Jak działa algorytm Instagrama?

Instagram to wciąż jeden z najczęściej używanych serwisów do reklamowania sklepu internetowego i zwiększania liczby followersów (a co za tym idzie, poprawy świadomości marki oraz współczynnika konwersji). Jak jednak zdobyć więcej obserwatorów, jeśli nie wiesz, kto zobaczy Twoje posty? W tym artykule wyjaśniamy, jak działają algorytmy platformy, aby pomóc Ci dotrzeć do większej liczby (potencjalnych) klientów.

O Instagramie

Platforma może pochwalić się ponad dwoma miliardami aktywnych użytkowników miesięcznie i 500 aktywnymi użytkownikami dziennie. To liczby, których marketingowcy nie powinni ignorować.

Pomimo boomu, jaki przeżywa TikTok, to platformy te nie są rywalami: ogólnie rzecz biorąc, pula użytkowników, która korzysta z tej pierwszej, składa się głównie z przedstawicieli pokolenia Z, podczas gdy Instagram, ze swoimi influencerami oraz zdjęciami o określonej estetyce, jest skierowany bardziej do millenialsów: 71 proc. użytkowników ma mniej niż 30 lat.

Źródło: Statista

Jeśli jednak jest jedna rzecz, która łączy obie platformy, to jest nią wykorzystanie algorytmów.

Algorytm Instagrama

Algorytm to seria akcji, wykonywanych w określonej sekwencji, która definiuje operacje na danych potrzebne do uzyskania wyników. W mediach społecznościowych decyduje o tym, jakie treści pokazać użytkownikom i w jakiej kolejności.

Mówiliśmy wcześniej, że TikTok i Instagram nie są rywalami. Cóż, to prawda tylko po części. Tak naprawdę, od maja 2022 r., algorytm (a raczej algorytmy) Instagrama zmienił się, aby spróbować upodobnić się do wspomnianej aplikacji.

Teraz osoby korzystające z serwisu, zamiast klasycznych zdjęć, mogą zobaczyć video, podobne do tych, które pokazuje aplikacja chińskiego pochodzenia.

Dodatkowo, obecnie bardzo prawdopodobne jest znalezienie wśród sugerowanych treści rolek opublikowanych przez nieobserwowane konta. Co warto podkreślić, wskaźnik zaangażowania generowany przez zdjęcia, cechę stanowiącą DNA platformy, spadł od 2020 r. o 38 proc.

Wywołało to ostrą reakcję zarówno użytkowników, jak i twórców. Do tego stopnia, że światło dzienne ujrzała internetowa petycja, aby „uczynić Instagram Instagramem na nowo”, czyli sprawić, by platforma wróciła do tego, co było wcześniej, zamiast stawać się drugim TikTokiem.

W lipcu szefowie platformy uspokoili jednak użytkowników. Zmiany wprowadzone w algorytmach aplikacji są w fazie beta i zaleca przekazywanie feedbacku, jeśli wyświetlane treści nie spełniają oczekiwań.

Wygląda na to, że dzięki tym aktualizacjom aplikacja chce dać więcej miejsca twórcom, zwłaszcza mikroinfluencerom i małym firmom.

📚Przeczytaj też: Skuteczny influencer marketing na Instagramie [+ przykłady]

Ponadto platforma chce zachować perspektywę skoncentrowaną na użytkowniku, ale to oznacza, że pojawi się znacznie więcej filmów, a mniej zdjęć, bo w takim kierunku zmierza serwis.

Feed, Stories, IGTV, Reels

Jak wspomnieliśmy wcześniej, lepiej byłoby mówić o kilku algorytmach Instagrama, bo każda sekcja aplikacji porządkuje treści inaczej i według kryteriów, które mogą się zmieniać.

Główne sygnały są jednak trzy:

  • kto: z jakimi postami wchodzą w interakcję Twoi użytkownicy? Jeśli Twoje posty często otrzymują polubienia lub komentarze od danej osoby, Twoje posty mają większe szanse na pojawienie się w jej feedzie.

  • co: jakie treści najbardziej interesują Twoich followersów? Na przykład, jeśli Twoi odbiorcy lubią posty o makijażu, algorytmy będą nadal proponować im podobne treści.

  • kiedy: jak często osoby z Twojej grupy docelowej otwierają aplikację? Jak często scrollują?

Jednym z najważniejszych czynników jest, ponownie, zaangażowanie Twoich odbiorców i reakcje, jakie wywołują Twoje posty.

Teraz, gdy zobaczyliśmy, jakie są główne kryteria, przyjrzyjmy się po kolei, jak działa ranking postów w poszczególnych sekcjach.

1. Feed i Stories (relacje)

Główne sygnały, które podpowiadają algorytmowi, jak uszeregować posty w feedzie, to przede wszystkim:

  • czas – jak długo Twoi użytkownicy oglądają Twój post? Na przykład, w przypadku wideo, czy oglądają treść do końca?

  • interakcje – ile polubień i komentarzy otrzymuje to, co zamieszczasz?

  • zapisywanie – użytkownicy mogą zapisywać Twoje treści, co wpływa na relacje, a co za tym idzie, na miejsce, w którym to, co zamieścisz, będzie wyświetlane.

  • wizyty na profilu – jak prawdopodobne jest, że użytkownicy wejdą na Twój profil, gdy zobaczą post?

Co się zmieniło?

Sekcja Home została zaktualizowana, aby pokazać trzy różne opcje przeglądania:

  • wersja „normalna”, czyli klasyczny widok domyślny z treścią filtrowaną przez algorytm i dostosowaną do potrzeb użytkownika,

  • Obserwowani – w tej sekcji obowiązuje porządek chronologiczny, pokazujący posty znajomych i rodziny,

  • Ulubione – również w porządku chronologicznym, prezentowanie treści z wybranej listy kont.

feed

Możesz zmienić swój feed, klikając w logo Instagrama po wejściu do aplikacji.

To zróżnicowanie jest nową wersją feedu chronologicznego i ma zapewnić bardziej spersonalizowane doświadczenie (tutaj więc algorytm interweniuje w mniejszym stopniu).

Użytkownicy znajdują więcej sugerowanych treści w standardowej wersji feedu Instagrama (w szczególności sugerowanych jest więcej rolek, czyli Reelsów). Daje to przewagę małym lokalnym biznesom, bo rolę odgrywa tu również lokalizacja, oraz twórcom, którzy nie mają jeszcze dużego grona obserwujących.

Priorytetowo traktowane są treści oryginalne i udostępniane natywnie na Instagramie (tzn. algorytm faworyzuje treści, które nie zostały już udostępnione przez kogoś innego w aplikacji). W związku z tym treści zawierające widoczne znaki wodne z innych aplikacji są karane.

Poprawiono również kategoryzację postów. Algorytmy potrafią z coraz większą precyzją określić, jaki jest temat zdjęcia lub filmu na podstawie słów kluczowych, hashtagów i treści.

Uwaga: nawet jeśli odbiorcy zdecydują się zapisać Twój profil wśród ulubionych czy bliskich znajomych, nadal będziesz musiał konkurować z innymi kontami zapisanymi w tej samej kategorii, aby Twoje treści pojawiły się na górze feedu.

📚Przeczytaj też: Więcej obserwujących na Instagramie – bez płacenia

2. Reels i IGTV

Przede wszystkim określmy, czym różni się Reel (rolka) od IGTV. Te pierwsze to krótkie filmy (maksymalnie 90 sekund), zaś drugie, jak sama nazwa wskazuje, to „telewizja w wersji 2.0” (lub alternatywa dla YouTube’a).

Na IGTV twórcy mogą nadawać na żywo lub udostępniać filmy, które mogą trwać do godziny, a więc mówimy tu o treściach bardziej pogłębionych.

Rolki natomiast narodziły się jako odpowiedź na TikToka i jako stała wersja relacji (które zamiast tego znikają po 24 godzinach).

Jeśli chodzi o Reelsy, algorytm stara się dać każdemu równe szanse na znalezienie swojej publiczności. Tym samym mniej popularni twórcy i nowe konta mają szansę zabłysnąć i dotrzeć do szerszej grupy docelowej.

Ponadto głównym zadaniem tego narzędzia jest rozbawianie i zapewnianie rozrywki. W związku z tym wiele filmów pokazanych w tej sekcji pochodzi z kont nieobserwowanych. Pod tym względem jest ono bardzo podobne do sekcji Odkrywaj. Główna różnica polega na tym, że zamiast brać pod uwagę tylko ciekawe posty, Instagram skupia się na treściach, które mogą rozbawić użytkowników.

Popularność video jest zdecydowanie czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę. Ten format pozwala zmierzyć długość uwagi ludzi i mówi algorytmowi dokładnie, jaki priorytet nadać treści.

Pamiętaj, że algorytm próbuje przewidzieć, o czym jest film na podstawie ścieżki dźwiękowej (uwaga na prawa autorskie!) oraz analizy pikseli i klatek, biorąc jednocześnie pod uwagę, ponownie, jego popularność.

Czego unikać?

Aby uniknąć karania treści, jeśli chodzi o Reels:

  • nie publikuj filmów nieostrych lub o niskiej rozdzielczości,

  • nie zamieszczaj treści już opublikowanych gdzie indziej,

  • unikaj filmów, które są wyraźnie „przetworzone” z innych aplikacji lub autorów,

  • przestrzegaj wytycznych dotyczących społeczności.

Sekcja Odkrywaj

Głównym celem tego miejsca jest zachęcenie użytkowników do poznania nowych twórców i pokazanie treści, które mogą ich zainteresować.

Ranking w Explore

Również w tym przypadku algorytmy sugerują użytkownikom treści na podstawie wyświetlanych preferencji i aktywności. Kluczowym sygnałem jest więc zaangażowanie.

Odwiedzając tę sekcję, zostaną Ci zasugerowane głównie nowe posty, kilka reklam i treści od twórców lub firm, których (jeszcze) nie śledzisz. Kolejnym czynnikiem, którego nie należy lekceważyć, jest relacja między Tobą a użytkownikiem, dlatego staraj się wchodzić w interakcję jak najczęściej i odpowiadać na wszystkie pozostawione komentarze. Dzięki temu nadasz priorytet swoim postom.

Również przy publikowaniu treści, oprócz rad, które już podaliśmy powyżej, staraj się używać odpowiednich słów kluczowych. Algorytmy analizują już nie tylko hashtagi, ale także słowa, których używasz.

Ostatnia rzecz: zgodnie z ogólną zasadą, unikaj dodawania zbyt dużej ilości tekstu do swoich filmów i staraj się ograniczyć posty związane z polityką.

Shadowbanning

Shadowbanning forma moderacji, która polega na ukryciu lub zmniejszeniu widoczności profilu lub publikowanych przez niego treści.

Zasadniczo trwa przez 14 dni. Jednak uwolniony efekt domina może mieć długotrwałe konsekwencje dla profilu, który został nim dotknięty.

Adam Mosseri na łamach bloga przyznaje, że Instagram nie zawsze dzieli się powodami usunięcia treści czy ukarania profilu.

W każdym razie nie zawsze jest to wina algorytmów czy „odgórnych” decyzji, jeśli post nie zyskuje uwagi, której oczekują twórcy.

„Prawda jest taka, że większość Twoich followersów nie zobaczy tego, co udostępniasz, ponieważ większość patrzy na mniej niż połowę swojego feedu. Możemy jednak w bardziej przejrzysty sposób informować o tym, dlaczego usuwamy dane rzeczy, pracując nad tym, by popełniać mniej błędów - i szybko je poprawiać, gdy już je popełnimy – oraz lepiej wyjaśniać, jak działają nasze systemy.

Wprowadzamy ulepszenia w powiadomieniach aplikacji, aby ludzie od razu wiedzieli, dlaczego na przykład ich post został usunięty, i badamy sposoby informowania ich, gdy to, co publikują, jest niezgodne z naszymi wytycznymi dla społeczności.”

Zgodnie z dyrektywą Omnibus, tworzenie fałszywych profili w celu pozostawienia polubień lub komentarzy, czy też używanie botów, jest nielegalne. Z tego powodu Instagram może usuwać profile lub komentarze uzyskane lub przekazane za pomocą tych środków.

📚Przeczytaj też: Dlaczego kupowanie opinii nie jest dobrym pomysłem?

Wpływ użytkowników

Podkreślaliśmy już znaczenie zaangażowania, jeśli chodzi o ranking Twojego posta. Oprócz tego oraz relacji między Twoją marką/profilem a odbiorcami, ci ostatni mogą sami zdecydować, które treści będą faworyzować.

Użytkownik może:

  • wybrać najbliższych znajomych – to funkcja dostępna przy udostępnianiu relacji. Dzięki temu użytkownicy mogą dzielić się treściami tylko z najbliższymi, a posty od tych znajomych mają priorytet zarówno w Feedzie, jak i Stories,

  • wyciszyć profil – możesz wyciszyć konto, jeśli chcesz przestać oglądać to, co udostępnia, ale nie jesteś zdecydowany, czy całkowicie przestać je śledzić. Nie masz możliwości dowiedzieć się, czy ludzie cię wyciszyli,

  • oznaczyć polecane posty jako „Nie interesuje mnie” – zawsze, gdy ludzie oglądają polecany post, czy to w sekcji Explore, czy w feedzie, mogą przekazać informację zwrotną i zaznaczyć, że nie są zainteresowani tą publikacją. Oczywiście sztuczna inteligencja obserwuje i uczy się wyborów użytkowników i weźmie ten wybór pod uwagę, proponując im nowe treści.

nie-interesuje-mnie

Podsumowanie

Wygląda na to, że wpływ TikToka dyktuje zasady i zmiany w działaniu kilku aplikacji, w tym, rzeczywiście, Instagrama. Video wyłania się jako format preferowany i najbardziej zdolny do tworzenia zaangażowania.

Mimo że stworzyłeś idealny post i algorytmy Instagrama zgadzają się z Tobą, to opinia każdego pojedynczego użytkownika nadal ma duży wpływ na to, co zostanie pokazane na górze feedu lub w sekcji Odkrywaj.

Spróbuj więc stworzyć swoją niszę, wejdź w aktywną interakcję ze swoimi odbiorcami i postaraj się ich zaangażować. Stwórz społeczność, twórz i udostępniaj tylko oryginalne treści oraz stosuj się do naszych rad, dzięki czemu będziesz mógł wykorzystać algorytmy aplikacji na swoją korzyść.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. włoskim: Come funziona l'algoritmo di Instagram?

05.12.2022

Alessandra Cois

Z wykształcenia językoznawca. Piszę artykuły o nowościach w świecie e-commerce, stawiając klientów w centrum zainteresowania.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies