Czym są dynamiczne ceny i jak działają?

dynamiczne ceny

Ceny to jeden z najważniejszych czynników, na które zwracają uwagę potencjalni kupujący. Musisz mieć na nie oko, jeśli chcesz być o krok przed konkurencją. Coraz popularniejszym rozwiązaniem w e-commerce staje się dynamic pricing. Na czym polegają dynamiczne ceny i jak mogą pomóc Ci w zwiększeniu sprzedaży?

Dynamiczne ceny – definicja

Dynamiczne ceny (dynamic pricing) to strategia cenowa, w której cena produktu ulega zmianom w oparciu o określone czynniki rynkowe i ma to miejsce w sposób zautomatyzowany.

Dobrym i znanym przykładem marki stosującej strategię dynamicznych cen jest firma Uber. Zauważ, że cena przejazdu tej samej trasy nie jest zawsze taka sama. Koszt będzie droższy np. w zależności od godziny, warunków pogodowych czy imprez masowych odbywających się w danej okolicy.

I to właśnie zmienność i automatyzacja są kluczowe w definicji dynamicznych cen. Dzięki dynamic pricing, ceny dostosowują się samodzielnie na podstawie m.in. (w zależności od branży):

  • dostępności produktu u Ciebie i u konkurencji,

  • sytuacji na rynku,

  • cen konkurencji,

  • popytu i podaży na dany produkt w czasie rzeczywistym,

  • terminu przydatności produktu,

  • czasu zakupu (np. święta i inne specjalne okazje).

Konieczność monitorowania tak wielu czynników sprawia, że zmienianie cen w sposób manualny graniczyłoby z cudem. Dlatego właśnie dynamic pricing wykorzystuje uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję, by zarządzać cenami produktów, podczas gdy Ty możesz skupić się na innych kwestiach związanych z prowadzeniem e-sklepu.

Personalizacja a dynamiczne ceny

Ponieważ dynamic pricing jest już na tyle powszechny i zaawansowany, to może on brać pod uwagę coraz to nowsze czynniki przy ustalaniu cen. Mogą to być kwestie związane nie tylko z sytuacją na rynku czy konkurencją, ale także z konkretnym klientem.

Niektóre oprogramowania umożliwiające wdrożenie strategii dynamicznych cen pozwalają np. na monitorowanie historii zakupów danego kupującego, dopasowanie ceny do nowego lub powracającego klienta, a nawet śledzenie, z jakiego źródła trafił do Twojego sklepu (np. inna cena dla osoby, która kliknęła reklamę na Facebooku, a inna dla tej, która znalazła Cię przez wyszukiwarkę).

Korzyści dynamic pricingu

Elastyczność cenowa może przynieść wiele korzyści Twojemu biznesowi. Są to np.:

Oszczędność czasu

Dzięki temu, że narzędzia do dynamic pricingu obserwują określone dane za Ciebie i dostosowują ceny w sposób zautomatyzowany, nie musisz martwić się o manualne odświeżanie. Oczywiście na początku ważne jest, byś dostarczył odpowiednich danych, w oparciu o które system będzie działał.

Szybsza odpowiedź na zapotrzebowanie klientów

Zbliża się Boże Narodzenie, Dzień Matki lub majówka? A może zauważyłeś, że nastała moda na produkt, który masz w swoim asortymencie? Dzięki dynamicznym cenom możesz zwiększyć sprzedaż w intensywnych sprzedażowo okresach.

Zwiększona sprzedaż

Dzięki możliwości dostosowywania cen do tych, które ma konkurencja, oraz monitorowania stanów magazynowych innych graczy na rynku, dynamic pricing pozwala Ci być o krok przed nimi. Ważne jednak, by ceny nie ulegały zmianie zbyt często, np. kilka razy w ciągu dnia – może to wzbudzić podejrzliwość wśród klientów.

Lepsze dopasowanie oferty do klienta

Dzięki wspomnianej wcześniej opcji personalizacji cen i dopasowywania ich do oczekiwań klienteli, jeszcze lepiej zaspokoisz jej potrzeby i sprawisz, że chętniej wróci do Twojego sklepu.

Podsumowanie

Dynamiczne ceny pozwalają Ci mieć przewagę nad konkurencją, dostosować ofertę do konkretnego klienta, a w konsekwencji – zwiększyć sprzedaż. Jednak aby dynamic pricing zadziałało, musisz użyć odpowiednich danych i w razie potrzeby skontrolować proces.

Elastyczne ceny to jedna z wielu możliwości, jakie daje e-sprzedawcom sztuczna inteligencja. AI można wykorzystywać także do odpowiadania na opinie klientów. Dowiedz się więcej:

New call-to-action

26.07.2023
Select Country: