Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Aktualizacja: 23.03.2023
Zdecydowałeś się otworzyć sklep internetowy, a teraz chcesz się zareklamować i skłonić pierwszych gości do odwiedzenia swojej witryny. Na pewno już wiesz, że reklamowanie się w internecie to sposób na zapewnienie odwiedzin w sklepie. Ale od czego zacząć, jeśli jesteś nowicjuszem? Oto 9 wskazówek dla początkujących.
Spis treści
Zanim cokolwiek zrobisz, musisz zdecydować, co chcesz osiągnąć dzięki kampanii. Czy chcesz budować świadomość marki czy zapewnić konwersje? To wszystko wpływa na koszt reklam, ponieważ niektóre ceny są uzależnione od liczby wyświetleń (liczby osób, które zobaczą Twoją reklamę), a inne od zaangażowania (interakcji oglądających z tymi reklamami).
Zależnie od medium, z jakiego korzystasz, te „zaangażowania” mogą być różnie definiowane. Mogą być na przykład oznaczać kliknięcia, pozyskanie obserwujących, wyświetlenia wideo, instalowanie aplikacji, generowanie poleceń lub konwersje.
📚Przeczytaj też: Co to jest CPC? (Cost Per Click + 10 innych)
Kiedy już się zdecydujesz, co chcesz osiągnąć, znacznie łatwiej będzie wybrać medium do prowadzenia swojej kampanii. Google czy Facebook? A może Instagram? W kręgach specjalistów od marketingu cyfrowego istnieje powiedzenie: „Używaj reklam Google, aby klienci mogli Ciebie znaleźć. Używaj Facebooka, by znaleźć swoich klientów.”
To ma sens, bo wizualne elementy reklam na Facebooku świetnie sprawdzają się w kampaniach świadomości marki, ale jeszcze ważniejsze jest to, że Facebook pomaga w precyzyjnym skoncentrowaniu się na swojej grupie docelowej w oparciu o demografię i zainteresowania.
📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach
Nawet jeśli jeszcze nie zacząłeś płacić za reklamę w mediach społecznościowych, to pewnie już z nich korzystasz. Jeśli tak nie jest, rozpocznij od stworzenia strony lub profilu firmy, przygotowania kilku postów organicznych i zgromadzenia obserwujących. Widząc, które posty wywołują najwięcej reakcji (kliknięć, polubień lub udostępnień), możesz lepiej ocenić, jakiego rodzaju reklamy powinieneś tworzyć.
📚Przeczytaj też: Jak zwiększyć zasięg na Facebooku? 7 porad
Kiedy już będziesz gotowy do stworzenia płatnych reklam, to może warto przetestować różne odmiany tych samych reklam, aby zobaczyć, która z nich działa najlepiej. Służą do tego tzw. testy A/B.
Wyobraźmy sobie na przykład, że chcesz wypromować post opublikowany na blogu i wygenerować ruch w witrynie. Być może warto przetestować tę reklamę z dwoma (bardzo) różnymi obrazami, aby zobaczyć, który z nich działa lepiej.
Nie można tego przecenić. Ludzie spędzają niemal tak dużo czasu w mediach społecznościowych, jak na oglądaniu telewizji i prawdopodobnie się to nie zmieni. Jednak reklama w mediach społecznościowych ma tę przewagę, że może się znacznie dokładniej skoncentrować na Twojej grupie docelowej niż reklama telewizyjna.
Bardzo ważne jest, szczególnie dla małych firm, być zrobić z tego maksymalny użytek. Facebook i inne media społecznościowe chcą zarabiać na reklamach i chcą, żebyś im płacił jak najwięcej. Im bardziej ogólnie wyznaczasz swoje cele, tym większa jest grupa, do której docierasz. Ale oznacza to także, że prawdopodobnie płacisz za bardzo ogólne słowa, które są bardzo konkurencyjne, bardzo drogie, ale niewystarczająco dostosowane do Twojej grupy docelowej.
Jeśli reklamujesz się w mediach społecznościowych, musisz dokładnie poznać członków swojej grupy docelowej. Dowiedz się, jakie mają zainteresowania, klikając profile obserwujących Twoją stronę osób (albo profile „obserwujących” Twoich konkurentów). Zbierz ich dane demograficzne, a następnie stwórz portret przedstawiciela grupy docelowej w oparciu o te informacje. Lepiej jest przecież dotrzeć do 1000 osób z precyzyjnie wyznaczonej grupy docelowej niż do 100 000 osób, które niezupełnie pasują do profilu Twojego klienta.
📚Przeczytaj też: Buyer persona – co to jest i jak ją stworzyć?
Przetestowałeś już, które reklamy działają najlepiej i ustaliłeś profil swojego klienta. Jesteś na właściwej drodze. Jest jednak ważne, by wiedzieć, kiedy trzeba wprowadzić coś nowego.
Wszyscy jesteśmy bombardowani cyfrowymi reklamami każdego dnia. I dlatego nawet najlepsze reklamy w końcu się zestarzeją. Wielu ekspertów zaleca zmienianie reklam co dwa tygodnie. Zobacz, co jest skuteczne w Twoim przypadku, analizując wskaźniki i sprawdzając, kiedy reklamy przestają być skuteczne.
Kiedy koszty konieczne do pozyskania każdego nowego klienta i wygenerowanie nowej sprzedaży zaczynają rosnąć, to prawdopodobnie już czas wprowadzić pewne zmiany.
Jeśli w ostatnich latach podróżowałeś pociągiem, autobusem czy tramwajem, to pewnie zauważyłeś, jak dużo czasu ludzie spędzają ze swoimi urządzeniami mobilnymi. Media społecznościowe są zdecydowanie częścią tego trendu.
Statystyki wskazują, że około 80 proc. czasu spędzanego w mediach społecznościowych przypada na urządzenia mobilne. Według firmy Criteo, 35 proc. transakcji e-commerce w USA jest dokonywanych przez takie urządzenia. Oznacza to, że nie tylko witryna internetowa powinna być dla nich przyjazna, ale także reklamy powinny dobrze wyglądać na tych urządzeniach. Oznacza to krótkie teksty, wyraziste obrazy i bezpośrednie wezwanie do działania.
📚Przeczytaj też: Co najbardziej irytuje klientów w mobilnych wersjach e-sklepów?
Zaletą reklamowania się w internecie jest fakt, że masz do dyspozycji mnóstwo danych do mierzenia skuteczności swoich kampanii. Większość reklamodawców nie robi tego dobrze za pierwszym razem i dlatego warto rozpocząć od niewielkiego budżetu i zobaczyć, co będzie działać.
Być może trzeba będzie coś poprawić, na przykład teksty, obrazy czy opcje określania grupy docelowej. Skorzystaj z narzędzi analitycznych, które Google, Facebook i inne firmy oferują swoim klientom.
Trzeba wiedzieć, kiedy zmieniać swoje reklamy. Do prawidłowego ustalenia budżetu i właściwego wydawania pieniędzy konieczna jest wiedza o tym, kiedy przypada szczyt sezonu dla Twojego biznesu. Nie powinieneś na przykład wydawać takiej samej kwoty co miesiąc, ale ustalić, kiedy masz okresy największej sprzedaży i odpowiednio dostosowywać swój budżet reklamowy.
📚Przeczytaj też: Kalendarz e-commerce: najważniejsze daty dla sklepów internetowych
Ta ostatnia rada jest łatwiejsza do wypowiedzenia niż do zrealizowania. Zamieszczanie reklam w mediach społecznościowych, testowanie nowych rozwiązań i optymalizowanie ich w oparciu o wyniki może być bardzo ekscytujące.
Uważaj jednak, by nie przesadzić i najpierw zgromadź trochę danych, zanim zaczniesz dokonywać jakichś drastycznych zmian w swoich kampaniach. Wiele z tych platform wyświetla Twoje reklamy i potrzebuje czasu, aby ich algorytmy nauczyły się, w jakich miejscach ich skuteczność jest największa. Ocenianie sukcesu kampanii po dwóch dniach nigdy nie jest precyzyjne i dlatego lepiej poczekać co najmniej około tygodnia przed wprowadzeniem jakichkolwiek większych zmian.
30.08.2021
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.