinie klientów mogą poprawić SEO na stronie na kilka sposobów.

Najbardziej oczywistym sposobem jest umieszczenie na stronie odpowiednich słów kluczowych oraz liczby opinii wskazujących E-E-A-T, czyli ekspertyzę (Expertise), doświadczenie (Experience), autorytet (Authoritativeness) i zaufanie (Trustworthiness).

Chociaż współczynnik odrzuceń nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym dla Google, opinie klientów generalnie poprawiają zadowolenie klientów, prowadząc do dłuższego czasu spędzanego na stronie, pośrednio wskazując wyszukiwarce, że Twoja witryna jest angażująca i godna zaufania.

Ponadto, zgodnie z wytycznymi, Google „uważa dużą liczbę pozytywnych recenzji użytkowników za dowód pozytywnej reputacji”.

W Trusted Shops stworzyliśmy nowe narzędzie, które wykorzystuje sztuczną inteligencję do usprawniania odpowiedzi na opinie. Smart Review Assistant automatycznie tworzy unikalne i dopasowane odpowiedzi, gdy klient ocenia produkt lub usługę.

New call-to-action

W przypadku dłuższych opinii, narzędzie może również podsumować je w kilku punktach, dając właścicielowi sklepu zwięzły przegląd najważniejszych kwestii.

Wszystkie automatycznie generowane odpowiedzi mogą i powinny być sprawdzane ręcznie, a narzędzie umożliwia użytkownikom ich edycję przed publikacją.

Zwiększając zaangażowanie obecnych klientów, ci będą bardziej skłonni do zakupu, co doprowadzi do zwiększenia konwersji, zakończenia wyszukiwania i wyższej pozycji w wynikach. 

Analiza konkurencji i linków zwrotnych

Analiza konkurencji i linków zwrotnych to jedne z najważniejszych praktyk dających wgląd w postępy w optymalizacji pod kątem SEO w porównaniu z konkurencją. To proces audytu witryny w celu zebrania cennych danych, w tym:

  • jakie treści Twoi odbiorcy lubią najbardziej i w które najbardziej się angażują?

  • jakie rodzaje treści przynoszą wysokiej jakości leady?

  • jakie są dane demograficzne grupy docelowej?

  • na jakie słowa kluczowe pozycjonują się Twoi konkurenci i dlaczego?

  • kto linkuje do Twoich konkurentów?

Takie informacje są niezbędne, aby pomóc Ci zidentyfikować obszary wymagające poprawy. W ostatnich latach coraz trudniej jest analizować linki zwrotne konkurencji oraz to, dlaczego pozycjonują się na takie, a nie inne słowa kluczowe. Narzędzia SEO mogą Ci w tym pomóc.

Wiele programów zapewnia szczegółową ocenę rankingów konkurentów i linków zwrotnych wraz z link juice. Dają one również wgląd w techniczne SEO, takie jak niedziałające linki, łańcuchy przekierowań i duplikaty.

Korzystając z tych danych, możesz udoskonalić swoje strategie SEO, ostatecznie poprawiając widoczność i wydajność witryny.

Lepsze wrażenia użytkownika i personalizacja

User experience i Core Web Vitals mają kluczowe znaczenie dla dobrego pozycjonowania w Google.

Na te drugie składa się kilka różnych czynników. Obejmują one:

  • wydajność ładowania: im szybsze ładowanie stron, tym lepsza wydajność,

  • interaktywność: im bardziej angażująca strona internetowa, tym wyżej plasuje się w rankingu,

  • przyjazność dla urządzeń mobilnych: około 55% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Optymalizacja mobilna jest niezbędna, aby znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwarek,

  • bezpieczeństwo: Twoja strona powinna działać w HTTPS,

  • obecność reklam pełnoekranowych i wyskakujących okienek. Nieprzemyślane treści mogą przeszkadzać odwiedzającym, prowadząc do frustrujących doświadczeń.

Po ustaleniu punktu odniesienia dla doświadczenia użytkownika poprzez pomiar i optymalizację podstawowych parametrów sieci, personalizacja witryny może pomóc poprawić ranking SERP. Dostarczając odpowiednie treści, możesz zmniejszyć współczynnik odrzuceń, a wykorzystując sztuczną inteligencję – dostarczać spersonalizowane treści na kilka sposobów.

  1. Komunikuj treści generowane przez AI (oczywiście sprawdzone i poprawione), adresowane do każdej z Twoich person.

  2. Dodaj chatbota na stronie, co umożliwi szybsze i bardziej spersonalizowane interakcje.

  3. Twórz różne posty w mediach społecznościowych i komunikuj się z większą liczbą klientów za ułamek czasu i kosztów.

Podsumowanie

Wraz z tworzeniem nowych modeli sztucznej inteligencji i narzędzi SEO, ich połączenie staje się nieodzowne. Ai zrewolucjonizowało i będzie nadal rewolucjonizować sposób, w jaki firmy poprawiają widoczność w sieci.

Technologie oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc w badaniu słów kluczowych, tworzeniu treści i optymalizacji w celu zaspokojenia potrzeb związanych z tekstem, wyszukiwaniem wizualnym, a nawet wyszukiwaniem głosowym.

Oczywiście ważne jest, aby pamiętać, że sztuczna inteligencja jest środkiem do celu, a użytkownicy wciąż chcą spersonalizowanych, ludzkich interakcji.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: Artificial Intelligence in SEO: What's its Role in 2023 and Beyond?

27.09.2023
Autor gościnny Nick Abbene

Autor gościnny Nick Abbene

Nick Abbene jest ekspertem w dziedzinie marketingu, którego doświadczenie przecina się ze sztuczną inteligencją i technologią.

Select Country: