Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Ceny to jeden z najważniejszych czynników, na które zwracają uwagę potencjalni kupujący. Musisz mieć na nie oko, jeśli chcesz być o krok przed konkurencją. Coraz popularniejszym rozwiązaniem w e-commerce staje się dynamic pricing. Na czym polegają dynamiczne ceny i jak mogą pomóc Ci w zwiększeniu sprzedaży?
Dobrym i znanym przykładem marki stosującej strategię dynamicznych cen jest firma Uber. Zauważ, że cena przejazdu tej samej trasy nie jest zawsze taka sama. Koszt będzie droższy np. w zależności od godziny, warunków pogodowych czy imprez masowych odbywających się w danej okolicy.
I to właśnie zmienność i automatyzacja są kluczowe w definicji dynamicznych cen. Dzięki dynamic pricing, ceny dostosowują się samodzielnie na podstawie m.in. (w zależności od branży):
dostępności produktu u Ciebie i u konkurencji,
sytuacji na rynku,
cen konkurencji,
popytu i podaży na dany produkt w czasie rzeczywistym,
terminu przydatności produktu,
czasu zakupu (np. święta i inne specjalne okazje).
Konieczność monitorowania tak wielu czynników sprawia, że zmienianie cen w sposób manualny graniczyłoby z cudem. Dlatego właśnie dynamic pricing wykorzystuje uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję, by zarządzać cenami produktów, podczas gdy Ty możesz skupić się na innych kwestiach związanych z prowadzeniem e-sklepu.
Ponieważ dynamic pricing jest już na tyle powszechny i zaawansowany, to może on brać pod uwagę coraz to nowsze czynniki przy ustalaniu cen. Mogą to być kwestie związane nie tylko z sytuacją na rynku czy konkurencją, ale także z konkretnym klientem.
Niektóre oprogramowania umożliwiające wdrożenie strategii dynamicznych cen pozwalają np. na monitorowanie historii zakupów danego kupującego, dopasowanie ceny do nowego lub powracającego klienta, a nawet śledzenie, z jakiego źródła trafił do Twojego sklepu (np. inna cena dla osoby, która kliknęła reklamę na Facebooku, a inna dla tej, która znalazła Cię przez wyszukiwarkę).
Elastyczność cenowa może przynieść wiele korzyści Twojemu biznesowi. Są to np.:
Dzięki temu, że narzędzia do dynamic pricingu obserwują określone dane za Ciebie i dostosowują ceny w sposób zautomatyzowany, nie musisz martwić się o manualne odświeżanie. Oczywiście na początku ważne jest, byś dostarczył odpowiednich danych, w oparciu o które system będzie działał.
Zbliża się Boże Narodzenie, Dzień Matki lub majówka? A może zauważyłeś, że nastała moda na produkt, który masz w swoim asortymencie? Dzięki dynamicznym cenom możesz zwiększyć sprzedaż w intensywnych sprzedażowo okresach.
Dzięki możliwości dostosowywania cen do tych, które ma konkurencja, oraz monitorowania stanów magazynowych innych graczy na rynku, dynamic pricing pozwala Ci być o krok przed nimi. Ważne jednak, by ceny nie ulegały zmianie zbyt często, np. kilka razy w ciągu dnia – może to wzbudzić podejrzliwość wśród klientów.
Dzięki wspomnianej wcześniej opcji personalizacji cen i dopasowywania ich do oczekiwań klienteli, jeszcze lepiej zaspokoisz jej potrzeby i sprawisz, że chętniej wróci do Twojego sklepu.
Dynamiczne ceny pozwalają Ci mieć przewagę nad konkurencją, dostosować ofertę do konkretnego klienta, a w konsekwencji – zwiększyć sprzedaż. Jednak aby dynamic pricing zadziałało, musisz użyć odpowiednich danych i w razie potrzeby skontrolować proces.
Elastyczne ceny to jedna z wielu możliwości, jakie daje e-sprzedawcom sztuczna inteligencja. AI można wykorzystywać także do odpowiadania na opinie klientów. Dowiedz się więcej:
26.07.2023Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.