Jak znaleźć niszę rynkową? Porady dla e-sprzedawców

blogTitle-Niche_Products

Wiesz, że chcesz rozpocząć sprzedaż internetową, ale nie jesteś pewien, jaki asortyment oferować? Najważniejsze jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Możesz to zrobić, oferując klientom niszowe produkty. O tym, jak znaleźć swoją niszę, jakie wyzwania to za sobą niesie i dlaczego może to być strzał w dziesiątkę, opisujemy w poniższym artykule.

Od pomysłu do realizacji

Znalezienie niszy rynkowej wydaje się być obecnie nie lada wyzwaniem. Istnieją bowiem dziesiątki tysięcy e-sklepów sprzedających różnego rodzaju produkty.

Gdyby jednak spojrzeć na to z innej perspektywy – konsumujemy więcej, bardzo często wydajemy pieniądze na to, co precyzyjnie trafia w nasz gust i spełnia nasze oczekiwania, niekiedy bardzo nietypowe. Dlaczego by więc nie skorzystać z okazji i nie spróbować sprzedawać czegoś, co dotyczy węższej grupy odbiorców? Być może wtedy mielibyśmy większe szanse, by wyróżnić się na rynku ze swoim unikatowym produktem?

📚Przeczytaj też: Jak sklepy z tymi samymi produktami mogą się wyróżnić?

1. Znajdź rozwiązanie danego problemu – rozejrzyj się!

Zanim przystąpisz do działania musisz zidentyfikować problemy konsumentów, by podsunąć im swoje rozwiązanie. Być może będzie ono na tyle dobre, że przyniesie Ci sukces? Oto, od czego powinieneś zacząć:

Przeszukaj internet

Zrobienie rozeznania w internecie jest bardzo ważne. Szczególnie jeśli nie masz zbyt dużej wiedzy na temat danej niszy. Polecamy wykonać w tym przypadku analizę słów kluczowych – możesz to zrobić chociażby za pomocą Planera słów kluczowych Google, by sprawdzić częstotliwość występowania określonych wyszukiwań.

Polecamy użyć również innych narzędzi, tak jak np. KWFinder. Wyszuka on podobne słowa kluczowe oraz wskaże, które słowa warto umieścić na swojej stronie internetowej, by poprawić SEO. Pokaże Ci on również, jak często wyszukiwane jest dane słowo kluczowe.

Produkt niszowy KW Finder

Same pytania możesz też wpisać w wyszukiwarkę Google, by przekonać się, czy rozwiązanie danego problemu już istnieje.

📚Przeczytaj też: Najlepsze narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Zobacz, czego potrzebują Twoi potencjalni odbiorcy

Dowiedz się, co interesuje odbiorców z rynku niszowego, w który celujesz. Zapytaj bezpośrednio grupy docelowej o to, jakie ma oczekiwania i co utrudnia jej np. wykonywanie pewnych czynności. Pozwoli Ci to na głębszą analizę problemu. Zapytaj również swoich najbliższych o to, co sądzą na dany temat.

Kopalnią ciekawych informacji może być serwis Quora, w którym użytkownicy zadają pytania i odpowiadają na nie. Przejrzyj również najpopularniejsze fora, w których ludzie dzielą się różnymi spostrzeżeniami – tych ogólnych i tych specjalistycznych, które dotyczą Twojego zagadnienia. Im więcej informacji zdobędziesz, tym lepiej dla Ciebie.

Inspiracji możesz szukać również bliżej - w swoim domu, okolicy. Może czegoś brakuje mieszkańcom Twojego osiedla (np. danego sklepu, udogodnienia) lub w Twojej społeczności zawodowej?

PRO TIP: Zanim podejmiesz się sprzedaży jakiegokolwiek produktu, zweryfikuj swoje zainteresowania i spróbuj przekuć je w biznes. Po pierwsze – będzie Ci łatwiej go prowadzić, ponieważ będzie całkowicie „Twój”. Po drugie, jesteś w stanie szybciej zidentyfikować potrzeby/problemy dotyczące danej dziedziny. 

2. Zwróć uwagę na konkurencję

Wydaje się to oczywiste, ale jest szalenie ważne – konkurencję zawsze trzeba mieć na oku. Na początku, zanim zdecydujemy się zainwestować czas i pieniądze w dany biznes, musimy zrobić dogłębną analizę rynku.

  • liczba konkurentów: sprawdzamy, ile osób z danej branży już działa na rynku. Jak duże są to firmy? Jaki mają zasięg – lokalny czy globalny? Jak duża jest świadomość ich marki?

  • pozycja w Google: jak plasują się w rankingu wyszukiwarki? Czy inwestują w Google Ads, czy polegają na wyszukiwaniu organicznym? Jeśli korzystają z reklam – na czym skupiają się w swoich przekazach i jakie formy kampanii wykorzystują?

  • marketing w social mediach i content marketing: czy Twoi konkurenci są obecni w mediach społecznościowych? Czy prowadzą blogi? Jeśli tak, zwróć uwagę na to, co publikują, a czego brakuje w ich wpisach. Może się okazać, że masz pełne pole do popisu, jeśli chodzi o tę kwestię.

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

Znalezienie słabych punktów przeciwnika i odpowiednie ich wykorzystanie daje Ci przewagę.

3. Sprawdź i oszacuj, czy Twoja nisza jest/będzie dochodowa

Jest to zdecydowanie zadanie najtrudniejsze, ale i jedno z ważniejszych. Musisz sprawdzić, ile podobnych produktów jest dostępnych na rynku i jakie są ich ceny. Zobacz, ile możesz zarobić w danej niszy i czy Twój wysiłek jest tego wart. Możesz w tym przypadku wybrać jedną z dwóch strategii:

  • Mniej ryzykowna: robisz rozeznanie na rynku, sprawdzasz ile produktów w danej niszy już istnieje. Najlepiej, jeśli są, ale jest ich nie za wiele. Jeśli ich nie ma, to znaczy, że prawdopodobnie nie ma na nie zapotrzebowania, ale... może się jednak okazać, że zapotrzebowanie jest, ale nikt jeszcze nie podjął się produkcji.

  • Ryzykowna: wybierasz lub opracowujesz produkt, którego nie ma jeszcze na rynku, ale czujesz, że może to być strzał w dziesiątkę.

📚Przeczytaj też: Na jakie produkty jest popyt - jak zbadać zapotrzebowanie?

4. Przetestuj swój pomysł

Jeśli udało Ci się przejść przez wszystkie powyżej wymienione zadania - czas na testy! Utwórz stronę internetową produktu, a następnie zainwestuj w reklamy. Pamiętaj, że żaden produkt nie może przejść niezauważony, dlatego zainwestuj w jego promocję.

📚Przeczytaj też: Jak testy A/B mogą pomóc Twojemu e-sklepowi?

Sprawdzaj na bieżąco, jaki jest ruch na Twojej stronie i to,  jak użytkownicy reagują na produkt, czy z jakiegoś powodu nie uciekają z witryny. Śledź mikrokonwersje oraz najważniejsze wskaźniki KPI dla e-commerce i dostosowuj swoją stronę, by zapewnić potencjalnym klientom jak najlepsze doświadczenie użytkownika, a tym samym zwiększyć konwersję.

Jakie są korzyści z kierowania produktów na rynek niszowy?

Przede wszystkim mamy dużo większe pole manewru jeśli chodzi o kwestie finansowe i konkurencję. Możemy zacząć od mniejszego kapitału „na start”. Konkurencja jest mniejsza, czyli dużo łatwiej o promocję własnej firmy i produktu. Ponadto planowanie takiego biznesu na ogół jest prostsze, ze względu na mniej skomplikowaną logistykę i ilość kanałów dystrybucji.

Nouveau call-to-action

22.08.2022
Dominika Baranowska

Dominika Baranowska

Wybierz kraj: