ROI: czym jest i jak je zmaksymalizować?

ROI – Return On Investment – to ważny parametr do monitorowania z punktu widzenia e-commerce, ponieważ pozwala zrozumieć, które strategie marketingowe działają, a które nie są opłacalne, oraz jakie decyzje należy podjąć w przyszłości. Ale czym dokładnie jest? A jak je się oblicza? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej i odkryć kilka wskazówek marketingowych, aby zmaksymalizować ten wskaźnik.

Co to jest ROI?

ROI - Return on Investment – po polsku zwrot z inwestycji, to stopa zwrotu z całości inwestycji, czyli zysk netto, który jest realizowany z zainwestowanego kapitału.

ROI jest ważne, ponieważ służy jako punkt odniesienia przy określaniu strategii marketingowych na przyszłość. Obliczając zwrot z inwestycji, możesz określić, które taktyki marketingowe działają i które części można poprawić.

Wzory na obliczenie ROI

Istnieje kilka sposobów obliczania ROI. Oto dwa z nich:

W skrócie możemy powiedzieć, że ROI to stosunek kosztów do zysków netto. Obliczenie go jest proste, a służy do tego następujący wzór:

Zysk - zainwestowany kapitał netto
_________________________________________

Zainwestowany kapitał netto

Wynikiem będzie liczba równa kwocie zwrotu z inwestycji.

Oto przykład:

Masz produkt, którego koszt produkcji wynosi 100 zł, a koszt sprzedaży 200 zł. Na jego reklamę wydajesz 200 zł i dzięki temu sprzedajesz 6 sztuk. Twój zysk wynosi 1200 zł (200 x 6), podczas gdy zainwestowany kapitał netto wynosi 800 zł [(100 x 6) + 200].

1200 - 800
 ____________________________ = 0,5

800

Wskaźnik ROI wynosi 0,5.

Jeśli zamiast tego wolisz otrzymać wynik w postaci procentowej, powinieneś użyć następującego wzoru:

Zysk - zainwestowany kapitał netto
_______________________________ x 100

Zainwestowany kapitał netto

Weźmy przykład z tymi samymi danymi, co w poprzednim przykładzie.

Masz produkt, którego koszt produkcji wynosi 100 zł, sprzedajesz 6 produktów po 200 zł każdy i inwestujesz 200 zł w reklamę, aby je sprzedać. Twój zysk wynosi 1200 zł, a zainwestowany kapitał netto to 800 zł.

1200 - 800
______________________ x 100 = 50

800

W tym przypadku ROI wynosi 50%.

Możesz także użyć ROI do określenia budżetu różnych kampanii. Na przykład, jeśli zauważysz, że kampania ma wyższy zwrot z inwestycji niż inne, możesz zwiększyć jej budżet i zmniejszyć budżet tych mniej dochodowych.

9 wskazówek marketingowych zapewniających dobry zwrot z inwestycji

Wiesz już, czym jest ROI i jak się go oblicza. Teraz przyjrzyjmy się więc 9 trendom marketingowym pomocnym w jego zmaksymalizowaniu.

1. Sukces uczciwości

Nikt nie lubi być oszukiwany, zwłaszcza gdy robią to firmy, którym zaufaliśmy na tyle, by skorzystać z ich oferty.

Nawet jeśli nieuczciwa strategia marketingowa może na początku zadziałać, na dłuższą metę nie będzie to zwycięski ruch i możesz ryzykować utratę części klientów.

Nie lekceważ zdolności swoich klientów do wyczuwania, że coś przed nimi ukrywasz lub że nie działasz w ich najlepszym interesie. Jedynym skutkiem tego wszystkiego będzie ruina reputacji Twojego e-sklepu. A uszkodzony wizerunek jest trudny do odbuowania.

Uczciwa komunikacja to nie tylko Twój as w rękawie w sprzedaży i przy zwiększaniu lojalności klientów, ale dzięki niej też przekonasz potencjalnych kupujących, że Twoje produkty rozwiążą napotykany przez nich problem.

Istotnym czynnikiem, jeśli chodzi o lojalność, są opinie. Słowa Twoich klientów nie tylko pozwalają zdobyć zaufanie odwiedzających, ale też poprawiają SEO.

user generated content

Dzięki opiniom odwiedzający mogą lepiej zrozumieć, czy produkt jest dla nich odpowiedni, co pomaga zmniejszyć liczbę zwrotów. Dlatego ważne są nawet negatywne opinie. Najważniejsza jest odpowiednia reakcja.

W Trusted Shops jesteśmy profesjonalistami, jeśli chodzi o opinie i jesteśmy zaangażowani w budowanie zaufania w branży e-commerce. Kliknij poniżej, aby dowiedzieć się, jak reagować na mniej pozytywne opinie:

Neuer Call-to-Action

2. Współpraca z influencerem to wciąż atut

Nie powinno Cię to dziwić, jak duży wpływ na decyzje zakupowe mają influencerzy. Nie tylko tworzą własne treści reklamujące określone produkty, ale także wiedzą, jak najlepiej podejść do Twojej buyer persony.

Jeśli, na przykład Twoja główna klientela to Pokolenie Z, to skontaktowanie się z influencerem w tej samej grupie wiekowej, który na co dzień ma styczność z rówieśnikami, może być właściwym posunięciem. Influencerzy mają nie tylko doświadczenie w marketingu w mediach społecznościowych, ale także wiedzą, jak i jakim językiem dotrzeć do odbiorców.

📚Przeczytaj też: Dlaczego warto współpracować z mikroinfluencerami?

3. Nie ignoruj nowości

Świat szybko się zmienia. Metaverse szybko zyskuje na popularności, NFT sprzedają się po niewiarygodnych cenach, a kryptowaluty rosną.

To ekscytujący czas dla każdego, kto pracuje w e-commerce, ponieważ nowe pole gry w marketingu jest równe: nikt nie ma znaczącej przewagi. Oczywiście będą wytyczne, których należy przestrzegać, ale Metaverse jest zupełnie nową platformą, która oferuje nieskończone możliwości i jest otwarta na eksperymenty.

Najbardziej dochodowe taktyki marketingu internetowego nie zostały jeszcze ustalone, ale nie postrzegaj tego jako coś złego.

4. Uważaj na długość

YouTube wystartowało z formą Shorts, Instagram ma rolki, TikTok słynie z krótkich filmów. Stało się oczywiste, że krótkie filmy wideo to nowa norma w reklamie.

E-commerce nie powinno przeciwstawiać się temu trendowi, ale raczej dostosowywać się do niego.

Według ankiety przeprowadzonej wśród marketingowców na całym świecie, opublikowanej w czerwcu 2022 r., 39% respondentów stwierdziło, że krótkie filmy to formaty wideo o najwyższym zwrocie z inwestycji (ROI).

Źródło: Statista

Inne badanie wykazało, że wśród platform mediów społecznościowych oferujących krótkie filmy, Instagram był tą, na której użytkownicy spędzali najwięcej czasu podczas jednej sesji. Szacowany czas trwania to 53 minut na sesję na Instagramie i 45 minut na TikToku.

Źródło: Statista

Krótkie filmy na YouTube, rolki na Instagramie i content na TikToku są bardziej dostępne, szybsze do wykonania i znacznie tańsze niż długie treści.

📚Przeczytaj też: Jak działa algorytm Instagrama?

Oczywiście filmy w długim formacie są nadal aktualne, ale są bardziej skierowane do osób szukających szczegółowych informacji o produkcie. Coraz więcej osób jest jednak w większym stopniu przyciąganych przez krótsze formy.

Trzeba przyznać, że terytorium krótkich treści dla wielu firm wciąż pozostaje niezbadane. Jest to nowa umiejętność, która wymaga przyjęcia równie nowych taktyk i technik. I tu wracamy do influencer marketingu.

5. Wykorzystaj pomoc sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja to game changer jeśli chodzi o marketing. AI umożliwia marketingowcom usprawnienie złożonych zadań, takich jak automatyzacja zapytań i kierowanie je do klientów, budowanie lejków sprzedaży i zwiększanie konwersji.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji skutkuje szybszym przetwarzaniem dużych ilości danych, a Ty w międzyczasie możesz skupić się na innych, ważniejszych zadaniach.

6. Podkreśl swoją misję

Pomyśl o swoich podstawowych przekonaniach i wartościach. Jak wpłynęły na osobę, którą jesteś teraz i na decyzje, które podjąłeś do tej pory?

Nasze wartości i przekonania mają ogromny wpływ na nasze życie i codzienne wybory. Dlatego ważne jest, abyś w jasny sposób komunikował wartości i misję swojego e-sklepu, aby dać potencjalnym klientom możliwość utożsamienia się z Twoją marką.

Znajomość wartości Twojej firmy jest niezbędna, bo pomagają one zdefiniować tożsamość sklepu internetowego i przekazać misję docelowym odbiorcom i osobom, które ją podzielają.

Są marki, które dobrze o tym wiedzą. Na przykład słynna marka odzieży sportowej Patagonia wie, jak bardzo jej klienci dbają o środowisko. Ponieważ ochrona planety są również częścią jej misji, marka informuje o tym klientów w sieciach społecznościowych, pisząc na Instagramie: „Ziemia jest teraz naszym jedynym udziałowcem”.

Źródło: Patagonia na Instagramie

7. Siła treści społecznościowych i interaktywnych

Jest rzeczą oczywistą, że żyjemy w erze cyfrowej, która stale się rozwija. Aktywność w mediach społecznościowych nie jest już opcjonalna.

Ważne jest, aby zrozumieć, która sieć społecznościowa jest dla Ciebie odpowiednia, a dokładniej: z której z nich korzystają Twoi odbiorcy.

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

Wraz z pojawieniem się social mediów szybko rozprzestrzenia się idea social commerce.

To koncepcja, zgodnie z którą dana osoba kupuje produkty lub korzysta usług za pośrednictwem mediów społecznościowych i dzieli się swoimi doświadczeniami z innymi użytkownikami.

Przykładem może być sklep na Instagramie, gdzie teraz można zrobić zakupy bezpośrednio przez tę platformę.

Kolejną sztuczką pozwalającą odnieść sukces w mediach społecznościowych są treści interaktywne. Zalicza się do nich oznacza wszystkie te treści, które przekazują swoje przesłanie poprzez zachęcanie użytkowników do udziału/zaangażowania.

📚Przeczytaj też: Co to jest link baiting? 7 skutecznych sposobów

Mogą to być relacje na Instagramie, w których masz możliwość dodawania ankiet, quizów, a nawet oznaczania produktów. Facebook i inne sieci społecznościowe również nadążają za duchem czasu i oferują podobne funkcje. Ta treść niekoniecznie musi być cyfrowa, na przykład wiele e-sklepów nadal wybiera ankiety telefoniczne. Jednak to w sieciach społecznościowych możemy wybierać spośród wielu formatów, aby tworzyć interaktywne treści i mieć do dyspozycji znacznie szerszą publiczność.

Z drugiej strony, jeśli nie masz pomysłów i nie wiesz, co publikować na swoich profilach społecznościowych, oto kilka rad.

Publikuj opinie. Są one dla Ciebie łatwo dostępne i pomogą pokazać potencjalnym klientom, że mogą Ci zaufać. Opublikuj je pojedynczo lub połącz je ze zdjęciem recenzowanego produktu.

Jeśli podoba Ci się pomysł dzielenia się opiniami w mediach społecznościowych, Kreator postów Trusted Shops jest odpowiedni dla Ciebie!

Dostosuj i udostępniaj opinie w social mediach, aby pokazać klientom, że Twoje produkty są niezawodne i wysokiej jakości.

Dowiedz się więcej na temat Kreatora postów: 👇

Nowe wezwanie do działania

Jeśli marketing w social mediach traktujesz jako żmudną pracę, rozważ skorzystanie z narzędzia do planowania postów.

📚Przeczytaj też: 5 narzędzi do planowania postów w social mediach i 7 wskazówek

8. Znaczenie personalizacji

Wyjaśnijmy tę koncepcję na przykładzie. Na pewno często pod koniec każdego roku widzisz w social mediach ludzi, którzy dzielą się swoimi Spotify Wrapped, spersonalizowanymi podsumowaniami ich preferencji muzycznych z tego roku. Powód tego zjawiska jest prosty. Ta biblioteka utworów jest unikalna i osobista, sprawia, że użytkownik czuje się wyjątkowo, a co za tym idzie zaprasza do rozmowy o tym z innymi i, w konsekwencji, do reklamowania Spotify.

Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku możemy nie tylko dążyć do posiadania jedynego w swoim rodzaju produktu, ale musimy dać klientowi poczucie bycia wysłuchanym i zrozumianym. Ten proces, prawidłowo wykonany, doprowadzi do wyższego poziomu retencji.

Spotify nie jest jedynym przedsiębiorstwem, który wykorzystuje personalizację. Wystarczy spojrzeć na Instagrama, podpowiadającego posty, które mogą Ci się spodobać na podstawie tego, co lubisz, oraz na Netfliksa, polecającego filmy w oparciu o Twoje preferencje.

Podczas badania przeprowadzonego w 2022 r. wśród konsumentów, którzy kupili coś online w ciągu ostatnich sześciu miesięcy w różnych krajach świata, 62% stwierdziło, że marka straciłaby na zaufaniu, gdyby nie oferowała spersonalizowanego doświadczenia. Rok wcześniej odsetek ten wynosił 45%.

Źródło: Statista

Nie przegap tej ogromnej szansy dla Twojej firmy i spraw, aby Twoi klienci poczuli się wyjątkowo.

📚Przeczytaj też: Marketing rekomendacyjny: jak pozyskać nowych klientów

9. Nie komplikuj

Kiedy myślisz o marketingu, zawsze myślisz o kreatywnych i nowych sposobach na sprzedaż swoich produktów. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej faktom, szybko okaże się, że zwycięża prostota.

Uproszczenie rzeczy pozwala klientom zobaczyć Twoją reklamę, przetworzyć wiadomość i zrozumieć, czy to, co oferujesz, jest produktem lub usługą, która odpowiada ich potrzebom.

Steve Jobs, który jest prawdopodobnie najbardziej znanym ekspertem od marketingu, powiedział w wywiadzie dla Business Week w 1998 r.:

„Prostota może być trudniejsza niż złożoność: musisz ciężko pracować, aby oczyścić swoje myślenie, aby było proste. Ale w ostatecznym rozrachunku warto, bo kiedy już tam dotrzesz, możesz przenosić góry".

Podsumowanie

ROI to zysk, jaki osiągnąłeś dzięki kampaniom produktu w stosunku do zainwestowanego kapitału. W przepisie na udaną kampanię marketingową, jednym z głównych składników jest obliczenie zwrotu z inwestycji. Ulepsz więc swoje strategie marketingowe, obliczając zwrot z inwestycji i postępując zgodnie z naszymi radami.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. włoskim: ROI: significato, formule e 9 consigli di marketing per massimizzarlo

19.12.2022

Anna Ossato

Absolwentka Nauk o Komunikacji, pasjonatka języków obcych i marketingu w mediach społecznościowych, Anna pracuje w Content Marketingu w Trusted Shops.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies