1. Używaj krótkich adresów URL
Pamiętaj, aby adresy URL były krótkie i treściwe. Lepiej wtedy wyglądają i są preferowane przez wyszukiwarki.
Wiele sklepów internetowych posiada adresy URL, których struktura to kompletny chaos. Jest to mylące nie tylko dla odwiedzających, ale również dla robotów wyszukiwarek, dlatego adresy URL powinny być jak najkrótsze, treściwe i zawierać także nazwę produktu lub słowo kluczowe, dla którego ma on zostać odnaleziony.
Przykład błędnego adresu URL:
www.nazwasklepu.pl/kategoria-fr4/s/183571hnj4
A teraz przykład poprawnego adresu URL:
www.nazwasklepu.pl/damskie/buty/air-max-thea-prm-sneaker-low/
Pamiętaj aby adresy URL Twojego sklepu internetowego zawsze miały logiczną strukturę.
2. Postaw na unikalną treść
Korzystaj z niepowtarzalnych tekstów i zdjęć w Twojej witrynie internetowej. Redaguj opisy produktów samodzielnie (i ożyw je nieco), zamiast kopiować treści od producenta, tak jak robi to konkurencja.
3. Aktualizuj zawartość
Sprawdź na Google Search Console, na jakiej pozycji znajdują się poszczególne podstrony i jak często są klikane.
Jeżeli pomimo wysokiej liczby wyświetleń pozycja znajduje się poniżej 3 oznacza to, że tracisz wiele wartościowych kliknięć. Podstrony o niezłym rankingu koniecznie wymagają optymalizacji!
Poziom świeżości również ma znaczenie dla dobrego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania, ponieważ preferowane są aktualne informacje.
📚Przeczytaj też: Jak aktualizować treści, by poprawić SEO?
4. Śledź poczynania konkurencji
Przeanalizuj za pomocą narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych hasła, wpływają na lepsze wyniki konkurencji i stwórz własną strategię opartą o treści, które zapewnią Ci źródła ruchu na stronie.
Więcej na ten temat przeczytasz w innych artykułach dostępnych na blogu:
5. Popraw szybkość witryny internetowej
Szybka witryna internetowa powinna być Twoim priorytetem numer jeden. Użytkownicy są coraz bardziej niecierpliwi i nie lubią długo czekać.
Zoptymalizuj więc zdjęcia, hosting lub zainwestuj w Cloud Delivery Network.
Szybkość witryny internetowej można sprawdzić za pomocą narzędzia Pingdom lub bezpośrednio w Google'u.
📚Przeczytaj też: 7 wskazówek, jak zwiększyć szybkość ładowania strony
6. Nie zapomnij o responsywnym designie
Coraz więcej użytkowników serfuje w swoim smartfonie lub na tablecie. Google dobrze o tym wie i preferuje witryny internetowe, które dobrze wyglądają i są łatwe w obsłudze na każdym ekranie, niezależnie od wielkości.
Odwiedzający Twój e-sklep podziękują Ci większą liczbą zamówień.
Oto, co na temat mobile first pisze samo Google:
Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google używana jest przede wszystkim mobilna wersja strony. Wcześniej do oceniania trafności strony względem zapytania użytkownika indeks używał wersji komputerowej. Obecnie większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google na urządzeniach mobilnych, dlatego Google skanuje i indeksuje strony przede wszystkim jako klient-smartfon.
📚Przeczytaj też: Co najbardziej irytuje klientów w mobilnych wersjach e-sklepów?
7. Korzystaj z metadanych
Metadane to informacje w tekście źródłowym strony internetowej przekazywane do wyszukiwarek.
Warto zastosować unikalne meta title i meta description do każdej strony, aby uatrakcyjnić i wyróżnić wynik wyszukiwania, a tym samym zachęcić do kliknięcia.
8. Testuj i optymalizuj meta tytuły
Jeżeli jesteś na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ale wciąż nie na pierwszej pozycji, przyczyną może być tytuł. Przetestuj różne tytuły, te bardziej ciekawe i interesujące, aby przyciągnąć szukających do Twojej witryny.
9. Uwzględnij dane strukturalne
Nie tylko metadane mogą przynieść Ci korzyści – również dane strukturalne mogą przekazywać wyszukiwarkom oraz użytkownikom dodatkowe dane (godziny otwarcia, dane adresowe, ścieżki nawigacyjne i / lub oceny produktów).

Te dodatkowe informacje mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania i często przyczyniają się do zwiększenia wskaźnika kliknięć.
📚Przeczytaj też: Rich snippets, czyli jak wyróżnić się w wyszukiwarce Google
10. Dedykowane strony docelowe
Jeśli inwestujesz w Google Ads, Facebook Ads lub inne reklamy, sprawdzaj, czy wskaźnik konwersji zwiększa się, jeśli odwiedzający jest kierowany na stronę docelową stworzoną specjalnie dla celów kampanii reklamowej.
11. Postaw na treści, które łatwo przyswoić
Zwróć uwagę na to, aby z treściami w Twojej witrynie internetowej można było się łatwo zapoznać.
Nie korzystaj z bloków tekstowych z Wikipedii, ale uatrakcyjnij wygląd strony za pomocą akapitów, zdjęć, wideo oraz innych mediów.
📚Przeczytaj też: Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą storytellingu?
12. Utwórz powiązania z mediami społecznościowymi
Interesująca witryna internetowa lub produkt od razu są udostępniane na platformach społecznościowych. Często jest to znak, że witryna internetowa powinna znajdować się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Ułatw odwiedzającym udostępnianie treści.
13. Buduj witrynę internetową w logiczny i wydajny sposób
Dotarcie do każdej z podstron powinno odbywać się w kilka kliknięć, a prowadząca do nich droga powinna być przemyślana, np.:
https://www.strona.pl/kategorianadrzędna/kategoriapodrzędna/produkt
Nikt nie chce być zmuszony do wiecznego poszukiwania pożądanego produktu. Ułatw swoim potencjalnym klientom zakupy w jak największym stopniu. Tylko w ten sposób sprawisz, że nie opuszczą oni Twojego sklepu w frustracji, a pozycja w wynikach wyszukiwania ulegnie poprawie.
📚Przeczytaj też: Czym są breadcrumbs i jak wpływają na SEO?
14. Dbaj o bezpieczeństwo: szyfrowanie SSL
Certyfikaty SSL dbają o to, aby adres Twojej domeny rozpoczynał się od https:// zamiast http:// (zobacz przykład we wskazówce 13.).
Co ważniejsze, szyfrowanie SSL chroni dane Twoich użytkowników, zwiększa zaufanie Twojej witryny internetowej, a od 25 maja 2018 roku jest także wymagane przez Google.
15. Korzystaj z autouzupełniania do wyszukiwania słów kluczowych
Kto guglując nie dezaktywuje tej funkcji, zauważy, że Google będzie proponować dokończenie wprowadzanych zapytań.
To praktyczna pomoc – również podczas wyszukiwania słów kluczowych, ponieważ propozycje Google'a to często wyszukiwania innych użytkowników.
Skorzystaj także z funkcji podpowiedzi, np. takiej jak w Amazon lub YouTube, aby znaleźć jeszcze więcej pomysłów. Bez konieczności korzystania z żadnego narzędzia do słów kluczowych.

Również sekcja „Podobne pytania” powinna być wykorzystywana, by zrozumieć, czego szuka Twoja klientela.
16. Skoncentruj się na pierwszych sekundach
Doświadczeni redaktorzy tekstów reklamowych wiedzą, że nagłówek reklamy decyduje o jej sukcesie lub porażce. Podobnie jest z witryną internetową.
Jeżeli nie będziesz w stanie przyciągnąć uwagi odwiedzających ani jej utrzymać, opuszczą Twoją witrynę internetową i mogą już nigdy nie powrócić. Spróbuj więc od razu ich zatrzymać.
17. Nie kupuj linków przychodzących – twórz je samodzielnie
Udana akcja PR, content marketing i marketing partyzancki, sponsoring, a także tysiące innych strategii pozwalają skutecznie uzyskać linki przychodzące.
📚Przeczytaj też: Pozyskiwanie backlinków w e-commerce: najlepsze metody
18. Regularnie sprawdzaj występowanie błędów 404
Błąd 404 oznacza, że nie można odnaleźć strony, a to może mieć wiele przyczyn. Niezależnie od przyczyny jego wystąpienia, należy go unikać jak ognia, zwiększa on bowiem współczynnik odrzuceń Twojej strony.
Narzędzia takie jak SEO Quake mogą pomóc w odnalezieniu oraz naprawie martwych linków.
📚Przeczytaj też: Przekierowania – ich rodzaje i znaczenie dla SEO
19. Więcej informacji = lepszy ranking
Witryny internetowe, które dostarczają mniej informacji, rzadko znajdują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ponieważ nie zawierają odpowiedzi na pytania guglujących.
Szczegółowe, rzetelne artykuły pełne wartościowych informacji i wartości dodanej często dominują na pierwszych pozycjach. Pamiętaj, aby tematycznie traktować zapytania i nie optymalizować ich wyłącznie pod względem słów kluczowych, ale dostarczenia całościowej odpowiedzi.
Więcej tekstu to lepszy ranking.
Ta wypowiedź sprawdza się często… ale nie zawsze. Dlatego zamiast produkować treść tylko po to, aby istniały, zachęcamy do skorzystania z naszej kolejnej wskazówki…
20. Skoncentruj się na użytkowniku oraz celu wyszukiwania
Wszystkie wskazówki, nawet całe strategie SEO, można sprowadzić do następującej zasady.
Ponieważ zadaniem Google'a jest znalezienie najlepszego wyniku wyszukiwania, Twoim celem musi być właśnie dostarczenie tego wyniku szukającemu (oraz Google'owi).
Jakość i adekwatność wygrywa z ilością.
W przypadku zapytania „Jaka będzie jutro pogoda?” oczekiwana jest krótka odpowiedź, natomiast w przypadku frazy „poprawianie rankingu w Google” jedno zdanie wyjaśnienia to znacznie za mało.
21. Koniecznie bądź na bieżąco
Skuteczna strategia SEO, czyli taka, która przynosi długotrwałe efekty i nowych klientów, wymaga czasu. Uzbrój się więc w cierpliwość i trzymaj rękę na pulsie. Twórz kolejne treści i zapewniaj ciągłą optymalizację.
Jeśli będziesz postępować zgodnie ze wskazówką 20, Twoje notowania w rankingu będą rosły. Powodzenia!
Dodatkowa wskazówka: linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne zapewnia równomierny podział mocy SEO w Twojej witrynie internetowej. Najpopularniejszym przykładem linkowania wewnętrznego jest Wikipedia.
Każde z niebieskich słów (linków), kieruje do innego artykułu w witrynie. Pomagają one odwiedzającym odnaleźć się na stronie i dbają, aby moc strony była równomiernie rozłożona.
Wstawianie linków wewnętrznych jest zatem zalecane dla SEO oraz poprawy doświadczenia użytkownika.
Istnieją 4 rodzaje linkowania wewnętrznego. Każdy typ linku posiada inną wagę:
-
Linki treści – to wewnętrzne linki w głównej części napisanej treści, czyli np. w Twoich postach na blogu. Takie linki przychodzące mają największą „moc”.
-
Linki paska bocznego – to wszystkie linki przychodzące w obrębie paska bocznego witryny internetowej. Najczęściej prowadzą one do aktualnych wpisów na blogu, klauzul zgody na subskrypcję lub stron z informacjami o sklepie lub produktach.
-
Linki w pasku nawigacji/menu – to linki w pasku nawigacji / menu. W większości przypadków kierują odwiedzających do strony głównej, blogu, strony „O nas” oraz do strony „Kontakt”.
-
Linki stopki – linki przychodzące w obszarze stopki witryny internetowej.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: 21 SEO-Tipps, die Ihr Ranking verbessern